2109
آب گران‌قیمت فرنگی/ 7 دلیل برای نوشیدن آب معدنی

آب گران‌قیمت فرنگی/ 7 دلیل برای نوشیدن آب معدنی

1395/09/22 بازدید11082

نی‌نی سایت: خبرش توجه بسیاری را جلب کرده، نه محصول تازه‌ای است و نه قرار است با چیز عجیبی در آن مواجه شوید؛ فقط یک بطری آب معدنی است! اما قیمتش باعث شده که این روزها درباره آن حرف و سخن زیاد گفته شود. آب معدنی نروژی voss در برخی مغازه‌های خاص در مناطق شمال شهر تهران به فروش می‌رسند. آب معدنی‌ای که قیمت یک بطری آن بر اساس حجم از 40 تا 60 هزار تومان است!
شنیدن این خبر آنقدر عجیب بود که با خودمان فکر کردیم باید حتما چیز خاصی در این محصول باشد که قیمت آن را این طور بالا برده است و به همین خاطر به سراغ یکی از کارشناسان رفتیم تا در این باره از او سوال کنیم.


آب معدنی چه موادی دارد؟

نرگس جوزدانی، کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در ابتدا توضیحاتی در مورد آب‌های معدنی به طور کلی می‌دهد:
آب‌های معدنی همانطور که از نام‌شان پیداست حاوی مواد معدنی گوناگون هستند. تفاوت آب‌های معدنی در چشمه‌هایی است که از آن‌ها برداشت آب صورت می‌گیرد و همچنین میزان مواد معدنی که در این آب‌ها وجود دارد.
میزان مواد معدنی در آب‌های بسته‌بندی کاملا متفاوت است؛ به طور مثال، آب ویشی فرانسه حاوی میزان بالایی سدیم است که مصرف یک لیتر از این آب می‌تواند نصف میزان نمک روزانه شما را تامین کند. همچنین برای بیماران مبتلا به فشار خون و در دوران بارداری مصرف این آب و آب‌های معدنی حاوی سدیم بالا توصیه نمی‌شود.
شما با مصرف آب معدنی می‌توانید روزانه 10 تا 15 درصد کلسیم مورد نیاز و تا یک‌سوم منیزیم مورد نیاز خود را دریافت کنید که این بستگی به منبع تامین آب معدنی دارد. آب معدنی برخلاف آب شیر، بدون مواد افزودنی و نگهدارنده است و علاوه بر آن مواد معدنی مورد نیاز بدن ما را نیز تامین می‌کند. 

 

چرا آب معدنی بخوریم؟

او در ادامه 7 ویژگی مهم آب‌های معدنی را برای ما برمی‌شمرد:
1. آب معدنی به علت داشتن کلسیم می‌تواند در سلامت دندان و استخوان نقش داشته باشد. تحقیقی در مورد زنان یائسه نشان داد مصرف مرتب آب معدنی در آن‌ها باعث کاهش ابتلا به پوکی استخوان می‌شود. 
2. منیزیم موجود در آب معدنی باعث کنترل فشار خون می‌شود. اگر دریافت منیزیم شما از رژیم غذایی کم باشد آب معدنی که حاوی منیزیم کافی باشد می‌تواند نیاز شما را به این ماده معدنی تا حدودی تامین کند. در مطالعه‌ای مشخص شد افرادی که دچار بیماری فشار خون بودند و میزان منیزیم بدن آنها کم بود با مصرف روزانه یک تا دو لیتر آب معدنی، فشار خون آنها کاهش یافت.
منیزیم ماده معدنی مهمی است که در بهبود عملکرد ماهیچه‌ها نقش دارد و گرفتگی و دردهای عضلانی یکی از نشانه‌های کمبود منیزیم است. برنج قهوه‌ای، بادام، حبوبات و اسفناج از منابع خوب منیزیم هستند.
3. برخی مواد معدنی مثل پتاسیم و منیزیم علاوه بر کاهش فشار خون عملکرد قلب را نیز بهبود می‌دهند.
4. آب معدنی حاوی سولفات‌ها است. سولفات‌ها به عمل هضم غذا کمک می‌کنند. سولفات‌ها باعث تحریک ترشح پانکراس شده و باعث آزادسازی لیپاز، پروتئاز و آمیلاز می‌شوند و فرآیند هضم غذا را بهبود می‌دهند. کمبود سولفات‌ها می‌تواند فرآیند هضم را مختل کرده و فرد را به اسهال، یبوست، یا نفخ دچار کند.
5. آب معدنی می‌تواند تعادل الکترولیت‌های بدن را حفظ کند. 
6. آب‌های معدنی که در آنها ماده معدنی سیلیکا وجود دارد می‌تواند روی سلامت و شادابی پوست شما نقش داشته باشد. سیلیکا باعث تقویت سلول‌های اسفنجی بین فیبرهای کلاژن و الاستین شده و روند تشکیل چین و چروک پوست را کند می‌کند.
7. آب به طور کلی باعث کاهش وزن می‌شود. آب بدون کالری است؛ وقتی شما تصمیم به کاهش وزن می‌گیرید اولین و بهترین راه استفاده از آب به جای نوشیدنی‌های پرکالری مثل انواع نوشابه، شربت و آب‌میوه است. آب بدن شما را هیدارته نگه می‌دارد و از تمایل شما به مصرف شیرینی و اسنک‌ها می‌کاهد و در کنترل وزن شما نیز نقش دارد.

اگر آب معدنی و مزایای استفاده از مواد معدنی موجود در این آب‌ها برای ما اهمیت دارد که VOSS اینطور نیست


آب معدنی voss مرغ همسایه است؟

نرگس جوزدانی در نهایت می‌گوید: اما در مورد آب معدنی voss که این روزها وارد بازار ایران شده به تذکر چند نکته علمی بسنده می‌کنیم:
این آب در هر لیتر حاوی 5 میلی‌گرم کلسیم و 1 میلی‌گرم منیزیم است و بقیه مواد معدنی مثل پتاسیم نیز در آن بسیار ناچیز است. در واقع اگر آب معدنی و مزایای استفاده از مواد معدنی موجود در این آب‌ها برای ما اهمیت دارد این آب به هیچ عنوان تامین‌کننده مناسبی از مواد معدنی اشاره شده و خواص آن نیست.
جالب است که حتی در صحبت‌های دبیر انجمن آب‌های آشامیدنی نیز به این موضوع اشاره شده که این آب معدنی از لحاظ فیزیکی و شیمیایی ویژگی خاصی ندارد و این قیمت بالا به خاطر برند جهانی و نوع بسته‌‎بندی آن است. بنابراین به نظر نمی‌رسد آب معدنی voss نسبت به محصولات وطنی برتری داشته باشد که به تفاوت قیمتی حدود 60 برابر بیارزد!

 

ارسال نظر شما

login captcha
آبمعدنی ایرانی هم سرشار از نگهدارنده سامکان نداره بگنده

پربازدیدترین ها