2109
کلاس‌های تابستانی؛ خوب یا بد؟!

کلاس‌های تابستانی؛ خوب یا بد؟!

1394/07/15 بازدید1193

نی‌نی سایت: زهرا محمدزاده، کارشناس مسایل تربیتی - این روزها پدرها و مادرها بنابه دلایل مختلف سعی دارند به اجبار فرزندشان را به کلاس‌‏های تابستانی بفرستند اما این بزرگ‌ترین اشتباه خانواده‌ها است، چرا که دانش‌آموز باید در اثر احساس نیاز خودش به این کلاس‌‏ها برود. البته شرکت در کلاس‏‌های تابستانی اگر همراه با فشار روانی خانواده باشد، تاثیر ‌نامطلوبی هم به جا می‏‌گذارد. پس خانواده باید نقش راهنمایی و هدایت را ایفا کند، نه تصمیم‌گیری.

از طرف دیگر باید در نظر بگیریم که بچه‌‏ها در طول سال تحصیلی فشارهای روانی زیادی را بابت انجام تکالیف مدرسه، امتحانات و رعایت نظم و مقررات مدرسه متحمل می‏‌شوند و فشار مضاعف بر آنها واقعا روا نیست چرا که تحقیقات بسیاری نشان می‌دهد بچه‌هایی که هر روز صبح زود از خواب بیدار می‌شوند و آرزوی یک ساعت خواب صبح در روزهای تابستان را دارند، بیشتر از سایر بچه‌ها افسرده می‌شوند و موفقیت کمتری هم به دست می‌آورند. البته تقریبا همه بچه‏‌ها ترجیح می‏‌دهند که تمام تعطیلات را در خانه و پای تلویزیون و کامپیوتر بگذرانند در حالی که اگر انتخاب کلاس‌‏ها اگر درست انجام شود، می‏‌تواند موجب رشد استعدادها و جهت‌دهی مثبت به توانایی‏های دانش‌آموزان شود.

فراموش نکنید کلاس‌‏های تابستانی بسیار متنوع‌اند؛ مانند کلاس‌‏های ورزشی، هنری و ‌آموزشی. ما برای این بچه‌‏ها کلاس‌‌های مفرح و شاد مانند شنا را توصیه می‏‌کنیم. البته نوع کلاس باید با توجه به شرایط روانی، سنی و تفاوت‏‌های فردی وعلایق دانش‌آموزان انتخاب شود. از طرفی بسیاری از تست‌های روان‌شناسی حتی در سنین پایین نیز موجب بروز استعدادهای کودک می‌شود و والدین می‌توانند بفهمند که فرزندشان چه توانایی و استعدادی دارد. در عین حال، برخی والدین تمام ساعت‏‌های روز فرزندشان را با انواع کلاس‏‌های تابستانی پر می‏‌کنند اما این کلاس‌‏ها موجب کاهش بازدهی آنها می‏‌شوند و حس خشم و انتقام‌جویی را در بچه ایجاد می‏‌کنند. بهترین حالت این است که بچه‌‏های مقطع دبستان را در یک کلاس ورزشی یا هنری ثبت‌نام کنیم و دانش‌آموزان مقاطع راهنمایی و دبیرستان را در حداقل دو کلاس. به دانش‌آموزانی که نزدیک کنکور هستند و در طی تابستان کلاس‌‌های‏ کنکور را تجربه می‏‌کنند، توصیه می‏‌شود برای آرام‌سازی روانی در یک کلاس تفریحی و ورزشی شرکت کنند.

منبع: کتاب «اوقات فراغت منهای استرس»

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 هفته پیش
|
14006 بازدید

5 پوزیشن خواب برای نوزاد

نوشته

5 روز پیش
|
5511 بازدید

فیلم بهترین هدیه روز معلم

نوشته

2 روز پیش
|
3514 بازدید