2109
معرفی 10 جاذبه گردشگری یزد که شما را متحیر میکند!

معرفی 10 جاذبه گردشگری یزد که شما را متحیر میکند!

1401/10/28 بازدید1461

یزد که به شهر بادگیرها معروف است، شهرت زیادی در میان شهرهای ایران، برای گردشگران داخلی و خارجی دارد. این شهر تاریخی و کویری همه آن چیزی که برای یک سفر خاطره انگیز نیاز دارید، به شما هدیه می کند. هتل های یزد بسیار متنوع هستند و به همه افرادی که قصد سفر به یزد و بازدید از جاذبه های این شهر را دارند، امکان اقامت می دهند. در این جا به مرور 10 مورد از مهم ترین جاذبه گردشگری یزد می پردازیم.

قنات زارچ

اولین جاذبه گردشگری یزد در لیست امروز ما قنات زارچ است. قنات‌های یزد یکی از عجایب این شهر محسوب می‌شوند. قنات‌های این شهر شهرت جهانی دارند. در آن دوران تصور کنید که چطور با حداقل ابزار و دانش مهندسی، چنین تونل‌های زیرزمینی خاصی را بنا کردند. قنات‌های متعددی در یزد وجود دارند. بسیاری از قنات‌ها باغ‌های زیبای این شهر را سیراب می‌کنند.

قنات زارچ که آن را با نام قنات باغ زارچ نیز می‌شناسند، ۷۱کیلومتر طول دارد. در این قنات ۲،۱۱ حلقه چشمه به چشم می‌خورد. بد نیست بدانید که قدمت این قنات به حدود هزار سال پیش باز می‌گردد. این قنات یکی از طولانی‌ترین و قدیمی‌ترین قنات‌های جهان است. قدمت آن به دوران پیش از اسلام و ساسانیان باز می‌گردد. بد نیست بدانید که این قنات در فهرست آثار جهانی یونسکو نیز قرار دارد. قنات زارچ در محله کوشک نو واقع شده است. بازدید از آن شما را حیرت‌زده می‌کند و متوجه اوج هنر ایرانیان خواهید شد. بازدید از قنات زارچ را باید حتماً در برنامه سفرتان به یزد قرار دهید.

برج خاموشان یزد

برج خاموشان یکی از مرموزترین جاذبه گردشگری یزد محسوب می‌شود. رمز و راز این مکان جادویی تا حدی است که مخاطب همواره خیال می‌کند از وسط یک فیلم وهم‌آلود سردرآورده است. سکوت هراس‌انگیز تپه‌های کویری و منظره متروک دخمه، خبر از ماجراهای عجیبی می‌دهد که طی سالیان دراز در این مکان خاص رخ داده‌اند.

به اعتقاد زرتشتیان ۴ عنصر آب، باد، خاک و آتش، عناصر مقدسی هستند که نباید آن‌ها را آلوده کرد. آتش زدن اجساد یا به خاک سپردنشان، موجب آلوده شدن این عناصر مقدس می‌شود، بنابراین زرتشتیان با ساخت برج‌های مدوری به نام دخمه بر فراز تپه‌ها، اجساد مردگان خود را طعمه پرندگانی همچون کرکس‌ می‌کردند، سپس استخوان‌های به‌جا مانده از اجساد در وسط فضای میان تهی دخمه یعنی استودان، ریخته می‌شد تا از آلودگی خاک جلوگیری شود.

با این روش نه تنها هیچ یک از عناصر آلوده نمی‌شد بلکه جسم انسان به طبیعت بازمی‌گشت. برج خاموشان یزد در واقع یکی از همین دخمه‌هاست که بر بلندای کوهی کم ارتفاع که کوه دخمه نامیده می‌شود، به چشم می‌خورد. تا همین ۵۰ سال پیش زرتشتیان اموات خود را با همین شیوه به آغوش طبیعت می‌سپردند، اما از سال ۱۳۴۰ به بعد، این روش فراموش شد و دخمه‌ها رو به ویرانی رفتند.

روستای خرانق

روستای خرانق یک روستای 4500 است ساله و یکی از بهترین جاذبه گردشگری یزد است. مکان‌های دیدنی روستای خرانق، شامل تعداد قابل توجهی از بناها و دیدنی‌ها همچون قلعه خرانق، کاروانسرای خرانق، بقعه مشهدک، پل خرانق، مزار بابا خادم و است. معدن‌های با ارزشی همچون معدن سنگ آهن چادرملو، اورانیم ساغند، باریت، روی و گرانیت نیز در این روستا وجود دارند. منطقه محافظت شده دره انجیر نیز جزو جذابیت‌های این روستا شمرده می‌شود و محل زندگی حیواناتی چون کل، بز، میش، قوچ، گربه وحشی، سیاه گوش، یوزپلنگ و هوبره است.

مدرسه ضیاییه

مدرسه ضیاییه نام یکی دیگر از جاذبه گردشگری یزد است که البته به زندان اسکندر نیز شهرت دارد. قدمت این بنای تاریخی به قرون هفت و هشت باز می‌گردد و از نظر تاریخِ هنر و معماری، بسیار بااهمیت است. معماری مدرسه ضیاییه یا زندان اسکندر بسیار قابل توجه است و زیبایی منحصر به فردی دارد. در ساخت این بنای تاریخی، تنها از خشت خام استفاده و با هنرمندی خاصی تزیین شده است. گچبری‌های آبی لاجوردی و طلایی در کنار هم تصویری خیره‌کننده را نمایان می‌کند. بنای مدرسه ضیاییه یا زندان اسکندر را که یکی از دیدنی های یزد است باید از نزدیک ببینید.

مجموعه امیر چخماق

این مجموعه ارزشمند، مسجدی عظیم، بازار، تکیه، آب انبار، خانقاه (عبادتگاه صوفیان)، کاروانسرا، قنات‌ خانه، چاه آب سرد، حمام عمومی و مدرسه را شامل می‌شود که تمامی این بناها به دلیل اعتبار تاریخی و ویژگی‌های خاص خود، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌اند. در ضلع جنوبی این میدان، یکی از قدیمی‌ترین بناهای این مجموعه یعنی مسجد امیرچخماق قرار دارد که در میان مردم یزد با نام مسجد جامع نو شناخته می‌شود؛ وسعت و زیبایی این مسجد تا حدی است که پس از مسجد جامع یزد، دومین مسجد مهم یزد محسوب می‌شود.

از دیگر جاذبه‌های این میدان می‌توان به نخل بزرگ و معروف امیرچخماق اشاره کرد که به عنوان یکی از جاذبه گردشگری یزد ، در کنار تکیه امیرچخماق قرار دارد. این نخل قدیمی با ارتفاع ۸.۵ متر، در مراسم های محرم توسط عزاداران و اهالی یزد، حمل می‌شود.جالب است بدانید که فاطمه خاتون به عنوان همسر امیر جلال‌الدین در ساخت و تکمیل بخش‌های مختلف این میدان، نقش بسزایی ایفا کرده و اکنون مقبره این بانوی نیک سرشت در ضلع شمالی میدان امیر چخماق واقع شده است. نورپردازی‌های میدان امیرچخماق در شب، جلوه ویژه‌ای به این مجموعه می‌بخشد که موجب شده تا بیشتر گردشگران پس از غروب آفتاب به سوی این میدان اعجاب‌انگیز روانه شوند.

پیش از این که به سراغ جاذبه بعدی برویم بهتر است به سوالی که احتمالا حالا ذهن شما را به خود مشغول کرده است، پاسخ دهیم. چه هتلی برای اقامت در یزد مناسب است؟ از بهترین هتل هایی که می توانید برای اقامت در یزد انتخاب کنید، هتل داد یزد است یک هتل با معماری سنتی یزد که کاملا حس و حال زندگی در یزد قدیم را تداعی می کند. برای رزرو این هتل و تمام هتل های یزد وارد وب سایت ایران هتل آنلاین شوید.

کویر کاراکال

سفر به کویر یکی از جذاب‌ترین انواع گردشگری است که به کرّات مورد انتخاب بسیاری از افراد قرار می‌گیرد. شهر یزد به دلیل قرار گرفتن در منطقه گرم و خشک کشور، کویرهای متعددی دارد که یکی از معروف‌ترین‌های آن، کویر کاراکال است. کاراکال نام گربه‌ای‌ست که از دیرباز در این کویر می‌زیسته و علت شهرت کویر کارال نیز به همین سبب است. البته به دلیل نزدیکی روستای صادق آباد به این منطقه، به آن کویر صادق آباد نیز گفته می‌شود‌. از تفریحات مهم و جذابی که در این جاذبه گردشگری یزد می‌توانید تجربه کنید، باید به شترسواری، سافاری، موتورسواری روی شن‌های طلایی، غلت خوردن از بالای تپه‌های شن روان و پیاده‌روی در نخلستان اشاره کرد. رقص شن‌های روان، پیوند آبی آسمان با شن‌های کویر، کمپینگ و شب ماندن، تماشای ستارگان در سیاهی شب و زیبایی بی‌مثال کویر کاراکال، باعث شده تا این کویر به عنوان یکی از مقاصد گردشگری ایران مطرح شود، بنابراین تجربه خاص کویرگردی را از دست ندهید.

کویر سیاه کوه

کویر سیاه کوه از دیگر جاهای دیدنی یزد است که در میان گردشگرهای داخلی و خارجی، طرفداران زیادی دارد. این کویر در حد فاصل نمکزار و باتلاق قرار گرفته و محیطی زیبا و دیدنی است. نقشه هوایی کویر سیاه کوه می‌گوید که این مکان شبیه به هلال ماه است و در قوس هلالی آن کوه سیاه کوه قرار گرفته.

چک چک یزد، از بهترین ها در لیست جاذبه گردشگری یزد

اگر بخواهید به شهر تاریخی یزد سفر کنید، در بیشتر موارد اولین جایی که برای گردش در این شهر به شما پیشنهاد می‌شود، چک چک است. چک چک یزد یکی از محبوب‌ترین و مشهورترین جاذبه گردشگری یزد است که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

این مکان دیدنی، در شهر زیبای اردکان قرار دارد و زیارتگاه پیروان دید زرتشت است. این زیارتگاه تاریخی و کهن در دل کوه و بر بالای بلندی قرار گرفته و زیبایی آن به حدی است که می‌توان ساعت‌ها در آنجا ماند.

روستای فهرج یزد

در حدود ۳۰ کیلومتری شرق یزد روستایی دیدنی وجود دارد که در دل کویر قرار گرفته است. قدمت این روستا به دوران پیش از اسلام باز می‌گردد و از نظر زیبایی و مکان‌های دیدنی، بسیار غنی است.

کاروانسرای عباسی

کاروانسرای شاه عباسی میبد یزد آخرین جاذبه گردشگری یزد در لیست امروز و از جمله کاروانسرهای سبک صفوی است که در میبد استان یزد واقع شده است. این بنا با شیوه معروف چهار ایوانی و با آجر ساخته شده است. ساختمان کاروانسرا شامل ساباط، ایوان های بیرونی، هشتی ورودی، حیاط مرکزی، حوضخانه و مهتابی و چهار هشتی زیبا و فضاهای سرپوشیده شرقی و غربی و یک صد ایوان و اتاق و اجاق برای استفاده کاروانیان بوده است. کاروانسرای شاه عباسی از جمله کاروان سراهای بین راهی عصر صفویه به شمار می آید و از لحاظ فضایی، سبک معماری و موقعیت از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

جمع بندی

در این مطلب به 10 جاذبه گردشگری یزد که ارزش صرف زمان دارد و می توانید در آن خاطرات خوشی را رقم بزنید، پرداختیم. بدیهی است جاذبه های گردشگری یزد تنها محدود به این چند مورد نیست. جهت رزرو هتل و تجربه اقامتی مطلوب در طول مدت حضور در یزد، تنها صرف چند دقیقه زمان در وب سایت ایران هتل آنلاین کافیست.

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

چطور بعد از زایمان شکم تخت داشته باشیم؟

ریپورتاژ

1 هفته پیش
|
12027 بازدید

آب انار برای زردی نوزاد (مفید یا مضر؟)

ریپورتاژ

1 هفته پیش
|
12154 بازدید

5 پوزیشن خواب برای نوزاد

نوشته

1 هفته پیش
|
10473 بازدید