2109
چگونگی حمام بردن نوزاد

چگونگی حمام بردن نوزاد

1402/11/26 بازدید591

حمام بردن نوزاد

حمام نوزاد یه پروسه‏ای هست که از دید خیلی‌ها دشواره اما اگه با روش حمام گرفتن نوزاد آشنا بشین، متوجه می‌شین کار سختی نیست. توی این مقاله قصد داریم در مورد نحوه حمام کردن نوزادها صحبت کنیم.

چگونگی حمام نوزاد

آشنایی با مراحل حمام نوزاد:

حمام نوزاد به چند مرحله تقسیم می‌شه. در ادامه  این مراحل رو توضیح می‌دیم:

  • آماده‌سازی محیط: قبل از شروع حمام نوزاد، مطمئن بشین که محیط ایمن و راحت هست. یه تشت یا وان شستشوی خاص برای نوزادان آماده کنین و مطمئن بشین که دمای محیط مناسب هست و خیلی سرد نیست.
  • آماده‌سازی لوازم: تمام لوازم مورد نیاز رو آماده کنین. منظور از لوازم مواردی چون صابون بچه‌، حوله نرم، پارچه برای شستشوی بدن، پنبه برای پاک کردن گوش‌ها و ناف و روغن بدن هست.
  • گرم کردن محیط: قبل از شروع حمام نوزاد، مطمئن بشین که اتاق به خوبی گرم شده تا از سرما خوردن نوزاد جلوگیری بشه. می‌تونین از یه گرم‌کننده مخصوص حمام استفاده کنین.  
  • حمام کردن: وان حمام رو با آب گرم به میزان مناسب پر کنین. قبل از قرار دادن نوزاد در آب، با مچ دست خودتون یا قسمت داخلی بازو دمای آب رو بررسی کنین تا مطمئن بشین آب خیلی گرم نیست. سپس نوزاد رو به آرومی در حوض حمام قرار بدین. البته دقت کنین که باید مواظب سر و گردن نوزاد باشین.
  • شستشوی بدن: از پارچه مرطوب و صابون بچه برای شستشوی بدن نوزاد استفاده کنین. اول صورت و گردن رو تمیز کنین، سپس به تمیز کردن بازوها و پاها بپردازین و در انتها قسمت بالا و پایین بدن رو لیف بکشین. بعد حموم مطمئن بشین پوست رو به خوبی خشک میکنین در غیر این صورت ممکنه پوست دچار حساسیت بشه.
  • تمیز کردن گوش‌ها و ناف: از پنبه مرطوب برای تمیز کردن گوش‌های نوزاد استفاده کنین. البته این کار باید به آرومی صورت بگیره. دقت کنین که پنبه رو توی عمق گوش فرو نکنین. برای تمیز کردن ناف هم میتونین از این روش استفاده کنین.
  • تعداد حمام در هفته: در ابتدا، می‌تونین نوزاد رو هر دو روز در میون حمام ببرین. البته این مورد به شرایط پوستی نوزاد هم مربوط میشه. در فصل تابستان بهتره هفته‌ای سه بار و در فصل زمستان هفته‌ای دو بار نوزادتون رو حموم ببرین.

نحوه حمام نوزاد:

برای اینکه بدن نوزادتون رو در دست بگیرین بهتره تا از روش زیر استفاده کنین:

1. قبل از برداشتن نوزاد از داخل وان حمام یا تشت مخصوص، مطمئن بشین که دست‌ها و پاهاتون خشک هستن تا به خوبی نوزاد رو بتونین در دست بگیرین.

2. به آرامی نوزاد رو از آب بیرون بیارین و با استفاده از دستهاتون، سر و گردن اون رو در حالت افقی قرار بدین. سعی کنین دستهاتون رو زیر سر نوزاد قرار بدین و سر و گردن اون رو با دست‌ها محکم نگه دارین.

3. برای ایمنی بیشتر، یه دست خودتون رو زیر شونه‌های نوزاد قرار بدین و با دست دیگه باسن اونو بگیرین. این کار باعث می‌شه نوزاد در دست‌های شما ثابت بمونه و از سقوط جلوگیری بشه.

4. در حین حمل کردن نوزاد، اونو با ملایمت و به آرامی داخل حوله قرار بدین. حوله رو به طور محکم به صورتی‌که نه سفت باشه و نه شل دور نوزاد بگیرین.

5. همواره نوزاد رو داخل دستهاتون طوری نگه دارین که سرش به سمت پایین نباشه. دقت کنین که نوزاد نباید به صورت عمودی نگه داشته باشه.

با رعایت این نکات میتونین نوزاد رو به آسونی حموم کنین.

برای حمام نوزاد چه وسیلههایی نیازه؟

برای حمام نوزاد، شما به وسایل زیر نیاز دارین:

· وان مخصوص بچه‌ها:

برای حمام نوزاد، می‌تونین از وان مخصوص بچه‌ها استفاده کنین. این وسیله‌ طراحی شده تا ایمنی و راحتی نوزاد رو در حین حمام کردن حفظ کنه.

· حوله نرم:

برای خشک کردن نوزاد پس از حمام، حوله‌های نرم و جذب‏کننده آب خیلی کاربردی هستن. حوله باید اندازه مناسب داشته باشه و از پارچه نرم و لطیف تهیه بشه. این موارد پوست نوزاد رو تحریک نمیکنن.

· صابون مخصوص بچه‌ها:

برای شستشوی بدن نوزاد، از صابون مخصوص بچه‌ها استفاده کنین. این صابون‌ها عموماً به نحوی فرموله شدن تا به پوست حساس نوزاد صدمه نرسونن و از خشکی و التهاب اون جلوگیری کنن.

حمام بردن نوزاد

· پارچه برای شستشوی بدن:

برای شستشوی بدن نوزاد، می‌تونین از یه پارچه نرم استفاده کنین. این پارچه باید تمیز و مناسب برای تمیز کردن پوست حساس نوزاد باشه.

· پنبه برای تمیز کردن گوش‌ها و ناف:

برای تمیز کردن گوش‌های نوزاد از پنبه استفاده کنین.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها