2109
علل و درمان شب ادراری در زنان

علل و درمان شب ادراری در زنان

1 هفته پیش بازدید299

درمان شب ادراری

دلایل و درمان شب ادراری در زنان مشکلیه که تو این مقاله در موردش صحبت می‌کنیم. شب ادراری وضعیتیه که تو اون افراد یک یا چند بار در شب میل به ادرار کردن پیدا می‌کنن، در حالی که باید خواب باشن. این عارضه هم تو آقایان و هم تو خانم‌ها شایعه، اما هدف ما تمرکز روی مشکل شب ادراری در زنان هست. شب ادراری منجر به اختلال یا خواب ناقص می‌شه که به نوبه خودش باعث خستگی و کاهش بهره‌وری در طول روز می‌شه.

خستگی و کیفیت پایین خواب ناشی از شب ادراری می تونه سلامت فرد رو به خطر بندازه و در طول زمان عوارض بیشتری رو به دنبال داشته باشد. اکثر خانم‌ها، به ویژه در دوران میانسالی، این مشکل رو به عنوان یک پیامد طبیعی پیری نادیده می‌گیرن، اما اینطور نیست. شما باید این وضعیت رو جدی بگیرید و برای سلامتی کلی و طولانی مدت درمان مناسبی دریافت کنید.

درمان شب ادراری

انواع و علل شب ادراری در زنان

4 نوع شب ادراری وجود داره که هر کدوم مجموعه دلایل خاص خودشون رو دارن:

  • پلی یوریا
  • پلی یوری شبانه
  • تکرر ادرار شبانه
  • شب ادراری مختلط- وقتی که بیش از یکی از 3 نوع فوق وجود داشته باشه.

شب ادراری در زنان از نوع پلی یوریا

همونطور که از اسمش پیداس، پلی‌یوریا وضعیتیه که تو اون حجم ادرار بیش از حده. آب بیش از حد از بدن توسط کلیه فرد مبتلا به شب ادراری فیلتر می‌شه. در حالی که زنان عادی 800 میلی لیتر تا 2 لیتر ادرار در 24 ساعت تولید می‌کنن، زنان مبتلا به این نوع شب ادراری می‌تونن تا 3 لیتر در 24 ساعت ادرار تولید کنن. در واقع تو ادرار یا بدن این خانم‌ها چیزی وجود داره که آب اضافی بدن رو می‌کشه یا خارج می‌کنه. دلایل این موضوع می‌تونه مواردی به شرح زیر باشه:

  • مصرف زیاد مایعات در عصر یا شب. این مصرف می‌تونه سوپ‌ها، نوشیدنی‌های الکلی، نوشیدنی‌های کافئین دار، آب میوه‌ها و حتی مصرف زیاد آب ساده رو شامل بشه.
  • دیابت از هر دو نوع (نوع 1 و نوع 2) که تشخیص داده نشده و در نتیجه درمان هم نشده.
  • دیابت بارداری: برخی از زنان باردار در بیشتر مدت دوران بارداری‌شون، سطح گلوکز خون بالایی دارن. این می‌تونه به طور موقت شب ادراری رو تحریک کنه. برای مطالعه در مورد علل عفونت ادراری در دوران بارداری می‌تونید مقالات قبلی ما رو ببینید.

پلی یوری شبانه در زنان

در حالی که پلی یوریا باعث تکرر ادرار در طول روز و شب می‌شه، در زنان مبتلا به پلی یوری شبانه، در طول روز مقدار طبیعی ادرار تشکیل می‌شه، در حالی که در شب مقدار ادراری بیش از حد معمول تولید می‌شه و منجر به ادرار شبانه می‌شه. این به این دلیله که بدن این افراد مایعات رو در طول روز حفظ می‌کنه. این مایع در طول روز در پاها جمع می‌شه. وقتی که زن برای مدت طولانی دراز می‌کشه (خواب شبانه)، نیروی جاذبه دیگه مایع رو به پاها نمی‌کشه. مایع دوباره وارد سیاهرگ‌ها می‌شه و از اونجا کلیه‌ها اون رو فیلتر کرده و ادرار تشکیل می‌دن.

تکرر ادرار شبانه در زنان

تکرر ادرار شبانه در زنان چیه؟ وقتی که مقدار کافی ادرار تو مثانه پر می‌شه، سیگنالی به مغز ارسال می‌شه که فرد باید به زودی ادرار کنه و در طی اون، مثانه ادرار رو به طور کامل تخلیه می‌کنه. این همون روند طبیعی ادرار هست. در بعضی افراد، این تخلیه به درستی اتفاق نمی‌افته، یا ادرار کافی تو مثانه پر نمی‌شه، اما مغز همچنان سیگنالی برای ادرار ارسال می‌کنه. فرد از خواب بیدار می‌شه تا هر بار مقدار کمی ادرار دفع کنه. این منجر به اختلال در خواب و دفع ادرار مکرر می‌شه. دلایل این شرایط متفاوته:

  • انسداد در مثانه
  • مثانه بیش فعال که باعث اسپاسم مثانه می‌شه
  • عفونت دستگاه ادراری یا عفونت مثانه که مدام عود می‌کنه
  • تورم یا التهاب مثانه
  • سیستیت بینابینی (یه بیماری مزمن که تو اون فشار یا درد بیش از حد در مثانه و ناحیه لگن وجود داره)
  • تومور بدخیم در مثانه
  • آپنه انسدادی خواب

گزینه های درمان برای شب ادراری در زنان

گزینه های درمانی برای رفع مشکل شب ادراری در زنان شامل یا تغییر سبک زندگی و یا مصرف دارو تو این افراد هست. جراحی به ندرت یک گزینه برای این مشکل در نظر گرفته می‌شه، مگه اینکه سنگ کلیه بزرگ یا توموری وجود داشته باشه که باید برداشته بشه.

تغییر سبک زندگی برای درمان شب ادراری

  • مصرف مایعات محدود: دو تا چهار ساعت قبل از رفتن به رختخواب، بیمار باید انواع مایعات مصرفی رو که در بالا گفته شد محدود یا کاهش بده.
  • مدیریت داروهای ادرارآور: اگه پزشک برای بیمار داروهای ادرارآور تجویز کرده، باید تو این مورد با پزشک مشورت کنید و میزان مصرف اون‌ها رو کاهش بدید. یا همه اونا رو در طول روز و اوایل عصر مصرف کنید و از مصرف داروی ادرارآور در اواخر عصر یا اوقات شب اجتناب کنید.
  • بالا بردن پا در حالت دراز کش و استفاده از جوراب فشاری: این کار از تجمع مایع در بدن جلوگیری می‌کنه.
  • چرت‌های کوتاه بعد از ظهر: این چرت‌ها به کاهش کمبود خواب کمک می‌کنن و همچنین اطمینان می‌دن که بدن قادر به جذب مایعات در جریان خون در طول روز هست.

دلایل شب ادراری بزرگسالان

برای مطالعه مشکلات دیگه ای مثل بی اختیاری ادراری در زنان می‌تونید به مقالات قبلی ما مراجعه کنید.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها