2109
ویتامین دی باعث چاقی میشه یا لاغری؟

ویتامین دی باعث چاقی میشه یا لاغری؟

2 هفته پیش بازدید155

اثر ویتامین دی بر بدن

آیا ویتامین دی باعث چاقی میشه یا برعکس می‌تونه دلیل کاهش وزن باشه؟ تو این مقاله این موضوع مهم رو که پرسش تعداد زیادی از کاربران هست بررسی می‌کنیم. ویتامین D که به عنوان ویتامین آفتاب هم می‌شناسیمش، توسط سلول‌های پوست و در حضور نور خورشید سنتز میشه. غذاهای غنی از ویتامین D تنوع زیادی ندارن. با این همه، بعضی از غذاها می‌تونن مقداری از ویتامین D مورد نیاز بدن رو تامین کنن. قرار گرفتن تو معرض نور خورشید و مصرف ویتامین D تنها از طریق رژیم غذایی ممکنه برای تامین نیاز بدن به ویتامین D کافی نباشه.

ویتامین دی باعث چاقی میشه یا لاغری؟

مطالعات نشون میده که تقریبا 50 درصد از مردم تو سراسر دنیا از کمبود ویتامین D رنج می‌برن. حفظ سطح استاندارد ویتامین D مورد نیاز بدن برای رشد استخوان، تنظیم عملکرد مغز و بهبود سلامت سیستم ایمنی خیلی مهم و ضروریه. علاوه بر این، دریافت کافی ویتامین D برای رسیدن به شاخص توده بدنی طبیعی مهمه. با تمام اطلاعات موجود در مورد تأثیر ویتامین D بر وزن، "آیا ویتامین D باعث افزایش وزن شما میشه؟" برای گرفتن پاسخ سوال خود به خوندن ادامه بدین ...

آیا ویتامین دی باعث چاقی و افزایش وزن میشه؟

تحقیقات بیشتری برای درک کامل رابطه بین ویتامین دی و وزن مورد نیازه. مطالعات انجام شده تا به الان نشون میدن که میزان ویتامین دی موجود در خون تو افراد دارای اضافه وزن، کمتره. با این همه، این لزوما به این معنی نیست که کسایی که سطح ویتامین D پایینی دارن اضافه وزن دارن. به طور مشابه، این گفته این رو هم نشون نمیده که سطوح بالای ویتامین D به کاهش وزن کمک می‌کنه. برخی تحقیقات نشون میده که ویتامین دی تو نحوه ذخیره‌سازی و استفاده از چربی شکم در بدن نقش داره. با این همه، برای صحت این اطلاعات، مطالعات بیشتری در مورد نقش ویتامین D بر تعادل انرژی بدن مورد نیازه. به عبارت دیگه، این سوال که آیا ویتامین دی باعث چاقی میشه، در پرتو مطالعات فعلی هستش. پاسخ ممکنه این باشه که مصرف ویتامین D تاثیر کمی روی افزایش یا کاهش وزن داره.

آیا ویتامین دی اشتها رو تحریک می‌کنه؟

در مورد موضوع تاثیر ویتامین دی بر وزن این پرسش هم مطرح میشه که " آیا ویتامین دی اشتها رو تحریک می‌کنه؟" هر چند که تاثیر ویتامین D بر متابولیسم اشتها به طور کامل شناخته نشده، اما می‌تونیم بگیم که افسردگی و اضطراب که یکی از علائم کمبود ویتامین D هستش، منجر به کاهش اشتها میشه. در عین حال، علائم اولیه کمبود ویتامین D مانند حالت تهوع، خستگی و ضعف ممکنه باعث مشکلاتی در خوردن بشه. تو این زمینه، استفاده از مکمل‌های ویتامین D به تعادل سطح ویتامین D خون کمک می‌کنه. کاهش علائم اضطراب و افسردگی هم ممکنه اثرات مثبتی بر اشتها داشته باشه.

با این همه، در مورد کسی که ویتامین D در سطح معمولی داره، استفاده از مکمل‌های ویتامین دی هیچ تاثیری بر اشتها نداره. باید توجه کنید که مصرف دوزهای بالای مکمل‌های ویتامین D برای مدت طولانی می‌تونه جذب مجدد کلسیم از کلیه‌ها رو افزایش بده و منجر به تجمع کلسیم در جریان خون بشه. این موضوع هم می‌‌تونه باعث تهوع، استفراغ و از دست دادن اشتها بشه.

رابطه بین ویتامین دی بالا و وزن

اثر ویتامین دی بر بدن

اگرچه رابطه بین سطوح بالای ویتامین دی و وزن به طور کامل مشخص نشده اما سطوح پایین ویتامین D خون افراد چاق احتمالا ثابت میکنه که سطوح بالای این ویتامین باعث کاهش وزن میشه. مطالعات نشون میده که افرادی که سطح ویتامین D پایینی دارن، وقتی که سطح ویتامین D اونا با مکمل‌ها به حالت عادی برمی‌گرده، می‌تونن راحت تر وزن خودشون رو کم کنن. این نشون میده که سطح ویتامین D بدن باید تو یه محدوده سالم نگه داشته بشه؛ یه رژیم غذایی مناسب و متعادل که با مکمل‌های ویتامین D پشتیبانی میشه. ویتامین D با سرکوب هورمون پاراتیروئید که باعث افزایش ذخیره چربی‌ها میشه، از ذخیره چربی جلوگیری می‌کنه. علاوه بر این، ویتامین D نقش مهمی تو حفظ خلق و خو و استفاده از انرژی داره. تو کیفیت و مدت خواب هم این ویتامین نقش داره. با توجه به این موضوع میشه گفت از اونجایی که خواب ناکافی و افسردگی باعث افزایش وزن میشه، نتیجه می‌گیریم که ویتامین D بالا تو کاهش وزن تاثیر داره.

برای مطالعه مطالب بیشتر در زمینه مصرف مکمل ویتامین دی همچون علائم کمبود ویتامین دی در بارداری، مصرف ویتامین دی توسط زنان باردار مبتلا به ام اس و خطرات کمبود ویتامین دی در دوران بارداری و ... میتونید مقالات قبلی ما رو مطالعه کنید.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها