2109
بهترین زمان دادن قطره آهن به نوزاد

بهترین زمان دادن قطره آهن به نوزاد

3 هفته پیش بازدید403

دادن قطره آهن به نوزاد

آهن نقش بسیار مهمی در سلامت روح و جسم انسان داره. کودکانی که مبتلا به کم‌خونی هستن علائمی مثل رنگ‌پریدگی، خستگی مدام، بی‌اشتهایی، سردرد و سرگیجه دارن. در صورتی که کودک دچار کم‌خونی شدیدی باشه، با مشکلات تنفسی مواجه میشه. در این مقاله میخوایم پاسخ سوالاتی مثل از چه زمانی میتوان به کودک قطره آهن داد؟ بهترین زمان برای دادن قطره به کودکان کی هست؟ چه کنیم تا کودکان آهن بیشتری جذب کنن؟ رو در اختیار شما عزیزان قرار بدیم. جهت دریافت اطلاعات در خصوص مصرف این قطره برای کودکان و نوزادان، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 ویتامین های ضروری برای نوزاد

بررسی فواید قطره آهن برای کودکان

قطره آهن حاوی ماده معدنی آهنه. زمانی که کودک شما عزیزان با کمبود این عنصر در بدن مواجه شه، میتونید از این قطره استفاده کنید. پیشگیری از بروز کم‌خونی در بدن یکی دیگه از موارد مصرف این قطره به حساب میاد. بدن انسان برای ساخت هموگلوبین به آهن نیاز داره. هموگلوبین نوعی پروتئین در گلبول‌های قرمز خونه. این پروتئین اکسیژن رو از ریه‌ها میگیره و به تمام قسمت‌های بدن می‌رسونه. برای ساخت میوگلوبین، وجود آهن ضروریه. میوگلوبین نوعی پروتئینه که اکسیژن رو به عضله‌های بدن می‌رسونه و در بهتر شدن عملکرد اونها نقش پررنگی داره. برای ساخت بعضی از هورمون‌های بدن، وجود آهن مهمه. به همین خاطر اگر آهن به مقدار کافی در بدن وجود نداشته باشه، عملکرد تمام اندام‌ها و عضلات دچار اختلال میشن. اگر میخواهید کودک شما رشد مطلوبی داشته باشه، از تامین آهن برای او غافل نشوید.

مقدار مصرف آهن برای نوزاد

مقدار آهنی که کودکان در سنین مختلف نیاز دارن، متفاوته. در این بخش فقط در مورد مقدار آهنی که نوزادان نیاز دارن، صحبت می‌کنیم. نوزادان 7 الی 12 ماهه به 11 میلی گرم آهن نیاز دارن. همچنین مقدار آهنی که نوزادان 13 الی 24 ماهه نیاز دارن، 7 میلی گرم در روزه.

بهترین زمان قطره آهن برای نوزادان و کودکان

بر اساس تجویز پزشکان، بهترین زمان مصرف قطره آهن برای نوزادان و کودکان، هنگامیه که معده اونها خالی باشه. بعضی از کودکان نمیتونن قطره آهن رو با معده خالی مصرف کنن. این کودکان در صورت خوردن قطره آهن با معده خالی دچار عوارض گوارشی مثل دل درد، حالت تهوع یا استفراغ میشن. به همین خاطر این قطره رو میتونید با وعده غذایی به کودک بدهید تا دچار عوارض گوارشی نشه. این قطره رو میتونید به همراه یک لیوان آب پرتقال، به کودک خود بدهید. تا دو ساعت بعد از مصرف قطره آهن از دادن شربت آنتی‌اسید، نوشیدنی کافئین‌دار یا شیر به کودک و نوزاد خود پرهیز کنید. در صورتی که این مایعات رو به کودک و نوزاد خود بدهید، جذب آهن دچار اختلال خواهد شد.

گاهی اوقات مصرف این قطره باعث حالت تهوع، یبوست و سوزش سر دل میشه. اگر به کودک خود در طول روز مایعات زیادی بدهید و همچنین میوه و سبزیجات به اندازه کافی در لیست غذایی اونها قرار بدهید، دچار این عوارض نخواهند شد. مصرف این قطره باعث سیاهی دندان‌ها و دهان میشه. به همین خاطر بعد از دادن این قطره به کودک خود، بهتره دهان و دندان‌های او را به سرعت بشویید. اگر این قطره رو به همراه یک لیوان آب‌ پرتقال، مصرف کنید، جذب آهن در بدن به حداکثر مقدار خود میرسه. در ترکیبات آب‌ پرتقال ویتامین ث وجود داره. این ویتامین سبب جذب حداکثری آهن در بدن میشه.

از چند ماهگی میتوان به کودک قطره آهن داد؟

همونطور که گفتیم بهترین زمان برای دادن قطره آهن به کودکان و نوزادان، زمانیه که معده اونها خالی باشه. به همین خاطر یک ساعت قبل از غذا یا دو ساعت قبل از غذا میتونید به فرزند خود این قطره رو بدهید‌. بر اساس توصیه پزشکان و متخصصان نوزادانی که وارد 7 ماهگی شدن مجاز به مصرف قطره آهن خواهند بود. در کنار غذای کمکی کودک، میتونید مصرف این قطره رو برای او شروع کنید. زمانی که کودک نارس باشه یا با کم‌خونی مادرزادی یا وزن کم متولد شه، مجاز به مصرف این نوع قطره از 7 ماهگی نخواهد بود. در این موارد با توجه به معاینه پزشک، میتونید قطره آهن رو از 4 ماهگی یا حتی زودتر به کودک خود بدهید. به همین خاطر بهتره که کودک خود رو نزد پزشک اطفال ببرید تا از لحاظ کم خونی و کمبود وزن معاینه شود. بعد از انجام معاینه، میتونید مصرف این قطره رو از زمانی که پزشک تشخیص داده، شروع کنید.

بهترین زمان برای مصرف قطره آهن

امیدواریم اطلاعات مفیدی در مورد مصرف قطره آهن برای کودکان و نوزادان به دست آورده باشید.  

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها