2109
نکات مهم سفر با هواپیما، قطار و اتوبوس برای مادران و خردسالان

نکات مهم سفر با هواپیما، قطار و اتوبوس برای مادران و خردسالان

1 هفته پیش بازدید136

سفر با خانواده به همراه خردسالان با اینکه تجربه بسیار شیرین و لذت‌بخشی است، اما می‌تواند چالش‌های مختلفی را نیز به همراه داشته باشد، به‌خصوص برای مادران؛ چراکه آنها نگرانی و مسئولیت بیشتری برای نگهداری و مراقبت از خردسالان دارند.

اگر با فرزند خردسال خود سفری پیش‌رو دارید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان همراه ما باشید؛ در این مطلب به بررسی موارد مهم برای سفر با کودکان خواهیم پرداخت و از شرایط سفر کودکان با وسایل نقلیه مختلف مثل هواپیما، قطار و اتوبوس صحبت خواهیم کرد.

چالش های سفر برای مادران و خردسالان

معمولا همه مادران همواره نگران راحتی و سلامتی کودکان خود هستند و این نگرانی هنگام سفر با کودک خردسال بیشتر می‌شود؛ چراکه هرگونه کسالت و ناراحتی کودک می‌تواند در برنامه‌های سفر شما اختلال ایجاد کند و نتوانید آنطور که باید از سفر خود لذت ببرید.

یکی از چالش‌های پیش‌روی مادران هنگام سفر با کودک خردسال، بیقراری و بی‌حوصلگی کودک در طول مسیر است. برای حل این مشکل می‌توانید از اسباب‌بازی‌ها یا سرگرمی‌های مورد علاقه کودک مثل تماشای برنامه کودک، خواندن کتاب داستان و... بهره ببرید و بیشتر با او در تعامل باشید.

مورد دیگر که در طول مسیر هوایی می‌تواند برای کودکان آزاردهنده باشد، گوش درد یا گرفتگی گوش است! برای پیشگیری از این مورد می‌توانید متناسب با سن کودک او را تشویق به مکیدن پستانک، شیشه شیر یا آبنبات چوبی و... کنید، این کار به خنثی شدن فشار داخل گوش کمک می‌کند.

گرسنگی و تشنگی کودک نیز از جمله چالش‌های رایج در مسیر سفر هستند که بهتر است برای رفع آن خوراکی، شیر، آب و... به همراه داشته باشید.

بیماری یا حالت تهوع و... نیز می‌تواند در طول مسیر سفر برای کودکان پیش بیاید، پس بهتر است قبل از سفر شرایط کلی کودک خود را بررسی کنید که آثاری از تب، حالت تهوع و... نباشد. به ‌همراه داشتن دارو نیز می‌تواند در کاهش علائم تاثیرگذار باشد و از شدت علائم بکاهد.

در کل سعی کنید همه لوازم و وسایل مورد نیاز کودک مثل لباس، وسایل بازی، لوازم بهداشتی، پوشک، پد تعویض پوشک، مواد ضدعفونی‌کننده (اسپری الکل و دستمال مرطوب ضدعفونی کننده) و موارد دیگری از این قبیل را همراه داشته باشید. البته بار سفر خود را زیاد سنگین نکنید که حمل و جابجایی آن می‌تواند مشکل باشد.

قوانین و نکات مهم سفر با هواپیما برای مادران و خردسالان

در وحله اول برای سفر با هواپیما باید متناسب با سن کودک خود اقدام به خرید بلیط هواپیما نمایید؛ یعنی اگر کودک شما بیشتر از دو سال سن دارد، ملزم به تهیه بلیط هواپیما هستید، البته در بیشتر مواقع برای بلیط کودکان هزینه کمتری نسبت به بلیط بزرگسال درنظر گرفته می‌شود که این مورد به هزینه کلی بلیط هواپیما، امکانات و خدمات پرواز، کلاس پروازی و مواردی از این قبل بستگی دارد. قابل ذکر است هزینه بلیط‌های چارتری برای کودکان 2 تا 12 سال کمتر از بلیط‌های معمولی نیست و هزینه برابری با بلیط بزرگسالان دارد.

همان طورکه می‌دانید، حضور به‌موقع و زودتر از زمان پرواز در فرودگاه برای انجام برخی کارها مثل بررسی بلیط و ... بسیار اهمیت دارد. حال اگر شما همراه با کودک خود عازم سفر هستید، باید زودتر از زمان عادی در فرودگاه حضور پیدا کنید؛ چون هم روند بررسی بلیط کودکان بیشتر طول می‌کشد و هم اینکه حضور زود هنگام در فرودگاه باعث می‌شود تا حل برخی چالش‌ها و موارد پیش‌بینی‌نشده راحت‌تر و آسان‌تر شود.

معمولا میزان بار مجاز کودکان 2 تا 12 سال نیز بستگی به کلاس پروازی و شرایط ایرلاین دارد، اما در بیشتر مواقع کمی کمتر از میزان بار مجاز افراد بزرگسال درنظر گرفته می‌شود. برای نوزادان تا دو سال نیز در اکثر مواقع حدود 10 کیلوگرم بار مجاز و رایگان است.

با اینکه در برخی موارد امکاناتی برای کودکان در هواپیما اختصاص داده می‌شود (به‎خصوص فرست کلاس و بیزنسی)، اما بهتر است شما نیز لوازم و موارد مورد نیاز کودک خود را همراه داشته باشید تا در طول پرواز راحتی و آسایش بیشتری تجربه کنید.

بهتر است قبل از آغاز پرواز به تغذیه و نیازهای کودک خود برسید و درصورت نیاز از سرویس بهداشتی فرودگاه استفاده کنید یا پوشک نوزاد را تعویض نمایید. همچنین توصیه می‌شود که بلیط خود را برای شب تهیه کنید؛ چون احتمال خواب کودک بیشتر است و در این‌صورت شما و کودک پرواز راحت‌تری خواهید داشت.

سفر با هواپیما با کودک

قوانین و نکات مهم سفر با قطار خردسالان و مادران

قطار برای مادرانی که همراه با کودک خردسال خود سفر می‌کنند، می‌تواند انتخاب مناسبی باشد، البته اگر طولانی بودن مسیر نسبت به سفر هوایی را فاکتور بگیریم!

سفر با قطار علاوه‌بر اینکه هزینه کمتری نسبت به سفر با هواپیما دارد، راحتی بیشتری نیز برای شما به ارمغان می‎آورد؛ به‎خصوص اگر قطارهای باکیفیت و با امکانات رفاهی بالا را برای سفر انتخاب کنید. هزینه بلیط قطار برای کودکانی که محدوده سنی آنها 2 تا 12 سال است به‌صورت نیم‌بها محاسبه می‌شود و برای نوزادانی که تا دو سال سن دارند، معمولا فقظ هزینه بیمه دریافت می‌شود که شامل 10 درصد هزینه کلی بلیط است.

برای آرامش بیشتر کودک خود در سفر با قطار بهتر است لوازم مورد نیاز او مثل مواد غذایی، تنقلات، شیر، آب، پوشک، لباس، وسایل بازی و سرگرمی، مواد ضدعفونی‌کننده، پتو یا بالش کوچک و... را به همراه داشته باشید.

هنگام مراجعه به ایستگاه راه‌آهن، ارائه مدارک شناسایی شما و کودکتان الزامی است و باید با اطلاعات درج شده در بلیط همخوانی داشته باشد، درصورت مغایرت اطلاعات امکان ایجاد مشکل و ممانعت از سفر وجود دارد. پس در ارائه مشخصات هنگام خرید بلیط دقت کافی داشته باشید. برای راحتی کار می‌توانید خرید اینترنتی بلیط قطار را در اولویت قرار دهید و با صرف کمترین زمان و هزینه، بلیط مدنظر خود را خریداری کنید.

در سفر با قطار بهتر است از مراجعه انفرادی کودکتان به سرویس بهداشتی، واگن‌های دیگر قطار و... ممانعت کنید؛ چراکه احتمال گم کردن کوپه و ترس و نگرانی و در پی آن ایجاد مزاحمت برای سایر مسافرین وجود دارد.

سفر مادر و کودک با قطار

نکات مهم سفر با اتوبوس برای مادران همراه با کودک

سفر با اتوبوس با سفر ریلی متفاوت است؛ چراکه شما در اتوبوس کوپه جداگانه‌ای ندارید و باید برنامه متفاوتی برای سفر خود داشته باشید. به‌عنوان مثال در سفر با اتوبوس امکان اینکه هر زمان مایل بودید چمدان خود را باز کنید و وسیله مورد نیازتان را بردارید، وجود ندارد. پس بهتر است لوازم مورد نیاز خود و کودکتان را در یک کیف دستی کوچک همراه خود به داخل اتوبوس ببرید.

برای سفر با اتوبوس درصورتی‌که کودک شما کمتر از پنج سال سن داشته باشد و شما صندلی جداگانه‌ای برای او نخواهید، هزینه سفر رایگان خواهد بود، اما اگر درخواست یک صندلی جداگانه برای کودک خردسال خود داشته باشید، باید هزینه کامل یک بلیط معمولی را پرداخت کنید. برای کودکانی که بیشتر از 5 سال دارند هم موظف به خرید بلیط اتوبوس هستید.

توصیه می‌کنیم برای راحتی بیشتر هنگام سفر با کودک خردسال خود به جای تهیه بلیط اتوبوس معمولی خرید بلیط اتوبوس vip را در اولویت قرار دهید؛ چراکه راحتی بیشتری نسبت به اتوبوس‌های معمولی خواهید داشت. همچنین بهتر است سفر با اتوبوس همراه کودک خردسال را برای مسیرهای کوتاه انتخاب کنید؛ چون در مسیرهای طولانی امکان خستگی و کلافگی کودک بیشتر می‌شود و این موضوع می‌تواند موجب ناراحتی کودک و شما و حتی سایر مسافرین اتوبوس شود.

در سفر با اتوبوس سعی کنید، در اکثر توقف‌هایی که صورت می‌گیرد از اتوبوس پیاده شوید تا هم کودکتان سرحال‌تر شود و هم اینکه بتوانید کودک را به سرویس بهداشتی ببرید، پوشک او را تعویض نمایید یا اینکه خوراکی و تنقلات برای او تهیه کنید.

کدام وسیله نقلیه برای سفر مادر و کودک مناسب تر است؟

پاسخ به این سوال که کدام وسیله برای سفر مادر و کودک مناسب است تا حد زیادی به شرایط و سلیقه شما بستگی دارد؛ یعنی ممکن است برخی افراد در سفر با قطار بسیار راحت باشند در مقابل برخی دیگر سفر با هواپیما را ترجیح دهند. میزان بودجه، مجهز بودن مقصد به فرودگاه و... نیز می‌توانند در انتخاب نهایی وسیله نقلیه سفر تاثیرگذار باشند.

اما موردی که در سفر با خردسالان اهمیت دارد، راحتی آنها در طول مسیر سفر است و شما با آگاهی از روحیات کودک خود می‌توانید وسیله مناسب برای سفر را مشخص کنید.

سفر با هواپیما راحت است و شما در مدت زمان کمتری به مقصد می‌رسید، اما هزینه بالاتری نسبت به سایر وسابل نقلیه دارد. قطار نیز به علت داشتن فضای اختصاصی راحتی و آزادی عمل بیشتری به شما و کودکتان می‎دهد، اما باید مدت زمان بیشتری در مسیر باشید که البته اگر زمان سفر را طوری تنظیم کنید که شب در راه باشید، این موضوع چندان اذیت کننده نخواهد بود. سفر با اتوبوس نیز هزینه کمتری دربردارد و با توقف‌های زیاد آن می‌توانید از مسیر لذت ببرید، اما در سفر با اتوبوس علاوه‌بر مدت زیادی در مسیر بودن، برای انجام برخی کارها مثل تعویض پوشک و... معذب خواهید بود و باید هنگام توقف اتوبوس این کار را انجام دهید.

در پایان می‌توان گفت که هواپیما به علت طی مسیر در زمان کوتاه‌تر و راحتی بیشتر می‌تواند انتخاب مناسبی برای سفر مادر و کودک باشد.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 هفته پیش
|
13974 بازدید

5 پوزیشن خواب برای نوزاد

نوشته

5 روز پیش
|
5407 بازدید

فیلم بهترین هدیه روز معلم

نوشته

2 روز پیش
|
3351 بازدید