2109
آیا قوزپشتی با آب درمانی برطرف می شود؟

آیا قوزپشتی با آب درمانی برطرف می شود؟

1401/07/30 بازدید832

ستون مهره‌ها و کمر به صورت طبیعی دارای قوس و انحنا می‌باشد. قوس طبیعی کمر باعث می‌شود که در حالت ایستاده، ستون فقرات به خوبی وزن بدن را تقسیم و تحمل نماید. اگر به هر دلیلی، این قوس به سمت خارج و بیش از ۵۰ درجه افزایش یافته باشد، فرد مبتلا به اختلال ستون فقرات، به نام کیفوز، گوژپشتی و یا به اصلاح معمول قوز پشتی می‌باشد.

قوز کمر به دلایل مختلفی می‌تواند بروز کند. در برخی موارد این عارضه مادرزادی است. در این حالت برای پیشگیری از پیشرفت، بهتر است از همان طفولیت عارضه تشخیص داده و به درمان پرداخته شود. در مواردی دیگر ممکن است قوز کمر، سابقه‌ی خانوادگی و ژنتیک داشته باشد و در نوجوانی، خود به خود بروز کند‌.

بهترین راه درمان و پیشگیری از عارضه‌ی قوز کمر، اصلاح حالت بدن در فعالیت های روزانه است. برای مثال از امروز تلاش کنید که در وضعیت صحیح بنشینید. با شانه‌هایی رو به عقب و سر رو به بالا راه بروید. هنگام کار کردن با کامپیوتر یا موبایل خود را خم نکنید‌. اگر به الگوهای نامناسب عادت کرده‌اید و یا مبتلا قوز پشتی هستید، حتما تمرینات اصلاحی را در برنامه‌ی روزانه‌ی خود بگنجانید.

تمرینات اصلاحی برای درمان قوز پشتی

تمرین انقباض عضلات کتف

برای شروع حرکت، صاف بایستید و دست‌ها را در کنار بدن، آویزان نگه دارید. سپس عضلات شانه و کتف خود را صاف و منقبض کنید و شانه‌هایتان را به بالا و پایین حرکت دهید. چند نفس عمیق بکشید و حرکت را در ۲-۳ ست ده تایی، با آرامش تکرار کنید.

این تمرین به مرور عضلات شما را تقویت کرده و فرم شانه‌ها را متعادل می‌سازد.

آب درمانی برای درمان مشکلات کمر

تمرینات آب ‌درمانی و ورزش کردن در آب در آب گرم انجام می‌شود. آب برای افرادی مفید است که به راحتی نمی‌توانند به حالت اولیه قبل از آسیب برگردند یا بیرون از آب ورزش کنند. در اینجا به برخی از ورزش‌هایی اشاره می‌شود که می‌توانید آن‌ها را در آب انجام دهید. دقت کنید قبل از انجام هر تمرین ورزشی باید با متخصص حرکات اصلاحی مشورت کنید.

گرم کردن بدن قبل از ورزش کردن چه در آب و چه در خشکی بسیار حائز اهمیت است و از وارد آمدن فشار به عضلات و آسیب دیدن آن‌ها جلوگیری می‌کند. برای گرم کردن بدن در آب ابتدا بدن خود را در آب فرو ببرید و به عضلات خود اجازه دهید راحت و رها باشند؛ سپس به مدت پنج دقیقه در آب راه بروید تا جریان خون بدن بهبود یابد. به مدت پنج دقیقه حرکات کششی انجام دهید در حالی که در آب ایستاده‌اید و اگر حفظ تعادل سخت است دست خود را به دیواره‌ی استخر بگیرید. هر حرکتی که موجب درد می‌شود را متوقف کنید و با متخصص حرکات اصلاحی و یا مربی آب درمانی خود در میان بگذارید.

آب‌ درمانی که با نام‌های ورزش در آب و یا درمان فیزیکی در آب نیز شناخته می‌شود، به معنای استفاده از آب برای انجام تمرینات ورزشی است؛ چرا که ورزش در آب فشار اضافی را از روی مفاصل و عضلات برداشته و انجام تمرینات ورزشی را برای افراد آسیب دیده راحت‌تر می‌سازد. از آنجا که بدن در آب شناور است، می‌تواند نسبت به روی زمین وزن بیشتری را تحمل کند، بنابراین انجام تمرینات ورزشی بیشتر منجر به افزایش دما و فشار بدن می‌شود و می‌تواند گردش جریان خون و انعطاف‌پذیری مفاصل و عضلات را تقویت کند. آب ‌درمانی یک راه مؤثر و راحت برای توان‌بخشی بیمارانی است که آسیب‌ کمر دیده‌اند.

معالجه و مداوا با آب از سالیان قبل مورد توجه واقع شده است و قرن‌ها پیش از هیدروتراپی و یا همان آب درمانی به عنوان یک راه درمان مؤثر در پزشکی استفاده شده است. مردم در نقاط مختلف جهان از خواص فوق‌العاده آب‌های معدنی آگاه شده و برای درمان‌های مختلف از آب درمانی استفاده می‌کنند. در گذشته آب درمانی در چین، یونان و روم و ایران باستان در حمام‌های مخصوصی که برای مداوای بعضی از دردها رایج بوده و افراد آسیب دیده و مبتلا به این دردها به این حمام‌ها مراجعه نموده و به کمک آب گرم و بخار و ماساژ درمان می‌شدند.

درمان بیماری‌ها به کمک آب سابقه طولانی دارد و در تمدن‌های یونان و روم و چنین متداول بوده است. در قرن ۱۸ میلادی استفاده از آب در پزشکی رواج بسیاری یافت و اصطلاح هیدروتراپی تقریباً از همان زمان رفته رفته بر سر زبان‌ها افتاد. در قرن ۱۹ میلادی شخصی به نام وینسنت پری ستیتز (۱۸۰۱ ۱۸۵۱) برای نخستین بار در اروپا اقدام به راه اندازی یک مطب آب درمانی کرد و با اجرای یک سلسله مداواهای ابتکاری شهرت بسیاری در این زمینه کسب نمود. وقتی تجارب و یافته‌های پری سینتر به ‌صورت کتابی منتشر شد مردم اروپا استقبال قابل توجهی از آب درمانی به عمل آوردند و به زودی این شیوه درمانی به آمریکا نیز راه یافت.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها