2109
ویار خاک در بارداری

ویار خاک در بارداری

1 هفته پیش بازدید157

دلیل ویار خاک در بارداری چیه؟ آیا خوردن خاک در حاملگی خطرناکه؟ تعجب کردید! واقعا جای تعجب هم داره اما بهتره این واقعیت رو قبول کنین که گاهی بعضی از خانوم‌ها تو دوران بارداری به خوردن چیزهای غیرخوراکی ویار پیدا می‌کنن. ویار خاک در حاملگی یکی از ویارهای عجیبه که ممکنه برای هر خانومی اتفاق بیفته. حتما این سوال براتون پیش اومد که نکنه منم جزو اون خانوم‌هایی باشم که به خوردن خاک در حاملگی مبتلا بشم؟ برای بررسی این موضوع بهتره تا آخر این مطلب با ما همراه باشین.

ویار خاک در بارداری چیه؟

ویار خاک در بارداری یا هرگونه ویار برای خوردن چیزهای غیرخوراکی رو هرزه‌خوری می‌گن. ویار خاک در حاملگی یا هرگونه هرزه‌خوری یه نوع اختلال در غذا خوردنه که معمولا نشان‌دهنده عدم تعادل در سطح مواد مغذی و معدنی تو بدن هست. یکی از مهم‌ترین دلایل هرزه‌خوری یا خوردن خاک در بارداری فقر آهن شدیده که تو هر مرحله از بارداری به‌ویژه تو سه ماهه اول می‌تونه رخ بده. هرزه‌خوری تنها به ویار خاک در بارداری محدود نمی‌شه، بلکه ممکنه این هرزه‌خوری به خوردن موادی مانند یخ، صابون، کاغذ، گچ، نخ، برنج خام، نشاسته ذرت و غیره هم منجر بشه. ازاین‌رو باید خیلی سریع ویار به هرزه‌خوری رو درمان کنین.

دلایل ویار خاک در بارداری

مهم‌ترین دلیل ویار خاک در بارداری کمبود مواد مغذی تو بدن هست. تو دوران بارداری نیاز بدن به مواد مغذی نسبت به روزهای نرمال بیشتر می‌شه. ازاین‌رو باید این نیاز برآورده بشه. درصورتی‌که کمبود مواد مغذی رو جبران نکنین، ممکنه که تهوع و استفراغ در دوران بارداری افزایش پیدا کنن. کمبود مواد معدنی مانند آهن و روی به ویار خاک در بارداری منجر می‌شه. خانوم‌های باردار در مقایسه با افراد عادی بیشتر تو معرض کم‌خونی قرار دارن. این کم‌خونی به خاطر کمبود ویتامین‌های گروه B و آهن هست. به همین دلیل ممکنه خانوم باردار به ویار خاک در بارداری مبتلا بشه و سراغ هرزه‌خوری بره. درنتیجه کمبود مواد مغذی تو دوران بارداری یکی از مهم‌ترین دلایل خوردن خاک در حاملگی هست که باید این کمبود مواد مغذی رو درمان کنین.

درصورت داشتن ویار غیرخوراکی مثل خاک به پزشک اطلاع بدین

آیا خوردن خاک در بارداری خطرناک هست؟

خوردن مواد غیرخوراکی مثل یخ به‌تنهایی نمی‌تونه برای مادر و جنین خطرناک باشه. بااین‌حال اگه ویار خاک در بارداری به خاطر کم‌خونی یا کمبود مواد مغذی تو بدن باشه، می‌تونه سلامتی مادر و جنین رو به خطر بندازه. خوردن خاک در حاملگی عفونت یا بیماری‌های دیگه‌ای رو به وجود میاره. بعضی از بیماری‌هایی که به خاطر ویار خاک در بارداری یا سایر هرزه‌خوری‌ها ایجاد می‌شن عبارتند از:

  • عفونت
  • التهاب معده
  • انسداد مسیر گوارش
  • تهوع و استفراغ شدید
  • کاهش شدید وزن در بارداری

خاک می‌تونه حاوی مواد سمی باشه و این مواد سمی می‌تونن بیماری‌های جدی‌تری رو ایجاد کنن. درنتیجه با اولین تجربه ویار خاک در بارداری حتما با پزشک‌تون حرف بزنین و ایشون رو در جریان بذارین. حتی اگه مقدار خیلی کمی هم خاک یا مواد غیرخوراکی دیگه‌ای رو خوردین، حتما به پزشک اطلاع بدین؛ چون پزشک باید از وضعیت تغذیه شما مطمئن بشه تا مواد مغذی کافی به جنین برسه. همچنین باید از سلامت خود مادر هم مطمئن بشه.

درمان خوردن خاک در بارداری

همون‌طور که گفتیم ویار خاک در بارداری معمولا به خاطر کمبود مواد معدنی و مغذی تو بدن مادر هست. برای درمان ویار خاک در حاملگی باید اول آزمایش بدین تا سطح ویتامین‌ها و مواد معدنی‌ توی خون‌تون بررسی بشه. اگه کم‌خونی داشته باشین یا سطح ویتامین‌ها و مواد معدنی خون‌تون کم باشه، پزشک حتما برای رفع این وضعیت رژیم بارداری‌ شما رو تغییر می‌ده و مکمل‌هایی رو تجویز می‌کنه. ازاین‌رو برای درمان ویار خاک در بارداری اول آزمایش بدین و در صورت داشتن کمبود مواد مغذی، می‌تونین زیر نظر پزشک از مکمل‌ها استفاده کنین.

حرف آخر

ویار خاک در بارداری یکی از ویارهای شایع هست که معمولا به خاطر کمبود آهن و روی اتفاق می‌افته. درصورتی‌که به خوردن خاک یا مواد غیرخوراکی دیگه ویار پیدا کردین، حتما به پزشک‌تون اطلاع بدین. پزشک با تجویز آزمایش، سطح مواد معدنی و آهن مادر باردار رو بررسی می‌کنه. اگه این مواد معدنی تو سطح خون کم باشن، مادر باید برای رفع این کمبود مکمل بخوره. همچنین ممکنه برای متعادل‌سازی سطح این مواد، مجبور به تغییر رژیم غذایی‌تون بشین.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

آب انار برای زردی نوزاد (مفید یا مضر؟)

ریپورتاژ

5 روز پیش
|
9324 بازدید

چطور بعد از زایمان شکم تخت داشته باشیم؟

ریپورتاژ

4 روز پیش
|
7469 بازدید

5 پوزیشن خواب برای نوزاد

نوشته

1 هفته پیش
|
8746 بازدید

فیلم بهترین هدیه روز معلم

نوشته

1 هفته پیش
|
5419 بازدید