2109
زندگی بعد از ورود نوزاد؛ خوب یا بد؟

زندگی بعد از ورود نوزاد؛ خوب یا بد؟

1394/06/21 بازدید2217

نی‌نی سایت: «..حدود 18 ماه پیش مادر شدم و این اتفاقی بود که زندگی را برایم به کلی دگرگون کرد. زمانی که باردار بودم را به خوبی به یاد دارم، بسیاری از مادرانی را که می‌شناختم توصیه می‌کردند که تا می‌توانم از زندگی لذت ببرم. آنها به من پیشنهاد می‌کردند به مراکز خرید بروم، در کلاس‌های ورزشی شرکت کنم و از بودن با دوستانم لذت ببرم. اما در میان تمامی این حرف‌ها، صحبت یکی را هیچ‌گاه از یاد نمی‌برم. او به من می‌گفت: زندگی پس از آمدن بچه دیگر آن چیزی نخواهد بود که دوست داری یا تصورش را می‌کردی! او به من هشدار می‌داد که زندگی زناشویی‌ام پس از آمدن بچه سفت و سخت شده و به دلیل مشکلات خاصی که به همراه خواهد داشت دیگر شرایط دلپذیر گذشته را تجربه نخواهم کرد! من باردار شدم و دختری زیبا به دنیا آوردم. اما این تنها بخشی از زیبایی زندگی‌‌ام است. از زمانی که دخترم به دنیا آمده، گویی همسرم را با نگاهی تازه می‌بینم و او را فراتر از قبل دوست دارم. ما تا پیش از به دنیا آمدن فرزندمان با یکدیگر درباره مسایل مختلف صحبت می‌کردیم اما چند روز پس از به دنیا آمدن دخترمان به همسرم گفتم: احساس می‌کنم برای صحبت کردن با تو زمان کم دارم!

اما شرایط برای همه زوج‌هایی که صاحب فرزند و به خصوص نخستین فرزند می‌شوند اینگونه نیست. حتی در بسیاری از موارد مشاهده شده که تنش‌های عصبی تا حدی نیز افزایش می‌یابد. کارشناسان علت‌های مختلفی را برای این مسأله مطرح می‌کنند. با این حال این علت‌ها هرچه که باشند، باید به چند نکته ساده توجه کرد تا ارتباط میان زن و مرد پس از تولد فرزند نه تنها به اندازه قبل بلکه مستحکم‌تر از آن شود.

 

در زیر نکات ساده‌ای مطرح شده که عمل به آنها تا حد زیادی به زوج جوان کمک می‌کند که جمع خانواده کوچکشان را گرم‌تر از هر زمان دیگری کنند:

خوب و به اندازه بخوابید
پدر و مادر جوانی که به تازگی صاحب فرزند شده‌اند و تجربه‌ای در زمینه نگهداری از نوزاد نیز ندارند باید از تجربه و توصیه‌های مفید سایر پدرو مادرهای فامیل استفاده کنند. اگرچه در کتاب‌ها و اینترنت مقالات زیادی در این زمینه وجود دارد، با این حال دریافت توصیه‌های مفید از آنهایی که یک یا دو فرزند بزرگ کرده و می‌دانند که در روزهای پس از تولد نوزاد چگونه باید زمان و اتفاقات درون خانه را مدیریت کرد، چیزی دیگری است! به طور کلی کم خوابیدن و یا خوابیدن در شرایطی نامتعادل که موجب می‌شود خواب چندان لذتبخشی را تجربه نکنید به بروز برخی اختلالات موقت عصبی دامن می‌زند. فردی که خواب کافی نداشته سریع‌تر عصبانی شده و رفتارهای تؤأم با پرخاشگری از خود بروز می‌دهد. بروز این رفتار از سوی هر یک از زوجین در خانه، محیط را برای شکل‌گیری یک کشمکش سخت هموار می‌سازد، حال آنکه این روزها نوزادی وارد خانه شده و باید رنگ و بوی شادی در آن محیط احساس شود. یادتان باشد زمانی که خسته هستید، نسبت به اتفاقات و به خصوص رویدادهای آزاردهنده و بد واکنش محکم ‌از خود بروز می‌دهید. اما یک واقعیت پذیرفته شده این است که انعطاف پذیر بودن حلال بسیاری از مشکلات است. کمبود خواب یک یا هر دوی والدین احتمال بروز مشاجره میان آنها را افزایش می‌دهد.

به تازگی مطالعه ای در این زمینه انجام گرفته و مشخص شده است افرادی که برای چند روز خواب مناسب و کافی ندارند، اگرچه شاید احساس خستگی چندانی هم  نکنند اما کیفیت کار آنها افت زیادی کرده و تا زمانی که چرخه خوابشان را به حالت قبل بازتنظیم نکنند انجام کارهایی که نیاز به فکر و دقت زیاد دارد را با درصد خطاهای زیادی انجام می‌دهند.

با ورود نوزاد به خانه احتمالا رفت و آمد دوستان و آشنایان برای دیدن مهمان جدید افزایش چشمگیری پیدا می‌کند و این یعنی به هم ریختگی بیشتر خانه. قرار نیست برای اینکه خیالتان از بابت تمیزی آشپزخانه راحت باشد تا ساعت‌ها همچنان در حال شستشوی ظرفها و جاروکشیدن خانه باشید. شما باید خوب بخوابید تا روز بعد و با نشاط و شادابی کامل بهترین مراقبت را از نوزاد انجام دهید. مطمئن باشید ظرف‌های کثیف در اولین فرصت و با همکاری همسرتان شسته می‌شوند!

همیشه فکر کنید دلیلی وجود داشته !
این روزها یعنی روزهای پس از به دنیا آمدن نوزاد، محیط زندگی‌تان دستخوش تغییرات زیادی شده است. احتمالا سال‌های طولانی تنها با همسرتان در خانه، مسافرت و مهمانی بوده‌اید و حالا عنصر سومی هم وجود دارد که اتفاقا تمامی معادلات را بر هم ریخته و همه توجهات را به خود معطوف کرده است. بی‌خوابی، گریه‌های نوزاد، نداشتن تجربه کافی در آرام کردن نوزاد و موارد دیگری از این دست شرایط خانه را تا حدودی ملتهب و حتی استرس‌آور می‌کند. مرد و زنی که گرفتار سطحی از استرس شده‌اند ممکن است کمتر به فکر یکدیگر (همانند دوران قبل از ورود نوزاد) افتاده و تمام تمرکزشان را بر روی نوزاد و گریه‌ها و نیازهایش متمرکز کنند. پس طبیعی است که آنها کمتر به هم گل بدهند و یا برای خوردن شام به رستوران بروند. مرد و حتی زن ممکن است با خود فکر کنند که چه اتفاقی افتاده و چه عواملی موجب شده که طرف مقابل کمتر از قبل ابراز عشق و محبت کند؟ در اینجاست که توصیه می‌شود دو طرف ظرفیت فکری خود را افزایش داده و ضمن درک تغییرات به وجود آمده، شرایطی را مهیا کنند که در کمترین زمان‌ها بتوانند به ابراز محبت به یکدیگر بپردازند. آنها باید به بکدیگر حق بدهند و با توجه به افزایش مسؤولیت‌های به وجود آمده، نیازهای نوزاد را در یک تلاش مشترک تأمین کنند.

قدردان هم باشید
زنی که نوزادی را به دنیا آورده، 9 ماه بارداری آن هم با شرایط خاص خودش را سپری کرده است. در سوی دیگر این معادله مرد هم وجود دارد، او که پا به پای همسر بوده و برای تأمین هر چه بهتر نیازهایش توان و انرژی بیشتری به خرج داده است. مجموعه‌ای از این رفتارها همواره باید در پس ذهن هر دو باشد. نوزاد به دنیا می‌آید و شرایط روحی و روانی حاکم بر خانه نیز تغییر می‌کند. در این روزها نه تنها زن به ابراز محبت مرد نیاز شدید دارد بلکه عکس این رابطه نیز صدق می‌کند. توصیه می‌شود از هر بهانه کوچکی جهت قدردانی از هم استفاده تمام عیار کنید. خوردن شامی که همسر تدارک دیده و یا بستنی که شوهر در راه بازگشت به خانه خریده، اینها تنها مثال‌هایی ساده از بهانه‌های دوست داشتنی برای ابراز تشکر و بیان قدردانی است.

ارسال نظر شما

login captcha
خوبه امابچه ای که شیرنمیخوره وزن نمیگیره مرتب مریض میشه ادموازهرچی بچس است سیرمیکنه من پسرم داره ده ماش تموم میشه اصلا درطول روزشیر نمیخوره غذاهم بامکافات میخوره خیلی ضعیفه روزای که باید لذت بزرگ شدنشوببرم دارم غصه ضعیف بودن ورشدکمشو میخورم نمیدونم چرااینطوری شد خیلی داغونم خیلی

پربازدیدترین ها