2109
برای اخذ ویزای تحصیلی آمریکا چه مراحلی را باید طی کرد ؟

برای اخذ ویزای تحصیلی آمریکا چه مراحلی را باید طی کرد ؟

1402/11/06 بازدید520

رویای بسیاری از دانشجویان و علاقه مندان به تحصیل، تحصیل در کشور آمریکا است. دریافت ویزای تحصیلی کشور آمریکا کار ساده ای نیست و فرایند طولانی و دشواری دارد. در نتیجه قبل از ورود به این راه باید مطمئن شوید که از هر نظر کاملا آماده هستید. نحوه دریافت ویزای تحصیلی این کشور برای هر فرد با توجه به سوابق او متفاوت است؛ با این حال به طور کلی بیشتر افراد باید مسیر مشخصی را پشت سر بگذارند. در این مقاله قصد داریم درمورد این که چگونه می توانید ویزای تحصیلی آمریکا را دریافت کنید، توضیح دهیم.

مراحل دریافت ویزای تحصیلی آمریکا

1. ارسال درخواست برای یک موسسه مورد تایید SEVP

اولین قدم برای دریافت ویزای تحصیلی این کشور، انتخاب یک موسسه آموزشی معتبر است که به تایید SEVP آمریکا رسیده باشد. SEVP مخفف Student and Exchange Visitor program است. SEVP در واقع برنامه امنیت ملی آمریکا است و مراکز آموزشی مجاز را برای ثبت نام دانشجویان خارجی و یا تبادل دانشجو با دیگر کشور ها، تایید و نظارت می کند.

ارسال درخواست به موسسه ای که به تایید SEVP رسیده باشد، بسیار حائز اهمیت است. زیرا برای دریافت ویزای تحصیلی آمریکا، نامه دعوت از موسسات مورد تایید SEVP را باید همراه خود داشته باشید. علاوه بر این مدرک شما بعد از تحصیل تنها زمانی در سراسر جهان معتبر خواهد بود، که SEVP آن را معتبر بداند. برای این که دریابید چه موسسات آموزشی ای به تایید SEVP رسیده اند، می توانید از سایت های رسمی و معتبر کمک بگیرید.

نکته بعدی که باید بدانید این است که ایالات متحده برخلاف بسیاری از کشور های دنیا سیستم درخواست متمرکزی برای پذیرش دانشجویان بین المللی ندارد. به همین دلیل برای دریافت ویزای تحصیلی آمریکا باید به موسسه ای که به آن علاقه دارید جداگانه درخواست دهید. مهم ترین مواردی که احتمال پذیرش شما را در موسسه مورد نظر بالا می برند، داشتن شرایط تحصیل در موسسه و مدرکی مبنی بر تمکن مالی کافی است.

بعد از این که موفق شدید از یک موسسه معتبر پذیرش دریافت کنید، دانشگاه شما را در سیستم SEVIS ثبت نام خواهد کرد. در این حالت با توجه به شرایط، شما واجد دریافت ویزای F یا M خواهید بود. بعد از ثبت نام یک سند ایجاد توسط SEVIS با نام I-20 برای شما ارسال خواهد شد. به طور کلی اگر ویزای تحصیلی شما قرار است تحت نظر SEVP صادر شود، شما در طبقه بندی ویزای M یا F قرار می گیرید. اما اگر ویزای شما تحت نظر وزارت امور خارجه صادر شود، در طبقه بندی J قرار خواهید گرفت. در سایت ویزافوری شرایط و مراحل دریافت این ویزا با جزئیات بیشتری بررسی شده اند.

  1. پرداخت هزینه SEVIS

برای دریافت ویزای تحصیلی کشور آمریکا شما باید حداقل سه روز قبل از درخواست خود برای ویزا، هزینه SEVIS را پرداخت کنید. برای پرداخت شما باید یک فرم آنلاین یا کاغذی معتبر ارسال کنید. ارسال هم از سایت SEVP و هم سایت اداره مهاجرت و گمرک ایالا متحده (ICE) امکان پذیر است. حتما دقت داشته باشید که برای پیشگیری از بروز مشکلی در دریافت ویزای تحصیلی آمریکا ، مدارک پرداخت باید دقیقا همانطور که در فرم I-20 یا DS-2019 توضیح داده شده است، ارسال شود.

هزینه سرویس SEVIS برای کسانی که تحت برنامه ویزای M یا F قرار است ویزای خود را دریافت کنند، 200 دلار و برای کسانی که تحت برنامه ویزای J هستند، 180 دلار است. بعد از این که روند پرداخت را به اتمام رساندید، می توانید به وب سایت رسمی مراجعه کنید تا از وضعیت پرداخت آگاهی یابید. پرداخت هزینه SEVIS برای دریافت ویزای تحصیلی آمریکا از سوی یک شخص ثالث نیز انجام می شود. در این صورت شما باید تنها رسید را از شخص ثالث دریافت کنید. بعد از پرداخت موفقیت آمیز، هر زمان که بخواهید می توانید از وب سایت، برگه تاییدیه را دریافت و چاپ کنید. شما به برگه تایید پرداخت هزینه SEVIS در زمان مصاحبه ویزای دانشجویی نیاز خواهید داشت.

1. تکمیل درخواست ویزای دانشجویی آمریکا

در قدم بعدی باید فرایند درخواست ویزای خود را تکمیل کنید. برای این کار باید به کنسلوگری یا سفارت ایالات متحده مراجعه کنید. متاسفانه از آنجایی که روابط دیپلماتیک بین ایران و آمریکا برقرار نیست، مجبور خواهید بود که برای دریافت وقت مصاحبه به سفارت آمریکا در یکی از کشور های همسایه بروید. بهترین کار برای دریافت ویزا تحصیلی آمریکا این است که بعد از دریافت فرم SEVIS و پرداخت هزینه آن، فورا برای نوبت مصاحبه درخواست دهید. دلیل آن هم این است که زمان پردازش ویزا برای هر شخص ممکن است متفاوت باشد و با توجه به نوع ویزای شما فرایند صدور آن تا 120 روز نیز طول بکشد.

در قدم بعدی باید وارد سایت درخواست ویزای دانشجویی شوید. ایالات متحده برای هر کشوری سایت مخصوصی را برای تکمیل درخواست ویزای تحصیلی ایجاد کرده است. بعد از ورود به این سایت باید فرم درخواست ویزای آنلاین یعنی DS-160 را پر کنید. شما باید تمام قسمت های این فرم را تکمیل نمایید. همچنین باید مطمئن شوید که تمام مدارکی را که در DS-160 ذکر شده است، از پیش محیا کرده اید. بعد از پر کردن فرم و آماده کردن مدارک، باید به یک سوال امنیتی پاسخ دهید تا به صفحه فرم هدایت شوید. بعد از هدایت به صفحه بعدی یک شناسه برای شما نمایش داده می شود تا برای ورود های بعدی نیازی نباشد دوباره فرم پر کنید.

برای دریافت ویزای تحصیلی آمریکا ، برخی از اطلاعاتی که باید در فرم DS-160 پر کنید عبارت اند از:

  • نام و تاریخ تولد
  • آدرس و شماره تلفن
  • مشخصات گذرنامه
  • جزئیات برنامه سفر خود و همراهان
  • جزئیات سفر قبلی به آمریکا (در صورت سفر به این کشور)
  • راه تماس شما با ایالات متحده
  • اطلاعاتی درمورد خانواده، شغل و تحصیل
  • اطلاعات امنیتی، پیشینه و سلامت پزشکی

همچنین باید یک عکس جدید بر اساس قوانینی که توضیح داده شده است، در سایت بارگذاری کنید. اگر به هر دلیلی فرآیند بارگذاری ناموفق بود، باید یک عکس مناسب برای مصاحبه ویزای خود همراه داشته باشید. لازم به ذکر است که ویزافوری اطلاعات این مدارک را با جزئیات گردآوری کرده است؛ از این رو مراجعه به این سایت برای تکمیل اطلاعاتتان به میزان زیادی سودمند خواهد بود.

فرایند جواب دادن به سوالات و پر کردن فرم را با دقت بالایی انجام دهید؛ زیرا در صورت بروز کوچک ترین خطا ممکن است که نوبت مصاحبه ویزای تحصیلی آمریکا شما باطل شود و مجددا به گرفتن نوبت و پر کردن فرم نیاز داشته باشید. پس از تکمیل فرم درخواست ویزا، باید آن را به صورت الکترونیکی با کلیک بر دکمه امضای درخواست، ارسال کنید. بعد از آن یک صفحه تایید که یک بارکد، شماره بارکد و شناسه درخواست قرار گرفته است، نمایش داده می شود که باید آن را پرینت بگیرید و در روز مصاحبه به سفارت تحویل دهید.

1. پرداخت هزینه درخواست ویزا

برای دریافت ویزا باید هزینه درخواست ویزا را بپردازید. به این هزینه، هزینه MRV نیز گفته می شود. برای دریافت ویزای تحصیلی آمریکا و پرداخت هزینه آن باید طبق دستور العمل های موجود در وب سایت سفارت یا کنسولگری پیش بروید. البته ممکن است روش پرداخت برای افراد متفاوت باشد. به طور کلی برای پرداخت هزینه درخواست ویزا سه راه پیش روی شما قرار می گیرد:

  • از طریق حضور در بانک های مورد تایید آمریکا
  • از طریق تلفن با دریافت شماره تایید هزینه
  • آنلاین با دریافت رسید چاپی

اگر در حین پرداخت با عبارت «visa issuance fee based on reciprocity» برخورد کردید، لازم نیست که نگران باشید. زیرا این عبارت برای متقاضیان ویزای J1، M2، M1، F2 ، F1 و J2 که شامل متقاضیان ویزای تحصیلی آمریکا می شود، مشکلی ایجاد نمی کند. شما باید قبل از ورود به جلسه مصاحبه حضوری ویزای تحصیلی، رسید هزینه MRV را تحویل دهید.

1. حضور در مصاحبه حضوری ویزای تحصیلی آمریکا

آخرین مرحله برای دریافت ویزای تحصیلی ایالات متحده، هماهنگی و حضور در مصاحبه سفارت است. شما می توانید این مصاحبه را به صورت آنلاین با استفاده از تلفن یا تماس و یا از طریق سفارت آمریکا در کشور های همسایه انجام دهید.

روند صدور ویزای تحصیلی آمریکا شما تکمیل نخواهد شد؛ مگر این که در آخرین مرحله، یعنی در مصاحبه با افسر کنسولی سفارت، پذیرفته شده باشید. اگر قرار است که مصاحبه خود را در یک مرکز دیگر، یعنی سفارتی به غیر از سفارتی که در آن روند درخواست ویزای تحصیلی خود را تکمیل کرده اید انجام دهید، لازم نیست که نگران باشید. چراکه بارکدی که از تکمیل فرم DS-160 به شما تحویل داده شد، برای بازیابی اطلاعات شما در تمامی سفارت ها و کنسولگری های ایالات متحده استفاده می شود.

مدت زمانی که لازم است برای دریافت نوبت مصاحبه ویزای تحصیلی آمریکا در صف انتظار بمانید، با توجه به مکان، فصل و دسته ویزا متفاوت خواهد بود. مدارکی که باید در مصاحبه حضوری همراه خود داشته باشید، شامل این موارد می شود:

  • گذرنامه با اعتبار حداقل شش ماه
  • فرم SEVIS امضا شده I-20 یا DS-2019
  • فرم DS-7002 (فقط برای متقاضیان ویزای کارآموزی و کارآموزی J-1)
  • رسید پرداخت هزینه SEVIS
  • صفحه تایید فرم DS-160 با بارکد و شماره شناسه فرم
  • رسید تایید پرداخت هزینه MRV
  • کپی پرینت نامه مصاحبه حضوری برای ویزای تحصیلی آمریکا
  • 2 قطعه عکس با توجه به قوانین مشخص شده در سایت

علاوه بر موارد گفته شده، بهتر است که این مدارک را محض احتیاط آماده کرده باشید:

  • ریز نمرات و مدارک تحصیلی از موسسات قبلی
  • نمرات آزمون های زبان مانند تافل و آیلتس
  • نامه تمکن مالی

جمع بندی

ایالات متحده مقصد اصلی بسیاری از افراد برای مهاجرت، به خصوص مهاجرت تحصیلی است. راه دریافت ویزای تحصیلی آمریکا ، راهی نسبتا سخت و طولانی است. از این رو اگر قصد مهاجرت تحصیلی به این کشور را دارید، باید برای سختی های این راه آماده باشید. برای این که فرایند دریافت ویزای تحصیلی این کشور برای شما آسان تر شود، در این مقاله درمورد روند کلی نحوه دریافت ویزای تحصیلی آمریکا ، مرحله به مرحله توضیح دادیم. لازم به یادآوری است که ویزافوری شما را در این مسیر یاری می دهد و روند فرایند اخذ ویزا را برایتان تسهیل می کند. در این سایت می توانید از تمام اطلاعات مربوط به گرفتن انواع ویزا و مشاوره با افراد کارآزموده در این زمینه بهره مند شوید.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها