2109
کاهش ترک‌های پوستی با روغن‌های گیاهی

کاهش ترک‌های پوستی با روغن‌های گیاهی

1402/11/05 بازدید351

ترک پوستی که تحت عنوان استریا شناخته می‌شود یکی از رایج‌ترین مشکلات پوستی است که طیف وسیعی از مردم آن را تجربه کرده‌اند. اصولا این ترک ها زمانی نمود پیدا می‌کنند که پوست به صورت ناگهانی کشیده شود. ترک‌های پوستی در بسیاری از مواقع به مرور زمان از بین می‌روند. با این وجود برای سرعت بخشیدن به روند درمان آن‌ها بهتر است از روغن‌های گیاهی استفاده شود. روغن درمانی یکی از شیوه‌های موثر در کاهش و درمان ترک‌های پوستی است.

ترک پوستی چیست و چرا به وجود می آید؟

زمانی که لایه میانی پوست (درمیس) آسیب ببیند یا بیش از اندازه کشیده شود، ترک پوستی رخ می‌دهد. در واقع این آسیب دیدگی، زخم‌هایی را در بخش مذکور ایجاد می‌کند که روی پوست به شکل ترک نمود پیدا می‌کند.

ترک پوستی از نظر ظاهری به شکل نوارها یا خطوط فرورفته و روشن است. این خطوط در نواحی مختلف بدن همچون شکم، سینه، ران، بازو و باسن نمود پیدا می‌کنند. اصولا ترک‌های پوستی به خاطر ظاهر متمایز خود به راحتی قابل تشخیص هستند، با این وجود علائم کلی آن‌ها به شرح زیر است.

  • ترک‌های پوستی در ابتدا به صورت خطوطی به رنگ پوست ظاهر می‌شوند اما به مرور زمان به سفید براق تغییر رنگ می‌دهند.
  • طول و عرض خطوط ایجاد شده با یکدیگر متفاوت است.
  • قبل از ظاهر شدن این ترک‌ها، فرد علائمی همچون سوزش و خارش را تجربه می‌کند.

دو دلیل اصلی برای به وجود آمدن ترک‌های پوستی وجود دارد. اولین دلیل کشش ناگهانی پوست است. دلیل دوم افزایش مقدار کورتیزول در بدن است. هورمون کورتیزول توسط غدد فوق کلیوی تولید می شود و بر خاصیت ارتجاعی پوست موثر است. افزایش ترشح این هورمون با کاهش خاصیت ارتجاعی پوست و در نتیجه افزایش ترک‌های پوستی همراه است. از طرف دیگر عامل وراثت نیز در بروز این ترک‌ها موثر است. در کنار موارد ذکر شده عوامل زیر می‌توانند منجر به ترک پوستی شوند:

  • افزایش و کاهش ناگهانی وزن
  • بارداری
  • رشد سریع بدن در نوجوانی
  • استفاده از قرص و کرم‌های حاوی کورتیکواستروئیدی
  • ابتلا به سندرم کوشینگ

کاهش و درمان ترک‌های پوستی با روغن گیاهی

کاهش ترک پوستی و درمان این عارضه در پوست روش‌های متفاوتی دارد در اینجا به تراپی با روغن‌های گیاهی می‌پردازیم. روغن‌های گیاهی به واسطه ترکیبات منحصربفرد خود می‌توانند منجر به از بین بردن ترک‌های پوستی و سرعت بخشیدن به روند درمان آن‌ها شوند. از جمله این روغن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

روغن شی باتر

روغن شی باتر از دانه‌های درخت شی که خواستگاه آن غرب آفریقا است، به دست می‌آید. این روغن سفید یا کرم رنگ است و غلظت بالایی (مانند خامه) دارد. آنچه موجب متمایز شدن عملکرد این روغن نسبت به سایر روغن‌های گیاهی شده است، ترکیبات آن است.

  • اسید چرب اشباع شده: روغن شی باتر سرشار از اسیدهای چرب اشباع شده همچون لینولئیک، پالمیتیک، استئاریک و اولئیک است. این قبیل اسیدهای چرب، بدون بر هم زدن تعادل چربی پوست، چربی مورد نیاز پوست را تامین می‌کنند.
  • ویتامین‌های A، Eو F : ویتامین‌های مذکور منجر به افزایش خون رسانی به پوست می‌شوند. همچنین به رشد سلول‌های پوستی و ترمیم سلول‌های آسیب دیده کمک می‌کنند.
  • آنتی اکسیدان‌ها: آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن شی باتر منجر به از بین رفتن رادیکال‌های آزاد پوست می‌شوند و خاصیت ضد التهابی دارند.
  • تری گلیسریدها: تری گلیسریدها مواد مغذی را به سلول‌های پوستی می‌رسانند و موجب افزایش نرمی و لطافت پوست می‌شوند.
  • ستیل‌استرها : شکل مومی این روغن به دلیل وجود ستیل‌استرها است. این ماده رطوبت پوست را تامین می‌کند و موجب افزایش نرمی پوست می‌شود.

خواص مرطوب کنندگی و آنتی‌اکسیدانی روغن شی باتر به ترمیم سلول‌های آسیب دیده کمک می‌کند. همچنین تولید سلول‌های سالم را افزایش می‌دهد. از طرف دیگر موجب افزایش کلاژن سازی پوست نیز می‌شود. به همین دلیل استفاده از آن موجب از بین رفتن ترک‌های پوستی می‌شود. کافیست به صورت روزانه و منظم این روغن به نواحی آسیب دیده مالیده شود تا در کوتاه‌ترین زمان ترک‌های پوستی مرتفع شوند.

روغن آرگان

کشیده شدن پوست امری اجتناب ناپذیر است به همین دلیل تمامی افراد در یک مقطع از زندگی خود ترک‌های پوستی را تجربه می‌کنند. روغن آرگان ماده‌ای غنی از ویتامین‌های آ، ای و اسیدهای چرب است. این ترکیبات، خاصیت ارتجاعی و انعطاف‌پذیری پوست را افزایش می‌دهند. به همین دلیل استفاده از آن‌ها به از بین بردن ترک‌های پوستی کمک می‌کند. در عین حال قرار دادن این روغن در روتین پوستی، مانع از نمود این ترک‌ها می‌شود.

شیوه استفاده از روغن آرگان نیز مشابه سایر روغن‌های گیاهی است. کافیست چند قطره از آن روی نواحی حاوی ترک مالیده و ماساژ داده شود. ترکیب روغن آرگان ریوک با روغن درخت چای یک ترکیب منحصربفرد برای درمان ترک‌های پوستی است.

روغن نارگیل

ترکیب اصلی این روغن را اسیدهای چرب اشباع شده همچون اسید لوریک، اسید میریستیک، کاپریلیک اسید و... تشکیل می‌دهد. این اسیدهای چرب قادرند که چربی مورد نیاز پوست را تامین کنند. از طرف دیگر خاصیت الاستیک پوست را افزایش می‌دهند و مانع از ترک‌های پوستی می‌شوند. این در حالی است که استفاده از این روغن، چربی پوست را متعادل می‌کند.

استفاده از روغن نارگیل به رفع التهابات پوستی کمک می‌کند و با حذف رادیکال‌های آزاد میزان ترک‌های پوستی را کاهش می‌دهد. از دیگر فواید این روغن، تسریع روند درمان زخم و از بین بردن جای زخم است. به همین دلیل بسیاری آن را یک روغن مناسب برای کاهش ترک‌های پوستی می‌دانند.

برای از بین بردن ترک‌های پوستی بهتر است روغن نارگیل را گرم کنید و بعد از حمام روی ترک‌ها بمالید و به صورت دورانی ماساژ دهید. ترکیب این روغن با سایر محصولات ارگانیک ریوک همچون روغن آلوئه‌ورا، روغن زیتون و... نیز می‌تواند مفید واقع شود.

روغن درخت چای

روغن درخت چای یکی دیگر از روغن‌های گیاهی موثر بر درمان ترک‌های پوستی است. این روغن از برگ درخت چای (درخت بومی کشور استرالیا) استخراج می‌شود. روغن درخت چای سرشار از آنتی اکسیدان‌ها است به همین دلیل استفاده از آن به از بین بردن التهابات پوستی کمک می‌کند. همچنین اسیدهای چرب موجود در آن، چربی مورد نیاز پوست را تامین می‌کند.

از طرف دیگر روغن درخت چای، رشد سلول‌های پوستی را افزایش و به بازسازی آن‌ها کمک می‌کند. به همین دلیل قرار دادن این روغن در روتین پوستی نه تنها منجر به از بین رفتن ترک‌های پوستی می‌شود بلکه خاصیت الاستیک و استقامت پوست را نیز افزایش می‌دهد. در این صورت کشیدگی پوست در اثر عواملی همچون افزایش وزن، بارداری و.... موجب ترک پوستی نمی‌شود.

برای از بین بردن ترک‌های پوستی کافیست روغن درخت چای به صورت مستقیم روی ترک‌ها مالیده شود. ماساژ روغن روی پوست به جذب بیشتر آن کمک کند. البته امکان ترکیب این روغن با سایر روغن‌های گیاهی نیز وجود دارد.

روغن آلوئه‌ورا

خواص درمانی روغن آلوئه‌ورا بر کسی پوشیده نیست. استفاده از این گیاه نه تنها منجر به بهبود کیفیت پوست می‌شود بلکه بر درمان برخی از بیماری‌های پوستی و ریزش مو نیز موثر است. روغن آلوئه‌ورا دارای خواصی مشابه این گیاه است با این تفاوت که استفاده از آن به مراتب راحت‌تر است.

روغن گیاه آلوئه‌ورا سرشار از ویتامین‌های A ، E و C است. این ویتامین‌ها با تغذیه سلول‌های پوستی آنها را احیا می‌کنند. به همین دلیل استفاده از آن در نواحی حاوی ترک، موجب افزایش رشد سلولی و از بین رفتن ترک‌های پوستی می‌شود. همچنین خاصیت ارتجاعی پوست نیز به واسطه افزایش کلاژن سازی، افزایش می‌یابد.

از دیگر ویژگی‌های روغن آلوئه‌ورا نفوذ سریع آن به لایه‌های میانی پوست است. این امر به تقویت نواحی آسیب دیده و درمان سریع ترک‌های پوستی کمک می‌کند.

کره کاکائو

کره کاکائو، چربی طبیعی است که از دانه‌های درخت کاکائو گرفته می‌شود. این روغن سرشار از ویتامین‌های آ، ای، اف و کا و همچنین امگا 9، امگا 6 و اسید استئاریک است. ترکیبات مذکور میزان نفوذپذیری کره کاکائو را افزایش داده است. به همین دلیل این کره با سرعت جذب لایه‌های میانی پوست می‌شود و از بروز ترک‌های پوستی جلوگیری می‌کند. از طرف دیگر به روند درمان آن‌ها سرعت می‌بخشد.

از دیگر ویژگی‌های کره کاکائو می‌توان به خاصیت آبرسانی آن اشاره کرد. آبرسانی به پوست موجب افزایش خاصیت انعطاف‌پذیری پوست می‌شود. هر چه میزان انعطاف‌پذیری پوست بیشتر باشد امکان آشکار شدن ترک پوستی پایین‌تر خواهد بود. به همین دلیل توصیه می‌شود این روغن به بخش ثابت روتین پوستی تبدیل شود زیرا نه تنها ترک‌های پوستی را مرتفع می‌کند و مانع از بروز آن‌ها می‌شود بلکه لطافت و شادابی پوست را افزایش می‌دهد.

برای مشاهده اثرگذاری کره کاکائو، بعد از حمام پوست خود را خشک کنید و کره را روی نواحی مورد نظر بمالید. سپس ماساژ دادن را تا جذب کامل کره توسط پوست، ادامه دهید. این کار بهتر است حداقل 5 بار در هفته انجام شود.

نتیجه گیری:

ترک‌های پوستی در بدن بسیاری از افراد ایجاد می‌شود و می‌تواند علت‌های متفاوتی داشته باشد، پیشنهاد ما برای کاهش و درمان ترک پوستی استفاده از روغن های گیاهی ارگانیک است. در نظر داشته باشید روتین‌های پوستی با روغن های طبیعی به جلوگیری از ترک پوستی کمک می‌کند. ما در فروشگاه ریوک https://reevak.com/ تلاش می کنیم با محصولات ارگانیک را با بالاترین کیفیت در اختیار شما قرار دهیم.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها