2109
اسیدفولیک و ضرورت مصرف آن

اسیدفولیک و ضرورت مصرف آن

1402/07/22 بازدید497

مصرف اسیدفولیک و نکات مهم مربوط به اون

مصرف اسیدفولیک برای موارد مختلفی توصیه می‌شه. به طور کلی مصرف اسیدفولیک در مراحل مختلف سن اهمیت خیلی زیادی داره. در ادامه نکاتی راجع به مصرف اسیدفولیک و بهترین زمان مصرف اون رو بهتون توضیح می‌دیم:
منابع اسید فولیک چه چیزهایی هستند؟| نی نی سایت

اگر قصد باردار شدن دارین باید اسیدفولیک مصرف کنین:

مصرف اسیدفولیک قبل از بارداری می‌تونه به پیشگیری از نقص لوله عصبی جنین کمک کنه. نقص لوله عصبی شامل مشکلاتی مثل آنسفالی، سپتوسله و آنسفالومیلی هست که به علت نقص در رشد نوروتیوب در دوران جنینی رخ می‌ده. طبق توصیه‌های گفته شده توسط متخصص‌ها همه زنانی که در سن فرزندآوری هستن، باید روزانه ۴۰۰ میکروگرم اسیدفولیک  رو همراه با غذاهای حاوی فولات مصرف کنن. مصرف اسیدفولیک  حداقل یه ماه قبل از زمانی که قصد باردار شدن رو دارین خیلی مهمه. بیشترین بیماری‌های مادرزادی در سه تا چهار هفته اول بارداری رخ می‌دن، در حالی که خیلی از خانم‌ها در این مرحله از بارداری خودشون اطلاع ندارن.

اگه باردار هستین:

اگه در حال حاضر باردارین مصرف اسیدفولیک  به میزان کافی یکی از روش‌های پیشگیری از بیماری‌های مادرزادی در دوران بارداری هست. خانم‌های باردار به طور معمول به مصرف بیشتر از ۴۰۰ میکروگرم اسیدفولیک  در روز نیاز دارن. این مقدار می‌تونه بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ میکروگرم در روز باشه. به این نکته هم توجه داشته باشین که خانم‌هایی که سابقه زایمان نوزاد مبتلا به نقص لوله عصبی و بیماری‌های مادرزادی رو دارن، بهتره که دوز بیشتری از اسیدفولیک  رو مصرف کنن. مادرهایی که چندقلو باردار هستن هم باید دو برابر اسیدفولیک  نسبت به بقیه مادرها برای اون‌ها تجویز بشه. البته، قبل از مصرف هر دارو یا مکمل جدید، بهتره اول با پزشک‌تون مشورت کنین.

اگه به نوزادتون شیر می‌دین حتما از اسیدفولیک  استفاده کنین:

مادرهایی که شیر مادر به نوزادشون می‌دن، باید در طول این دوران مصرف اسیدفولیک  رو ادامه بدن. این کار باعث می‌شه که نوزاد به مقدار کافی از این ماده مغذی بهره‌مند بشه و اون رو از طریق شیر مادر دریافت کنه. بهتره با پزشکتون درباره میزان مصرف روزانه اسیدفولیک  مشورت کنین تا بهترین راهنمایی رو در این زمینه به شما ارائه بده.

اگه مبتلا به کم‌خونی هستین:

مصرف اسیدفولیک  برای جلوگیری از کم خونی خیلی اهمیت داره. فولات و اسیدفولیک  نقش کلیدی در تولید و ساخت گلبول‌های قرمز خون دارن که مسئول حمل اکسیژن به سراسر بدن هست. کم خونی در دوران بارداری بیشتر شایع هست، اما ممکنه در افراد معتاد به الکل یا کسانی که داروهای خاصی برای درمان تشنج، اضطراب یا آرتریت مصرف می‌کنن هم رخ بده. بعضی از علائم کم خونی شامل خستگی، سردرد، ضعف، کاهش رنگ پوست و احساس درد در دهان و زبان هست. اگه با این علائم مواجه شدین، بهتره به پزشک مراجعه کنین تا احتمال کم خونی شما مورد بررسی قرار بگیره. پزشک می‌تونه تشخیص دقیق رو بر اساس نشونه‌ها و آزمایش‌های مربوطه بده و در صورت لزوم، مصرف مناسب اسیدفولیک  رو برای شما تجویز کنه.

خانم‌هایی که وارد دوران یائسگی شدن باید اسیدفولیک  مصرف کنن:

در دوران یائسگی، خانم‌ها به مصرف اسیدفولیک  با مقدار روزانه 400 میکروگرم نیاز دارن. اسیدفولیک  در این مرحله نه تنها به بهبود علائم یائسگی مثل گرگرفتگی و تعریق شبانه کمک می‌کنه، بلکه نقش مهمی در حفظ سلامتی کلی زنان هم داره. با اینکه مصرف اسیدفولیک  در دوران یائسگی مفیده، اما این ماده مغذی به تنهایی نمیتونه باعث بهبود علائم یائسگی بشه. برای مدیریت و کنترل علائم یائسگی، بهتره با پزشک مشورت کنین.

آیا مصرف اسیدفولیک با عوارض جانبی خاصی همراهه؟

مصرف اسیدفولیک به طور کلی معمولاً بسیار ایمن هست و عوارض جانبی جدی نداره با این حال، در بعضی موارد ممکنه یه سری عوارض جانبی کوچیک رخ بده. در ادامه عوارض جانبی متداول مصرف اسیدفولیک ذکر شده:

مشکلات گوارشی:

مصرف اسیدفولیک ممکنه موجب بروز مشکلاتی مثل تهوع، استفراغ، سوءهاضمه، یا اسهال در برخی از افراد بشه. در صورت بروز این علائم، تغییر در زمان یا شیوه مصرف اسیدفولیک می‌تونه باعث بهبود این عارضه بشه.

حساسیت پوستی:

برخی از افراد ممکنه به اسیدفولیک حساسیت داشته باشن و علائمی مثل خارش، قرمزی و تورم پوست رو تجربه کنن. در صورت بروز حساسیت پوستی، مصرف اسیدفولیک باید قطع و به پزشک اطلاع داده بشه.

مشکلات نوروولوژیک:

در برخی موارد نادر، مصرف بالا و طولانی مدت اسیدفولیک می‌تونه باعث بروز مشکلات نوروولوژیک مثل درد عصبی، مشکلات تعادل و تحرک و اختلالات حسی بشه. این موارد خیلی نادر هستن و معمولا در زمان مصرف مکمل‌های با دوز بسیار بالا رخ می‌دن.

فواید و عوارض مصرف فولیک اسید| نی نی سایت

جمع‌بندی:

در این مقاله تلاش کردیم تا در مورد مصرف اسیدفولیک توضیحاتی رو خدمتتون ارائه بدیم. افرادی که قصد بارداری دارن، بهتره 1 ماه قبل از باردار شدن مصرف اسیدفولیک رو شروع کنن و تا هفته دوازدهم هم اون رو ادامه بدن. همچنین مصرف این دارو برای افراد مبتلا به کم‌خونی و خانم‌هایی که در دوران یائسگی هستن هم توصیه میشه. البته به این مورد هم توجه داشته باشین که قبل از مصرف هر دارویی حتما با پزشک‌تون مشورت کنین.
منبع

www.hsph.harvard

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها