2109
اگه این علائم رو داری می‌تونی روزه‌ات رو بخوری!

اگه این علائم رو داری می‌تونی روزه‌ات رو بخوری!

1403/01/14 بازدید286

روزه گرفتن با وجود بیماری

همراه با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، روال‌های تغذیه‌ای به طور چشم‌گیری دچار تغییرات می‌شه و به همین دلیل، پرسش‌ها درباره اینکه چه افرادی می‌تونن روزه بگیرن و چه افرادی باید روزه خواری کنن و همچنین چگونه باید برای سلامتی خود غذا بخورن، بیشتر مطرح می‌شه.

در این زمان، روزه خواری برای افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن، افرادی که از داروهای منظم استفاده می‌کنن، افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارن و افرادی که نمی‌تونن برای مدت طولانی گرسنه یا تشنه بمونن، توصیه می‌شه. افرادی که قصد روزه گرفتن دارن، یادآوری می‌شه که باید این مسئله رو تحت نظر پزشک خودشون مدیریت کنن.

کدام گروه‌ها برای روزه‌داری در ماه رمضان خطرناک هستن؟

کدام گروهها برای روزه‌داری در ماه رمضان خطرناک هستن؟

افرادی که علائم و بیماری‌های زیر رو دارن جزو گروه‌های خطرناک محسوب می‌شن؛ توصیه می‌شه که در ماه رمضان روزه نگیرن (روزه خواری کنن):

  • افراد مبتلا به دیابت
  • افرادی که به طور منظم حملات هیپوگلیسمی دارن
  • بیماران فشار خون و قلبی
  • افراد با مقاومت بدن کم و افراد بسیار ضعیف
  • افراد مبتلا به نارسایی کلیه
  • زنان حامله
  • کسانی که اخیراً جراحی شدن
  • افرادی که تحت درمان شیمی درمانی قرار می‌گیرن
  • کسانی که از داروی معمولی استفاده می‌کنن

افرادی که در گروه‌های خطرناک ذکر شده هستن و می‌خوان روزه بگیرن، حتماً باید با پزشک خودشون برای مدیریت این روند مشورت کنن. اگرچه نظرات مختلفی در مورد اینکه آیا مادران شیرده (با توجه به اینکه در گروه‌های خطرناک هستن) باید روزه بگیرن یا خیر وجود داره، اما این امکان وجود داره که این افراد زیر نظر پزشک و با خیال راحت، روزه بگیرن.

چرا افراد دیابتی نباید روزه بگیرن؟

روزه گرفتن برای افراد مبتلا به دیابت توصیه نمی‌شه، زیرا ممکنه با کاهش شدید قند خون و کم آبی روبه‌رو بشن. همچنین، استفاده مداوم از داروهایی که بیماران دیابتی استفاده می‌کنن ممکنه از روزه گرفتن جلوگیری کنه. با این حال، برخی بیماران دیابتی وجود دارن که با رعایت یک برنامه غذایی متعادل در سحر و افطار و زیر نظر پزشک، قادر به روزه گرفتن هستن.

چرا کسانی که حملات هیپوگلیسمی منظم دارن باید از روزه‌داری خودداری کنن؟

حملات هیپوگلیسمی حملاتی هستن که به دلیل کاهش منظم قند خون رخ می‌دن. افراد با روزه گرفتن برای مدتی طولانی گرسنه می‌مونن، بنابراین خطر تجربه این حملات برای اون‌ها وجود داره. به همین دلیل توصیه می‌شه که این افراد روزه خواری کنن.

چرا بیماران فشار خون و قلبی باید از روزه‌داری خودداری کنن؟

بیماران فشار خون و قلبی نیز در گروه خطر قرار دارن که توصیه می‌شه، روزه خواری کنن. این افراد به مصرف منظم داروها و رعایت یک رژیم غذایی متعادل نیاز دارن. روزه گرفتن در ماه رمضان ممکنه برای اون‌ها ضرر داشته باشه. با این حال، تصمیم در این مورد به توصیه پزشک بستگی داره.

روزه خواری افراد خیلی لاغر:

افرادی که مقاومت بدنی پایینی دارن و فوق العاده لاغر هستن، نباید به طور معمول روزه بگیرن. برای افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف و وضعیت بدنی ضعیفی دارن، تحمل گرسنگی و تشنگی طولانی مدت توصیه نمی‌شه. این افراد ممکنه با توصیه پزشک از روزه گرفتن معاف بشن، اما تصمیم نهایی در این باره باید با توجه به وضعیت خودشون و در مشورت با پزشکان انجام بشه.

 چه زمانی میتونم روزه ام رو بخورم؟

روزه خواری بیماران کلیوی:

افراد مبتلا به نارسایی کلیه نباید به طور عمده روزه بگیرن، زیرا روزه گرفتن می‌تونه به خطر کم آبی و تشدید وضعیت نارسایی کلیه منجر بشه. اما اگه این افراد می‌تونن مقدار آب لازم رو میان افطار تا سحر و به اندازه کافی مصرف کنن و وضعیت سلامتی اون‌ها به گونه‌ایه که روزه گرفتن براشون مناسبه زیر نظر پزشک معالج می‌تونن روزه بگیرن. در هر صورت، مهمه که افراد مبتلا به نارسایی کلیه قبل از تصمیم‌گیری درباره روزه گرفتن با پزشک خودشون مشورت و راهنمایی‌های لازم رو دریافت کنن.

روزه خواری افرادی که تحت شیمی درمانی قرار گرفتن:

بیمارانی که تحت شیمی درمانی قرار می‌گیرن به دلیل تغییرات بزرگی که در بدن‌شون رخ می‌ده، باید روزه خواری کنن. این تغییرات شامل حالت‌هایی مانند تهوع، استفراغ و ضعف شدیده که روی فرد تأثیر می‌ذاره. همچنین، برای بیماران سرطانی که تحت درمان شیمی درمانی قرار می‌گیرن، مصرف مناسب غذا و مایعات امری حیاتی و بسیار حائز اهمیته. به همین دلیل، روزه گرفتن برای این افراد ممکنه با خطراتی همراه باشه و بهتره که از این کار خودداری کنن.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

آب انار برای زردی نوزاد (مفید یا مضر؟)

ریپورتاژ

5 روز پیش
|
9123 بازدید

چطور بعد از زایمان شکم تخت داشته باشیم؟

ریپورتاژ

4 روز پیش
|
7174 بازدید

5 پوزیشن خواب برای نوزاد

نوشته

1 هفته پیش
|
8678 بازدید

فیلم بهترین هدیه روز معلم

نوشته

1 هفته پیش
|
5402 بازدید