2109
به این پزشکان مراجعه نکنید!

به این پزشکان مراجعه نکنید!

1394/10/17 بازدید9244

نینی سایت: شاید همه چیز فیلم باشد و شاید باید از طنز نیز درسهایی گرفت. اما با پخش مجموعه تلوزیونی «در حاشیه 2» شاید باید درسی که گرفت، باز شدن چشم و گوش ما برای مراجعه به پزشک مطمئن باشد. به لطف پیشرفت‏هایی که در فناوریهای پزشکی صورت گرفته است، اکثر پزشکان و به خصوص متخصصان اطفال آموزشهای کاربردی و مؤثری را سپری کرده و با دانش بالایی به تشخیص و درمان مراجعه کنندگان اقدام میکنند. اما در همین دوران، برخی پزشکان به عنوان افرادی شناخته میشوند که شاید در مقایسه با سایر پزشکان کارایی کمتری داشته و نمیتوانند با ضریب دقت بالا و نگاهی هوشمندانه ریشه بیماری را تشخیص داده و روش درمانی مناسب را اتخاذ کنند. این نکته زمانی از اهمیت به مراتب بیشتری برخوردار است که صحبت از کودکان به عنوان بیماران بسیار حساس به میان میآید. معمولا پزشکانی که حال و حوصله کافی برای سر و کله زدن با بیمار ندارند یا با خستگی در مطب خود حاضرند به عنوان پزشکان کم طرفدار شناخته میشوند که شاید بیمارانشان بیش از یک یا دو بار به سراغشان نیایند.

آکادمی طب اطفال آمریکا میگوید: اگر فرد حس خوبی به پزشکی که به او مراجعه میکند نداشته باشد و نتواند اعتمادی به حرفهایش پیدا کند، باید به پزشک دیگری مراجعه کند. همیشه این واقعیت را به خاطر داشته باشید که پزشک بهترین دوستتان لزوما نمیتواند پزشک خوبی برای شما و اعضای خانوادهتان باشد. به نشانههایی که در زیر ارایه میشود با دقت فکر کرده تا از روی آنها بتوانید پزشکی مناسب برای خود و اعضای خانوادهتان پیدا کرده و آن پزشک را از پزشکی که دانش ضعیفی دارد و بیتجربه است تشخیص دهید.

بیتوجه بودن
شما درحالی وارد مطب پزشک شدهاید که کودکتان حال و روز خوشی نداشته و خیلی دوست دارید که در کمترین زمان، سلامتیاش را به دست آورد. پس در انتخاب پزشک به شخصیت و ظاهرش توجهی نمیکنید و فقط دنبال آن هستید که با تشخیص درست و سریع، کاری کند که فرزندتان سلامتیاش را بار دیگر به دست آورد. زمانی که کودک را برای معاینه به دست پزشک میسپارید، رفتار او (پزشک) را به دقت زیر نظر داشته باشید. حالا دیگر نباید نگران سلامتی فرزندتان باشید چون هر کاری که میتوانستید برای او انجام دادهاید و حالا به پزشک رسیدهاید. به این دقت کنید که کودک را چگونه معاینه میکند. سعی کنید کودک را نزد پزشکی ببرید که خود را هم سطح او پایین آورده و با بیانی کودکانه از او بخواهد که درباره حال و روزش صحبت کند. پس اگر به پزشکی مراجعه کردهاید که بیشتر از آنکه با کودک صحبت کند، به گفتوگو با شما مشغول شده، هر چه زودتر آنجا را ترک کرده و به سراغ پزشک دیگری بروید یا حداقل دیگر به او مراجعه نکنید.

گوش نمیدهد و جوابی هم ندارد
حتی باتجربهترین پزشکان هم در مراجعه بیمار(کودک) باید به حرفهای او به خوبی گوش دهند تا از سابقه بیماری و حال و روزی که در روزهای اخیر داشته اطلاعات خوبی به دست آورند. هیچکس به اندازه بیمار نمیتواند درباره وضعیت سلامتیاش صحبت کند. ویلیام باث از بیمارستان عمومی ماساچوست آمریکا میگوید: اگر به عنوان بیمار به پزشکی مراجعه کنم که بگوید «فقط گوش بده چه میگویم، من میدانم که چه اتفاقی افتاده و...» در کمتر از 30 ثانیه از اتاقش خارج شده و به پزشک دیگری مراجعه میکنم. شک نداشته باشید که شما به عنوان بیمار به پزشکی نیاز دارید که با روی گشوده و گوشی شنوا به حرفهایی که میزنید به دقت توجه کند، نه اینکه خود را آگاه از تمام مسایل نشان دهد! یادتان باشد که شما(کودک) به عنوان بیمار به نزد پزشک رفتهاید و او متعهد شده که با گوش دادن به صحبتهای همراه و بیمار، بهترین و سریعترین شیوه درمانی را پیشبگیرد.

دانش پایینی دارد
اگر به این تشخیص رسیدید که پزشکتان از سطح علمی قابل قبولی برخوردار نیست در کمترین زمان او را ترک کرده و به پزشک باتجربه و با دانش دیگری مراجعه کنید. به یاد داشته باشید که بخش مهمی از وظایف پزشک آگاه کردن بیمار از روند بیماری و کارهایی است که او باید برای حفظ سلامتیاش انجام دهد. این به آن معناست که حتی پزشک باتجربه هم باید همواره مطالعه کافی داشته باشد. پزشک باید بتواند نتایج آزمایش پزشکی شما را به درستی خوانده و آن را تجزیه و تحلیل کند. آگاه کردن بیمار از نحوه مصرف داروها و اینکه هر دارویی ممکن است چه عوارض خاصی به همراه داشته باشد از دیگر موارد مهمی است که هر پزشک باید به آن متعهد باشد. البته این انتظار را نباید داشت که پزشکتان به هر سؤالی که میپرسید جواب کاملی دهد. اما حداقل باید این توقع را داشته باشید که پاسخ پرسشهایی را که نمیداند بعدا از منابع مطمئن کسب و در اختیارتان قرار دهد.

 

ارسال نظر شما

login captcha
مطلب مفیدی بود ممنون

پربازدیدترین ها