2109
هنر گفتگو با نوجوان را بیاموزیم!

هنر گفتگو با نوجوان را بیاموزیم!

2 هفته پیش بازدید176

ارتباط با فرزند

نوجوانی فرزند، یکی از دوران‌های سخت زندگی برای والدینه. به همین علته که باید هنر گفتگو با نوجوان رو بدونیم و به کار بگیریم. در سنین نوجوانی گاهی وقتا احساس می‌کنیم اصلاً بچه‌مون رو نمی‌شناسیم. به ناگاه بچه‌ها سرکش میشن یا رفتارایی رو ازشون می‌بینیم که ممکنه کاملاً شگفت‌زده بشیم. با این وجود اگه رازهای ارتباط با نوجوان رو بدونیم، بهتر این دوران رو به انتها می‌بریم و بچه‌ها هم از رفتارهای نادرست ما آسیب نمی‌بینن. در ادامه برخی از راهکارهای ارتباط با فرزندمون رو در دوره نوجوانی بررسی می‌کنیم.

 ارتباط با فرزند

تغییرات رفتاری نوجوان و تأثیر آن بر زندگی

به مرور زمان که بچه‌ها بزرگ‌تر می‌شن، تغییرات رفتاری عجیب و غریبی رو ازشون می‌بینیم. هنر گفتگو با نوجوان توی این سنین خیلی مهمه. بچه‌ها به نسبت گذشته گستاخ‌تر می‌شن. دوست دارن حس استقلال بیشتری داشته باشن. به مرور زمان ممکنه رفتارهایی رو از خودشون نشون بدن یا از اوامر و قوانین خانواده تبعیت نکنن. در این مواقع است که به جای عصبانیت و برخورد خشن با نوجوان باید رازهای ارتباط با نوجوان رو به کار برد. در غیر این صورت، به مرور زمان نوجوان از جمع خانواده کنار می‌گیره و ممکنه حتی پنهان‌کاری‌های زیادی رو هم از خودش بروز بده؛ اما چه باید کرد؟

ارتباط خوبی با فرزندتون داشته باشید!

در برخورد با نوجوان، این نکته خیلی مهمه که در هر شرایطی برخوردی خوب داشته باشید. برخورد خوب اینه که قاطع باشین، خط قرمزا و قوانین خانواده رو مستحکم نگه دارین و در عین حال اگر فرزند نوجوانتون مشکلی براش پیش اومد یا از این قوانین بیرون زد، طوری برخورد نکنید که فرزندتون تصور کنه اونو طرد کردین. شما باید اونو متوجه اشتباهش کنید، در عین حال بهش یادآور بشین که در هر شرایطی شما بهترین دوستش هستین و همیشه به عنوان یکی از دوست داشتنی‌ترین افراد برای شما خواهد بود. هر چند نوجوان دوست داره احساس استقلال داشته باشه؛ اما از نظر عاطفی هنوز هم مثل یه بچه ده ساله وابسته به خانواده و احساسات اوناست.

رازهای ارتباط با نوجوان و قرارهای دونفره

اگر حس می‌کنین که نیازه در مورد موضوعی با فرزند نوجوانتون گفتگو کنید، حتماً باید هنر گفتگو با نوجوان رو بدونین. هیچ وقت این موضوع رو توی جمع عنوان نکنین؛ حتی اگه نفر سوم، خواهر یا برادر دیگه نوجوان هست. بهتره یه قرار دو نفره با نوجوانتون بذارین. می‌تونین یه قرار بذارین با هم برین و توی یه کافه دنج، یه رستوران، پارک یا هر فضایی که فقط شما دو نفر باشین با هم صحبت کنین.

لحن صحبت صمیمی و هنر گفتگو با نوجوان

برخورد با نوجوان خیلی مهمه تا ازتون دور نشه. مهم نیست چه اتفاقی افتاده باشه و نوجوان چه خط قرمزایی رو رد کرده باشه، در هر صورت باید لحن صحبتتون صمیمی و به دور از عصبانیت باشه. هر چند ممکنه گاهی اوقات واقعاً شرایط سخت باشه و داشتن یه لحن خوب براتون مشکل جلوه کنه. با این حال تا جایی که می‌تونین خوب برخورد کنین. اگر نگاه از بالا به پایین به فرزندتون داشته باشین از همون اول کار قافیه رو باختین! با عصبانیت صحبت نکنین چون در عوض صدای فرزندتون ممکنه بالا بره و واقعاً براتون غیر قابل تحمل بشه. از طرفی در این شرایط اصلاً حرفتون شنیده نمی‌شه.

به فرزندتون احترام بذارین!

یکی از رازهای ارتباط با نوجوان اینه که بهش احترام بذارین. فرزندتون توی این سن فکر می‌کنه تمام افراد، اونو زیر نظر دارن. خودشون محور هر جمعی می‌بینن که نگاه‌ها و توجه‌ها به سمتشونه. به همین خاطره که اگر کوچک‌ترین بی احترامی از سمت شما ببینن، بهشون برمی‌خوره. شما هم از این روش به عنوان یکی از رازهای ارتباط با نوجوان بهره ببرین. اگه می‌خواین در نظر فرزندتون یه فرد حامی و قابل احترام باشین که ازتون رضایت داره، پس بهتره توی جمع بیشتر بهش احترام بذارین. اگه قراره تصمیمی بگیرین، توی جمع ازش نظر بخواین. این روش رو امتحان کنین، قطعاً نتیجه خوبی می‌گیرین و راه گفتگو با نوجوانتون براتون باز می‌شه.

راه های ارتباط با نوجوانان

هنر گفتگو با نوجوان و زمان مناسب برای ارتباط

بعضی موقع فرزندتون خیلی ناراحته، مشکلی پیش اومده یا خودش رو برای انجام کار دیگه‌ای آماده کرده. در این شرایط موقع گفتگو و برخورد با نوجوان نیست. باید اجازه بدین فرزندتون یه کم شرایطش بهتر بشه یا وقت اضافه بیشتری داشته باشه. به قول معروف، هر سخن جایی داره و هر نقطه مکانی!

در نهایت هم باید این نکته رو در هنر گفتگو با نوجوان به یاد داشته باشین که تحمیل نظرتون به نوجوان فقط باعث می‌شه تا جبهه‌گیری بدتری نسبت بهتون داشته باشه. حتی گاهی نیازه اجازه بدین بچه‌ها کمی از چارچوب شما بیرون بزنن؛ ولی ارتباطتون به تنگنا برنخوره.

 

 

 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

آب انار برای زردی نوزاد (مفید یا مضر؟)

ریپورتاژ

1 هفته پیش
|
15620 بازدید

چطور بعد از زایمان شکم تخت داشته باشیم؟

ریپورتاژ

1 هفته پیش
|
13148 بازدید

5 پوزیشن خواب برای نوزاد

نوشته

2 هفته پیش
|
13050 بازدید

خورشید زندگی روزت مبارک!

نوشته

4 روز پیش
|
3777 بازدید