2109
5 حقیقت در مورد آبله مرغان

5 حقیقت در مورد آبله مرغان

1401/11/29 بازدید21590

بثورات قرمز و خارش دار نشانه آبله مرغان است:

آبله مرغان به صورت یک بثورات قرمز بسیار خارش دار و تاول دار ظاهر و معمولاً از روی صورت شروع می‌شود. تاول‌ها می‌توانند در هر جایی ظاهر شوند از جمله در دهان، پلک‌ها و ناحیه تناسلی. بثورات آبله مرغان از برجستگی‌های قرمز رنگ به تاول‌های پر از مایع و پوسته‌ها تبدیل می‌شود. علائم دیگر این بیماری تب، سردرد و خستگی است و افراد معمولاً برای پنج تا ده روز بیمار هستند.

قابلیت سرایت دارد:

هنگامی که فرد مبتلا به این ویروس سرفه یا عطسه می‌کند آبله مرغان می‌تواند به راحتی از طریق هوا پخش شود. همچنین می‌تواند با لمس مایع تاول‌های آبله مرغان پخش شود. فرد مبتلا به آبله مرغان از یک تا دو روز قبل از اینکه دچار بثورات آشکار شود مسری است. اگر دچار آبله مرغان شوید بین 10 تا 21 روز طول می‌کشد تا آبله مرغان بهبود پیدا کند.

معمولاً خفیف است و شدت ندارد:

آبله مرغان می‌تواند منجر به عوارض جدی مانند کم‌آبی بدن، ذات‌الریه، مشکلات خونریزی، آنسفالیت (تورم مغز)،عفونت‌های پوستی باکتریایی، سندرم شوک سمی و عفونت‌های استخوان و مفاصل شود. گروه‌های خاصی از جمله نوزادان، نوجوانان، بزرگسالان، زنان باردار و افرادی که به دلیل بیماری یا دارو‌ها سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر در معرض خطر عوارض آبله مرغان هستند. 

 واکسن بزنید:

پزشکان توصیه می‌کنند که کودکان دو دوز واکسن آبله مرغان را دریافت کنند اولی در 12 تا 15 ماهگی و دومی بین 4 تا 6 سالگی.  

در خانه آبله مرغان را درمان کنید:

اگر کودک شما تب دارد می‌توانید به او استامینوفن بدهید. هرگز به کودک مبتلا به تب آبله مرغان آسپرین یا محصولات حاوی آسپرین ندهید. یک داروی ضد ویروسی به نام آسیکلوویر می‌تواند علائم آبله مرغان را کاهش دهد.

نتیجه‌گیری:

پس از ابتلای فرد به آبله مرغان ویروس واریسلا زوستر که آن را ایجاد می‌کند در حالت غیرفعال در بدن باقی می‌ماند. این ویروس می‌تواند سال‌ها بعد دوباره فعال شود که باعث ایجاد بیماری به نام زونا می‌شود.

 

منبع:

www.parents.com

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها