2109
نمونه گیری آزمایش در منزل برای ca19-9

نمونه گیری آزمایش در منزل برای ca19-9

1402/08/03 بازدید756

نمونه گیری آزمایش در منزل برای ca19-9

CA 19-9 نوعی از تومور مارکر‌ها هستند که در مایعات بدن از جمله بافت یا خون پیدا می‌شوند. این تومور مارکر‌ها به عنوان یک زنگ خطر به شما می‌گویند درگیر سرطان یا شرایط غیر سرطانی شده‌اید. با آزمایش CA 19-9 می‌توانید از مقدار این تومور مارکر در خونتان مطلع شوید و اقدامات لازم برای پیشگیری از سرطان را انجام دهید. گاهی مراجعه به آزمایشگاه‌ها یا مراکز تست CA 19-9 با توجه به مشکلات و دغدغه‌های امروزی سخت است؛ برای همین می‌توانید از خدمات آزمایش در منزل (البته شاید در آینده) بهره‌مند شوید.

 

تشخیص سرطان با آزمایش CA 19-9

آزمایش CA 19-9 یکی از روش‌های تشخیص سرطان پانکراس با سرطان‌های مربوط به دستگاه گوارش است. از این آزمایش می‌توان بیماری‌های غیرسرطانی مانند زخم کبد را نیز متوجه شد. البته آزمایش CA 19-9 به‌تنهایی کافی نیست و در کنار آن باید اقدامات دیگری مثل تصویربرداری بیوپسی را انجام دهید. چنانچه این آزمایش را انجام ندهید، میزان این تومور مارکر در بدنتان افزایش می‌یابد و در نتیجه وضعیت سرطان یا بیماری‌های غیرسرطانی‌تان وخیم‌تر می‌شود.

چنانچه قبلا بیماری سرطان در فردی با انجام این آزمایش در مراکز مخصوص تشخیص داده شده بود، انجام مجدد آن و ارزیابی دوباره شرایط جسمی بیمار می‌تواند به پزشکان در درمان سرطان کمک کند. پزشک‌ها معمولا نتیجه اولیه را با نتیجه تست‌های بعدی مقایسه می‌کنند تا متوجه تغییر اوضاع بدن بیمار شوند.

به‌واسطه انجام تست CA 19-9 می‌توانید از یک بیماری و عواقب آن آگاهی به‌دست بیاورید؛ بنابراین هرگونه پیامد‌های احتمالی بیماری‌تان را خواهید دانست و اقدامات لازم را برای جلوگیری از آن را انجام خواهید داد.

بسیاری از پزشکان با استفاده از نتیجه این تست می‌توانند سرطان لوزالمعده را نیز تشخیص دهند. آن‌ها این تست را برای بیمارانی که قبلا جراحی کرده‌اند، تجویز می‌کنند تا از میزان بازگشت بیماری در بدنشان مطلع شوند.

عده‌ای فکر می‌کنند که آزمایش مربوط به تومور مارکر CA 19-9 نوعی غربالگری سرطان است؛ اما اینطور نیست! در واقع زمانی که هیچ نشانه‌ای از یک بیماری در بدن فرد وجود ندارد، اما پزشک به‌دنبال شواهد وجود آن بیماری در بدن بیمار می‌گردد، غربالگری انجام می‌شود.

نحوه آزمایش CA 19-9

آیا امکان آزمایش در منزل CA 19-9 وجود دارد؟ متأسفانه خیر! هر چند مراکز زیادی خدمات آزمایش در منزل را ارائه می‌دهند، اما متأسفانه هم اکنون برای اندازه‌گیری این تومور مارکر در خون کیت تست خانگی نیست. برای همین امکان آزمایش در منزل این تست وجود ندارد.

شما می‌توانید به مراکز مخصوص مثل مطب پزشک، بیمارستان‌ها، مراکز آزمایشگاهی و ... برای انجام این تست مراجعه کنید.

طی این آزمایش ابتدا متخصص مربوطه باید از بازوی‌تان نمونه خون بگیرد تا تست‌های مختلفی را روی آن انجام دهد. برای انجام این تست نیز نیاز به‌هیچ‌نوع آمادگی نیست؛ البته قبل از مراجعه به آزمایشگاه حتما با پزشک متخصص در این زمینه مشورت داشته باشید تا با راهنمایی‌های او به نتیجه درست آمایش‌تان کمک کنید.

متخصص‌ها از سیاهرگ دستتان خون می‌گیرند؛ آن‌ها به‌منظور انجام این کار ابتدا یک لاتسیک را به دور بازویتان وصل می‌کنند تا رگ‌ها متورم شوند. سپس به‌کمک دستمال مرطوب شروع به ضدعفونی‌کردن محل واردشدن سوزن به بدن خواهند کرد. بعد از واردکردن سوزنی کوچک به داخل رگتان، خون در محفظه مربوط به همان سوزن جمع می‌شود. اکنون متخصص، الاستیک را از دور دست برمی‌دارد و با باندپیچی‌کردن محل نفوذ سوزن به بدن، آزمایش را به‌پایان می‌رساند.

تمام مدت این آزمایش بین 10 تا 15 دقیقه است؛ بنابراین هر چند امکان آزمایش در منزل CA 19-9 وجود ندارد؛ اما این کار در مراکز آزمایشگاهی نیز زمان زیادی نخواهد گرفت؛ بنابراین با خیال راحت برای انجام این تست به مراکز مربوطه بروید.

در حین انجام آزمایش ممکن است سوزش یا درد خفیفی را احساس کنید. کسانی که بدنی ضعیف‌تر دارند نیز شاید دچار سردرد، حالت تهوع و سرگیجه شوند.

دوره بعد از آزمایش CA 19-9

بعدازاینکه آزمایش CA 19-9 را گرفتید، شاید دچار مشکلات مختلفی مثل حساسیت، کبودی یا خونریزی شوید. هر چند علائم مربوط به این تست خیلی زود از بدنتان محو می‌شوند؛ اما درصورتی‌که دچار عوارض مختلف دائمی مثل عفونت شدید، حتما با پزشک متخصص در این زمینه صحبت کنید و این موضوع را با وی در میان بگذارید.

در برخی موارد ممکن است بعد از انجام این تست در انجام کار‌های روزمره‌تان کمی محدودیت به‌وجود بیاید. در این مورد نیز می‌توانید با پزشک‌های متخصص صحبت کنید تا در این زمینه راهنمایی‌تان کنند.

معمولا بعدازاینکه نمونه خون توسط آزمایشگاه گرفته شد، چند روز کاری به‌طول می‌انجامد که نتیجه برای مراجع‌ مشخص شود. نتیجه به‌روش‌های مختلفی مثل تماس تلفنی، پورتال‌های آنلاین و ... به‌دستتان می‌رسد. گاهی اوقات این تست خود آزمایش‌های تکمیلی دیگری دارد که ابتدا باید آن‌ها را به‌پایان برسانید تا سپس پزشک نتیجه را بگوید.

نتیجه آزمایشی CA 19-9

نتیجه آزمایشی CA 19-9 معمولا با واحد میلی‌متر (U/mL) اندازه‌گیری می‌شود. نتیجه معمولا به 2 صورت طبیعی یا غیر طبیعی قابل‌تشخیص است.

کسانی که نتیجه آزمایششان بین 0-37 U/mL است، معمولا وضعیت مطلوب و مناسبی دارند. در صورتی که سطح CA 19-9 در بدن بالا بود، پزشک متوجه مشکلات مختلفی در بدن می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به مواردی که در ادامه می‌گوییم، اشاره کرد:

  • عفونت مجاری صفراوی
  • سیروز کبدی
  • انسداد مجرای صفراوی
  • سرطان پانکراس
  • سرطان معده
  • سرطان مجرای صفراوی
  • سرطان تخمدان
  • سرطان مثانه
  • و ...

البته وجود این بیماری‌ها فقط به‌واسطه این تست قابل تشخیص نیست. پزشک‌ها باید آزمایش‌های دیگری نیز انجام دهند تا از وجود بیماری در بدن فرد اطمینان پیدا کنند. از جمله این آزمایش‌ها می‌توان به اسکن SAT، اسکن PET یا MRI اشاره کرد.

جمع‌بندی

نمونه گیری آزمایش در منزل CA 19-9 امکان‌پذیر نیست؛ اما شما می‌توانید به مراکز آزمایشگاهی معتبر مراجعه کنید و از آن‌ها بخواهید که تست موردنظر را روی بدنتان اجرا کنند. این تست باید در کنار روش‌های دیگری انجام شود تا بتوانید به یک نتیجه قطعی و درست در مورد بروز بیماری در بدنتان برسید. در این زمینه می‌توانید از دکتر‌ها و پزشک‌های متخصص کمک بگیرید تا با گوشزدکردن نکاتی برای انجام بهتر آزمایش در منزل یا مراکز مربوطه کمکتان کنند که این تست را بدون هیچ نوع مشکلی و با اطمینان کامل بابت نتیجه‌اش، انجام دهید.

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها