2109
بهترین تنقلات برای دیابتی‌ها

بهترین تنقلات برای دیابتی‌ها

1402/10/25 بازدید389

داشتن بیماری دیابت و زندگی کردن با آن برای برخی از افراد می‌تواند ترسناک باشد. هرچه باشد، بیماران دیابتی باید مراقب عادات غذایی و خوردنشان باشند تا سطح قند خونشان همیشه متعادل باشد و مریضی‌شان تشدید نشود. برای همین، بیماران دیابتی ممکن است این سوال را بپرسند که چه تنقلاتی در دوران دیابت برای خوردن سالم است؟ اگر شما هم دیابتی هستید و در مورد این مسئله فکر می‌کنید، اولین نکته‌ای که باید در نظر بگیرید این است که هر نوع تنقلات و غذایی که می‌خورید باید پروتئینش زیاد و قندش کم باشد. اصولاً این مواد غذایی شامل تنقلاتی مثل آجیل و خشکبار می‌شوند که ما در ادامه بیشتر در مورد آنها توضیح خواهیم داد.

1. آجیل

اگر شما به دنبال تنقلاتی که می‌گردید که در روز به عنوان میان وعده مصرف کنید که زود سیرتان کند اما کربوهیدرات کمی داشته باشد، آجیل‌ها برای شما انتخاب خوبی هستند. همچنین، تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف منظم آجیل می‌تواند میزان التهاب، قند خون و کلسترول ال دی ال (که کلسترول مضری در بدن است) را کاهش دهد. در تحقیق دیگری هم که بر روی ۱۶ هزار بیماری دیابتی انجام شده بود، نتایج نشان می‌دادند که بیماران دیابت نوع ۲ با خوردن روزانه آجیل‌هایی مثل گردو، بادام، فندق و پسته می‌توانند ریسک بروز بیماری قلبی و سطح قند خونشان را کاهش دهند. در نتیجه، قرار دادن آجیل در برنامه غذایی شما به عنوان بیماری دیابتی می‌تواند خیلی مفید باشد. بنابراین، برای مشاهده قیمت خرید آجیل شما می‌توانید به سایت حاجی بادومی مراجعه کنید.

2. ماست و توت

ماست را دوست دارید؟ اگر اینطور است، پس ار ترکیب ترش و شیرین آن با توت خوشتان می‌آید. اما جدا از مزه ملس ماست و توت، این نوع میان وعده برای بیماران دیابتی سالم است. چرا؟ برای پاسخ بیایید اول توت را در نظر بگیریم.

خوردن توت برای دیابتی‌ها چه فایده‌ای دارد؟

شاید در نگاه اول، توت میوه‌ای شیرین باشد که به عنوان بیمار دیابتی باید از آن دوری کنید. اما مواد غذایی مفیدی در توت وجود دارند که برای دیابت عالی هستند. برای مثال، در توت آنتی اکسیدان‌های قدرتمندی وجود دارند که از پانکراس بدن ما محافظت می‌کنند. پانکراس هم اگر کارش را خوب انجام دهد می‌تواند قند خون ما را تنظیم کند که برای بیماران دیابتی ایده آل است. علاوه بر این، خوردن توت فیبر زیادی به بدن ما می‌رساند که به ما حس سیری می‌دهد و قند خونمان را پایدار می‌کند. درست است که شما باید توت را به میزان معتدل مصرف کنید، اما خیلی هم نگران خوردن آن نباشید، چون شاخص قند خونی‌اش کم است.

ماست برای دیابتی ها

حالا که کمی در مورد توت صحبت کردیم، بیایید به سراغ ماست برویم. در ماست باکتری‌هایی به نام پروبیوتیک وجود دارند که می‌تواند متابولیسم بدنمان را افزایش دهند و به تنظیم قند خونمان کمک کنند. از سوی دیگر، پروتئین درون ماست باعث می‌شود که ما در زمان خوردن آن سیر شویم. همین مسئله به ما کمک می‌کند که سراغ خوراکی‌های شیرین نرویم و قند خونمان را بالا نبریم. بنابراین، اگر به فکر خوردن تنقلات در روز هستید، می‌توانید ماست و توت را امتحان کنید.

3. ذرت بوداده

ذرت بوداده و دیابت؟ مگر می‌شود؟ طبیعی است که شما فکر کنید که ذرت بو داده ممکن است جزو تنقلات سلامتی دیابتیان نباشد. البته، برای خوردن ذرت بوداده که کم کالری باشد، شما باید روش پختن مناسب آن یعنی بدون روغن و فقط با آب را انجام دهید. در این صورت، شما می‌توانید بدون هیچ ترسی و با لذت ذرت بوداده خود را میل کنید. این به این خاطر است که اگر ذرت بوداده را بدون روغن و نمک بپزید، کالری این ذرت کم است و چربی بدنتان را بالا نمی‌برد. در واقع، خوردن ذرت بو داده می‌تواند به کنترل وزن و قند خون که دو مشکل رایج در دیابتی‌ها هستند هم کمک کند. بنابراین، اگر هوس پاپ کورن کردید، می‌توانید ذرت بوداده را (البته بدون روغن و نمک) درست کنید.

4. سیب و کره بادام زمینی

یک میان وعده مبتکرانه دیگر برای دیابتی‌ها که می‌تواند آن‌ها را زود سیر کند قطعه‌های سیب است که شما می‌توانید کره بادام زمینی را روی آنها بمالید. هر دو سیب و کره بادام زمینی در خود مواد غذایی دارند که برای بیماران دیابتی مفید هستند. برای مثال، در سیب ویتامین‌های ب، ث و پتاسیم وجود دارند. در کره بادام زمینی هم ویتامین‌های E و منیزیم وجود دارند که بنابر تحقیقات این مواد و مواد درون سیب بر کنترل قند خون دیابت یا موثر هستند.

چرا خوردن سیب برای دیابت مفید است؟

در سیب آنتی اکسیدان‌های قدرتمندی وجود دارند که از پانکراس ما محافظت می‌کنند. پانکراس هم عضوی از بدن ما است که سلامت آن برای دیابتی‌ها بسیار مهم است، چون اگر کارش را درست انجام ندهد، تنظیم قند خون افراد دیابتی دچار مشکل می‌شود و مریضی‌شان بدتر خواهد شد. بنابراین، قطعه‌های سیب و کره بادام زمینی می‌توانند میان وعده مفیدی برای دیابتی‌ها باشند. با این حال، در مصرف کره بادام زمینی دقت کنید، چون مصرف زیاد آن باعث می‌شود که کالری خونتان زیاد شود.

5. رول‌های انرژی زای بدون پخت

دلتان میان وعده‌ای را می‌خواهد که نیاز به پختن و سرخ کردن در روغن نداشته باشد؟ در این صورت، شما می‌توانید در خانه رول‌های انرژی زا را بدون پخت درست کنید. شیوه تهیه این رول‌ها بسیار آسان است و برای درست کردن آن‌ها شما می‌توانید از مواد مورد علاقه خود که برای دیابت هم سالم هستند (مثل کره بادام زمینی، جو دوسر و تخمه) را پودر و آنها را با همدیگر ترکیب کنید و به صورت رول در بیاورید. در آخر هم نیازی نیست که شما این مواد را در روغن بگذارید و سرخ کنید. البته، در درست کردن رول انرژی زا شما باید از موادی استفاده کنید که پروتئین آن زیاد است و قند خونتان را پایدار نگه می‌دارند.

6. مخلوط آجیل و میوه خشک

عاشق آجیل هستید؟ میوه خشک چطور؟ در این صورت، شما می‌توانید این دو را با همدیگر ترکیب کنید و از خوردن هر کدام لذت ببرید. با ترکیب میوه خشک و آجیل شما هم غذای سالمی را مصرف می‌کنید و هم پروتئین کافی را به بدنتان می‌رسانید که می‌تواند قند خونتان را تنظیم کند. علاوه بر این، در آجیل‌ها چربی سالم وجود دارد که در کاهش سطح انسولین و قند خون موثر هستند. فیبر میوه خشک و آجیل هم شما را سیر و هم قند خونتان را تنظیم می‌کند. با این حال، در مورد اضافه کردن میوه خشک به ترکیب آجیل مواظب باشید، چون در میوه‌های خشک به خاطر فرآیند خشک شدن میوه قند زیادی وجود دارد. بنابراین، اضافه کردن مقدار زیاد میوه خشک به این ترکیب می‌تواند قند خونتان را بالا ببرد.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها