2109
 مصرف کدوم نوع پنیر در دوره بارداری ممنوعه؟

مصرف کدوم نوع پنیر در دوره بارداری ممنوعه؟

3 هفته پیش بازدید99

مصرف پنیر در بارداری

زنان در زمان‌بارداری، ممکنه چیزای زیادی هوس کنن. لبنیات جزو اون دسته از موادغذایی هوس برانگیز برای زنان‌بارداره. لبنیات انواع زیادی داره که پنیر یکی از اونهاست. در این مقاله میخوایم درمورد مصرف پنیر در دوران بارداری و همچنین فواید پنیر در این دوره صحبت کنیم.

مصرف پنیر در دوره بارداری

علت هوس پنیر در زمان بارداری

قبل از صحبت در مورد فواید پنیر، به بررسی علت هوس کردن این نوع لبنیات توسط زنان‌باردار میپردازیم. پنیر یکی از موادغذاییه که زنان‌باردار در زمان حاملگی هوس میکنن. همچنین زنان‌باردار علاوه بر پنیر ممکنه که هوس کشک، خیار و تمبر هندی کنن. کلسیم و پتاسیم در تمام موادغذایی که نام بردیم وجود داره. بنابراین زنانی که هوس این چند قلم رو میکنن با کمبود کلسیم و پتاسیم مواجه اند. زنان‌باردار با خوردن چیزی که ویار دارن، میتونن به کمبود این موادمغذی در بدن خود کمک زیادی کنن. عده ای دیگه علت هوس پنیر در دوره بارداری رو مربوط به جنسیت جنین میدونن. بسیاری از مردم معتقدند که هوس غذاهای شور مثل پنیر نشون‌دهنده پسربودن جنینه. هیچ دلیل علمی برای این باور مردم وجود نداره اما به طور کلی این طرز فکر بین مردم رایجه.

فواید پنیرهای مختلف

در این بخش به بررسی فواید پنیرهای مختلف در دوره‌بارداری میپردازیم. پنیر انواع زیادی داره و هر کدوم از اونها خواص خاص خودشون رو دارن. در ادامه در مورد فواید هر یک از نوع‌های پنیر صحبت میکنیم.

هوس پنیرمحلی در بارداری

یکی از فواید پنیرمحلی با بافت سفت، تامین ویتامین و پروتئین‌های مورد نیاز بدنه. مواد مغذی که در پنیر وجود داره، به سلامت و رشد و نمو جنین کمک زیادی میکنه. به همین خاطر مادران‌باردار حتی مادران شیرده میتونن به مصرف پنیرمحلی با بافت سفت بپردازن. خوردن پنیرهای محلی ریسک بالایی برای زنان‌باردار داره. در ترکیبات اکثر پنیرهای‌محلی نوعی میکروارگانیسم به اسم لیستریا وجود داره که باعث ایجاد بیماری لیستریوز میشه. این بیماری نوعی بیماری گوارشیه. مبتلا شدن زنان‌باردار به این بیماری باعث مرده‌زایی، التهاب و سقط جفت اونها خواهد شد. به همین خاطر به زنان‌باردار توصیه میشه از پنیرهای‌محلی در زمان‌بارداری کمتر مصرف کنن. هر چی بافت پنیرمحلی نرم‌تر باشه احتمال آلوده بودن اون بیشتره. بنابراین اگر زنان‌باردار هوس پنیرمحلی کردن، بهتره که پنیر محلی با بافت سفت خریداری کنن.

فواید پنیرخامه‌ای 

جلوگیری از پوکی استخوان و پوسیدگی دندان یکی از مهم‌ترین فواید پنیر خامه‌ایه. همونطور که گفته‌شد پنیر نوع‌های زیادی داره که پنیر‌خامه‌ای یکی از اونهاست. پنیر‌خانه‌ای به دلیل موادمغذی مفیدی که در ترکیباتش داره، به حفظ دندان‌ها و سلامت استخوان‌ها کمک زیادی میکنه. زنان‌باردار در زمان خرید پنیر‌خامه‌ای بهتره به پاستوریزه بودن اون دقت زیادی کنن. اگر پنیری که خریدید پاستوریزه نباشه، احتمال آلوده‌بودن و وجود میکروارگانیسم لیستریا در ترکیبات اون وجود داره. وجود این میکروارگانیسم به جنین آسیب‌های جدی وارد میکنه. بنابراین اگر پنیرخامه‌ای پاستوریزه باشه، از فواید زیادی برخورداره و زنان‌باردار بدون هیچ نگرانی میتونن اون رو مصرف کنن.

فواید پنیر و مصرف اون در سه‌ماه اول بارداری  

در بخش‌های قبلی به بررسی فواید پنیر پرداختیم. همونطور که گفته شد در صورتی که پنیر پاستوریزه باشه و از سطح بهداشت و سلامت کافی برخوردار باشه، مصرف اون در تمام دوره‌بارداری مشکلی نداره. مصرف پنیر پاستوریزه نه تنها مشکلی نداره، بلکه برای جنین و مادر دارای فواید زیادیه. فشارخون و کلسترول زنان‌باردار با مصرف پنیرپاستوریزه کنترل میشه. داشتن وزن مناسب از دیگر فواید پنیر پاستوریزه به حساب میاد.

 مصرف کدوم نوع پنیر در دوره بارداری ممنوعه؟

مصرف پنیرهای کپک‌زده و نرم چه از نوع پاستوریزه و چه از نوع غیرپاستوریزه برای زنان‌باردار ممنوعه. در برخی از مقاله‌ها گفته‌شده که با گرم کردن پنیر آلودگی‌هایی که داخلشون وجود داره از بین میره. مصرف پنیربز، پنیربری، پنیربری آبی، کامبوزولا، پنیرنرم فرانسوی و تالجو در دوره‌بارداری برای زنان‌باردار ممنوعه. همچنین پنیرهایی که دارای رگه‌های آبی هستن، نباید توسط زنان‌باردار مصرف شه.

 مصرف کدوم نوع پنیر در دوره بارداری ممنوعه؟

نکاتی درمورد مصرف پنیرگیاهی

افرادی که گیاه‌خوار هستن، مصرف پنیرگیاهی رو به پنیر لبنی ترجیح میدن. در ترکیبات پنیرهای‌گیاهی به صورت طبیعی کلسیم، پروتئین و ویتامین‌های گروه ب وجود نداره. بعضی از تولیدکنندگان پنیرهای‌گیاهی این نوع موادمغذی رو به صورت افزودنی به پنیرهای خود اضافه میکنن. مصرف پنیرهای‌گیاهی به زنان‌باردار توصیه نمیشه، چون بعضی این پنیرها در ترکیباتشون نگهدارنده و مواد افزودنی مضری دارن؛ به همین خاطر این افراد میتونن به جای پنیرهای‌گیاهی انواع سبزیجات و آجیل مصرف کنن.

 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها