2109
متفورمین برای درمان ناباروری!

متفورمین برای درمان ناباروری!

1 هفته پیش بازدید137

درمان ناباروری

علت استفاده از متفورمین برای درمان ناباروری چیه؟ نحوه استفاده از اون برای درمان ناباروری چطوریه؟ متفورمین یه داروی حساس کننده به انسولینه که عمدتاً برای درمان دیابت استفاده می‌شه. در کنار این موضوع این دارو می‌تونه برای تحریک تخمک گذاری هم مورد استفاده قرار بگیره. اینکه دقیقاً چطور این دارو باعث بهبود باروری می‌شه مشخص نیست. با این حال متفورمین معمولاً جهت درمان مسائل مختلف باروری تجویز می‌شه.

کسایی که سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) دارن ممکنه از مصرف متفورمین به تنهایی، با کلومید یا در طول درمان IVF بهره‌مند بشن. مطالعات نشون می‌ده که مصرف این دارو در ترکیب با سایر درمان‌ها مثل Clomid معمولاً نتایج بهتری نسبت به استفاده از اون به تنهایی ایجاد می‌کنه.

در حالی که می‌شه از متفورمین برای درمان ناباروری استفاده کرد، اما از نظر فنی این دارو یه داروی مختص باروری نیست. وقتی که متفورمین برای درمان ناباروری مصرف می‌شه، در واقع این مصرف یه مصرف غیرقابل برچسب برای این مشکل در نظر گرفته می‌شه (به این معنی که موفقیت در بارداری هدف اصلی دارو نیست). در مورد استفاده از متفورمین برای PCOS و باردار شدن می‌تونید مقالات "مصرف متفورمین و درمان تنبلی تخمدان" و "تاثیر متفورمین بر درمان تخمدان پلی کیستیک" ما رو مطالعه کنید.

بیبی چک منفی

نحوه استفاده از متفورمین برای باروری

برای درک اینکه مصرف متفورمین برای باروری چی کار می‌کنه، بهتره بدونید که این دارو به درک مقاومت به انسولین و اون‌چه که انسولین تو بدن انجام می‌ده کمک می‌کنه. خیلی از افراد مبتلا به PCOS بدنی مقاوم به انسولین دارن. اگه سلول‌های بدن نسبت به سطوح طبیعی انسولین واکنش نشون ندن و در عوض نسبت به اون حساسیت (یا مقاومت) کمتری پیدا کنن، به این حالت مقاومت به انسولین می‌گن. وقتی که سلول‌ها مقاوم می‌شن، بدن فکر می‌کنه که انسولین کافی وجود نداره و باعث تولید انسولین بیشتر (بیش از نیاز بدن) می‌شه. انسولین برای جذب قند (که تبدیل به انرژی می‌شه) تو سلول‌های بدن بسیار مهمه. در واقع حفظ سطح مناسب انسولین در جریان خون برای سلامت کلی اهمیت زیادی داره. پس به نظر می‌رسه ارتباطی بین انسولین و هورمون‌های تولید مثلی وجود داره.

دقیقاً مشخص نیست که این دو چطور به هم مرتبط می‌شن، اما به نظر می‌رسه افزایش سطح انسولین منجر به افزایش سطح آندروژن می‌شه. در حالی که هم زنان و هم مردان دارای آندروژن هستن، اما این هورمون‌ها معمولاً به عنوان "هورمون‌های مردانه" در نظر گرفته می‌شن. سطوح بالای آندروژن تو خانم‌ها می‌تونه منجر به علائم PCOS و مشکلات تخمک گذاری بشه.

داروی متفورمین برای درمان ناباروری

دلایل زیادی وجود داره که چرا داروی متفورمین برای درمان ناباروری افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک موقع تلاش برای بارداری تجویز می‌شه. اما، این به این معنی نیست که دارو می‌تونه به عنوان یک داروی باروری استفاده بشه. در واقع افزایش متفورمین موقع تخمک گذاری لزوما منجر به موفقیت تو بارداری نمی‌شه. درمان با کلومید، لتروزول یا یکی از این داروها در ترکیب با متفورمین گزینه بهتری برای باروریه. مکمل‌های بدون نسخه‌ای هم وجود دارن که ادعا می‌کنن باعث افزایش باروری می‌شن. چرا که حاوی موادی هستن که به عنوان تنظیم کننده‌های طبیعی انسولین عمل می‌کنن.

عوارض مصرف متفورمین

مثلا مکمل اینوزیتول میزان بارداری بالینی رو تو زنان ناباروری که تحت القای تخمک گذاری برای ICSI یا IVF-ET قرار می‌گیرن بهبود می‌بخشه. یه مثال دیگه میواینوزیتول، ویتامین B پیچیده‌ای هست که تو طالبی، برنج قهوه‌ای و دانه‌های کنجد وجود داره. این ویتامین وقتی که به صورت مکمل مصرف بشه، معمولاً عوارض جانبی گوارشی رایج با متفورمین رو ایجاد نمی‌کنه. قبل از شروع مصرف هر مکملی از پزشک‌تون تو این مورد سوال کنید.

عوارض جانبی متفورمین

شایع‌ترین عارضه جانبی متفورمین ناراحتی دستگاه گوارش و معمولاً اسهال هست. استفراغ و حالت تهوع هم ممکنه با مصرف این دارو اتفاق بیفته. تو این مورد توجه داشته باشید که مصرف متفورمین وسط غذا ممکنه به کاهش عوارض جانبی اون کمک کنه. عوارض جانبی متفورمین مرتبط با هضم ممکنه با گذشت زمان کم بشه. بعضی افراد هم گزارش کردن که غذاهای خاصی وجود دارن که بیشتر از سایر غذاها باعث ناراحتی معده می‌شن.

عوارض جانبی جدی‌تر مربوط به مصرف متفورمین برای درمان ناباروری شامل اختلال عملکرد کبد و یک عارضه جانبی نادر اما شدید به نام اسیدوز لاکتیک هست. واسه کسب اطلاعات جامع‌تر و بیشتر تو این مورد می‌تونید به مقاله "داروهای مجاز و ممنوعه دوران بارداری" ما مراجعه کنید.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها