2109
چرا در سیزده بدر سبزه گره می زنیم؟

چرا در سیزده بدر سبزه گره می زنیم؟

1 ماه پیش بازدید468

سبزه گره زدن در سیزده بدر

مهم نوروز محسوب می‌شه. در دوران باستان، ایرانیان اعتقاد داشتن که سال به دوازده ماه تقسیم و دوازده روز اول اون به عنوان عید نوروزه. این دوازده روز نشان دهنده ابتدای سال نو و شروع فصل بهاره. با پایان دوازده روز نخست و آغاز روز سیزدهم فروردین، سنت "سیزده بدر" آغاز می‌شه.

در روز "سیزده بدر"، مردم به طبیعت اطراف خود رفته و از فضای باز لذت می‌بردن. این روز به عنوان پایانی برای جشن‌های نوروز محسوب می‌شه و مردم در طبیعت با انجام مراسم‌های خاص، این دوره از جشن‌ نوروز رو به پایان می‌رسوندن. این سنت نشان‌دهنده ارتباط نزدیک مردم با طبیعت و سنت‌های مختلف بوده و نمادی از اهمیت عبور از فصل زمستان و رسیدن به فصل بهاره. آغاز بهار و تجدید حیات در فرهنگ ایران باستان موضوع مهمی محبوب می‌شده. این مطلب رو هم بخونین: با کاشتن این 5 گیاه کودکتان را با طبیعت دوست کنین.

ماجرای افسانه‌ای سبزه گره زدن در سیزده بدر

سیزدهم فروردین روز شکست دیو خشکسالی:

روز سیزدهم فروردین(سیزده بدر)، یا به عبارت دیگر "تیر"، در فرهنگ ایران باستان نه تنها به عنوان یک روز مهم در تقویم شمسیه، بلکه با معانی و ارزش‌های خاصی نیز به اون پرداخته می‌شه. در دوران اوستایی، "تیر" به معنای ایزد باران نیز عنوان شده و این اسم نه تنها به تیر و ایزد باران، اشاره داره بلکه نشان دهنده اهمیت حاکمیت ایزد باران بر ‌زندگی و مردمان اون زمان بوده.

باورهای باستانی مردم ایران، نشان‌دهنده اعتقاد به قدرت ایزد باران در شکست دیو بزرگ خشکسالی در روز سیزدهم فروردین بود. این روز به عنوان زمانی مهم برای آغاز فصل باران‌ و بهبود وضعیت آب و هوا شناخته می‌شد. به همین دلیل، مردم با احترام و خوشحالی از این روز به عنوان روزی که ایزد باران، دیو بزرگ خشکسالی رو شکست می‌ده، جشن می‌گرفتن و با آرمان‌های طبیعتی، این جشن رو به عنوان روزی مرتبط با طبیعت و باران در آغاز فصل بهار می‌دونستن. خوندن این مطلب هم می‌تونه برای شما جالب باشه: طبیعت، عامل مهم رشد ذهنی در کودکان.

ماجرای افسانه‌ای سبزه گره زدن در سیزده بدر:

داستان "کیومرث" یکی از جلگه‌های فرهنگ ایران باستانه که به عنوان اولین انسان روی زمین شناخته می‌شه. این شخصیت مهم در داستان‌های اوستایی با ویژگی‌های مرتبط با طبیعت و آفرینش انسان معنی پیدا می‌کنه. کیومرث دو فرزند داشته؛ یک پسر و یک دختر که در روز سیزدهم فروردین با یکدیگر ازدواج می‌کنن.

در داستان‌های قدیمی، روز ازدواج دختر و پسر کیومرث یعنی روز سیزدهم فروردین (سیزده بدر) به عنوان یک رویداد مهم تلقی می‌شه. این روز به عنوان نمادی از اتحاد و تناسب بین انسان و طبیعت مطرح شده؛ به همین دلیل، علامت این ازدواج در داستان به شکلی جذاب نمایان شده. شاخه‌های طبیعت در این روز به هم گره خورده و سبزه زدن این شاخه‌ها نماد اتحاد و محبت در این ازدواجه. این جشن به عنوان یک رویداد مرتبط با خوشبختی و بخت گشایی در فرهنگ ایران باستان جشن گرفته می‌شه. این مطلب پیشنهادی دید شما رو به طبیعت تغییر می‌ده: چگونه کودک دوستدار محیط زیست تربیت کنیم؟

به تبع این باورها، جوانانی که به دنبال ازدواج و بخت گشایی هستن، در روز سیزده بدر به نیت فرزندان کیومرث، سبزه‌های طبیعت رو به هم گره می‌زنن تا در آینده اتفاق‌های خوبی مانند ازدواج برای اون‌ها رخ بده. این رسوم و باورها نه تنها ارتباط مردم با طبیعت رو نمایان می‌کنه، بلکه به عنوان نمادی از تعامل انسان با محیط زیست و اهمیت ارتباطات میان انسان و طبیعت در فرهنگ باستان ایران مطرح می‌شه.

چرا در سیزده بدر سبزه گره می زنیم؟

آیین سبزه گره زدن در روز سیزدهم فروردین (سیزده بدر)، یکی از سنت‌های قدیمی در فرهنگ ایرانه. بسیاری از مردم این باور رو پذیرفتن که این کار (سبزه گره زدن) باعث دور شدن مشکلات و سختی‌ها در سال جدید می‌شه. این باور در بسیاری از مناطق ایران به عنوان یک جشن مهم (در آغاز سال جدید)، شناخته شده. با آغاز فصل بهار و نزدیک شدن نوروز، این سنت به یادآوری اتفاقات مهم داستان "کیومرث" و ازدواج دختر و پسر او در روز سیزدهم فروردین اشاره می‌کنه.

مردمی که به دنبال شادابی و خوشبختی در سال جدید هستن در این روز با خلق و خوی مثبت خود، سبزه‌های طبیعت رو به هم گره زده و آرزوهای خود رو در ذهن مرور می‌کنن. اون‌ها به امید دور شدن مشکلات و بهبود شرایط زندگی، این سنت رو برای دور کردن آتش مشکلات ناگوار در سال جدید به عنوان یک راهکار طلایی در نظر می‌گیرن. این آیین (سبزه گره زدن) نه تنها نشان‌دهنده اعتقاد مردم به نیروهای مثبت طبیعته، بلکه یک جشن زیبا و پرانرژیه که انسان‌ها رو به شادی و امید در مقابل چالش‌های آینده دعوت می‌کنه.

 

 

 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها