2109
درمان فتق بعد از سزارین

درمان فتق بعد از سزارین

1 هفته پیش بازدید112

فتق بعد از سزارین

فتق بعد از سزارین یعنی چی؟ علت فتق ناف بعد از سزارین چیه؟ علائم فتق ناف بعد از زایمان سزارین رو می‌شناسین؟ اگه بعد از سزارین به فتق ناف مبتلا شدیم پیش چه دکتری باید بریم؟

یکی از عوارض احتمالی و البته نادر تو سزارین مبتلا شدن به فتق ناف هست. تو فتق بعد از سزارین دیواره شکم از قسمتی که برای سزارین برش داده شده بیرون می‌زنه. فتق بعد از سزارین بیشتر تو خانوم‌هایی دیده می‌شه که برش جراحی‌شون برای زایمان سزارین عمودی هست. فتق بعد از سزارین معمولا نیاز به درمان خاصی نداره و خودبه‌خود رفع می‌شه اما اگه روده درگیر بشه باید فورا به پزشک مراجعه کنین. با نی نی سایت همراه بشین تا اطلاعات بیشتری رو درباره فتق ناف بعد از سزارین به دست بیارین.

فتق بعد از سزارین چه علائمی داره؟

فتق بعد از سزارین چه علائمی داره؟+ 3 علائم مهم

فتق ناف بعد از زایمان سزارین با علائم خاصی همراهه که باید حواستون به این نشانه‌ها باشه. بعضی از این علائم رو با همدیگه بررسی می‌کنیم.

  1. تجربه درد و ناراحتی شدید: فتق بعد از سزارین با درد زیادی همراه می‌شه به‌طوری‌که خانوم‌های مبتلا به فتق بعد از زایمان معمولا تو انجام دادن کارهای روزانه‌شون مشکل پیدا می‌کنن. توجه کنین که بعد از بهبود جای زخم سزارین، همچنان یه درد و ناراحتی خاصی رو توی برآمدگی شکم‌تون احساس می‌کنین. حتی ممکنه که جای زخم سزارین هم نسبت به حالت عادی دیرتر خوب بشه.
  2. وجود برآمدگی تو ناحیه شکم: فتق بعد از زایمان سزارین معمولا به‌ شکل یه برآمدگی روی شکم و نزدیک به جای جراحی دیده می‌شه. گاهی هم ممکنه به شکل یه برآمدگی پوستی اطراف محل جراحی بروز پیدا کنه.
  3. داشتن حالت تهوع و یبوست: از علائم فتق بعد از عمل سزارین می‌تونیم به تهوع، استفراغ و یبوست اشاره کنیم. توی فتق، روده از محل اصلی خودش بیرون میاد و به خاطر همین یبوست می‌گیرین.

درمان فتق بعد از زایمان سزارین

همون‌طور که گفتیم فتق معمولا خودبه‌خود درمان می‌شه و نمی‌خواد کار خاصی رو انجام بدین. بااین‌حال تو شرایط حاد و با وجود علائم خیلی شدید از روش‌های جراحی استفاده می‌کنن. در چه شرایطی برای درمان فتق بعد از سزارین از جراحی استفاده می‌کنن:

اگه برآمدگی به وجود اومده خیلی بزرگ باشه و با چشم به‌راحتی دیده بشه.

در صورتی که فتق بعد از زایمان با درد و ناراحتی غیرقابل‌تحمل همراه باشه و نتونین کارهای روزانه‌تون رو انجام بدین.

اگه بعد از زایمان و ابتلا به فتق، بخشی از روده درگیر بشه، جریان خون به این بخش از روده کمتر می‌شه. تو این حالت یه درد شدیدی رو احساس می‌کنین. در واقع این حالت اورژانسی هست و باید خیلی سریع درمان رو شروع کنین. البته بهتره بدونین که این حالت به‌ندرت رخ می‌ده.

فتق بعد از سزارین

نحوه درمان

بعد از این‌که پزشک متخصص تشخیص بده که فتق بعد از سزارین نیاز به جراحی داره، باید یه سری آزمایش‌هایی رو انجام بدین. عمل جراحی فتق بعد از زایمان سزارین به دو شیوه انجام می‌شه. تو روش اول جراح محل مورد نظر رو برش می‌ده و بازش می‌کنه. بااین‌حال تو روش دوم، جراح روش لاپاراسکوپی رو ترجیح می‌ده که هم کم‌تهاجمی هست و هم این‌که با حداقل عوارض جانبی همراهه. تو این روش جراح یه برش کوچیک رو تو محل مورد نظر ایجاد می‌کنه.

تو هر دو روش جراح عضو بیرون‌زده رو به جای اولش بر می‌گردونه. از طرف دیگه جراح برای تقویت کردن ناحیه‌ای که بیرون زده از مش جراحی استفاده می‌کنه. مش جراحی به یه پوشش توری شکل می‌گن که مشبک هست. مش جراحی هم می‌تونه فلزی باشه و هم پلیمری. هدف از استفاده از مش جراحی تقویت ناحیه بیرون‌زده است که از عود فتق پس از زایمان جلوگیری می‌کنه.

خانوم‌های مستعده فتق بعد از زایمان

فتق ناف بعد از زایمان سزارین باعث می‌شه یه بخشی از دیواره شکم از محل برش بیرون بزنه. بعضی از خانوم‌ها در مقایسه با خانوم‌های دیگه بیشتر مستعده فتق ناف بعد از زایمان هستن. بیایین با همدیگه این افراد رو بیشتر بشناسیم.

  • خانوم‌هایی که برش سزارین‌شون بزرگتر از حالت طبیعی است.
  • خانوم‌های دیابتی
  • خانوم‌هایی که بافت ناحیه شکم‌شون مقاومت کمتر و پایین‌تری داره.
  • خانوم‌های چاق و دارای اضافه وزن: تو این خانوم‌ها فشار بیشتری به شکم وارد می‌شه.

حرف آخر

فتق بعد از سزارین نیاز به درمان خاصی نداره اما اگه درد و ناراحتی به حدی باشه که نتونین کارهای روزمره‌ رو انجام بدین یا اینکه روده‌تون رو درگیر کنه، حتما باید به پزشک مراجعه کنین تا به موقع درمان بشه. درمان فتق بعد از زایمان سزارین به دو شیوه انجام می‌شه که بسته به شرایطتون، پزشک با یکی از دو روش جراحی درمان‌تون می‌کنه.

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 هفته پیش
|
14012 بازدید

5 پوزیشن خواب برای نوزاد

نوشته

5 روز پیش
|
5522 بازدید

فیلم بهترین هدیه روز معلم

نوشته

2 روز پیش
|
3538 بازدید