2109
آخرین تغییرات قانون انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث

آخرین تغییرات قانون انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث

1400/11/18 بازدید377

ماشین خریدن، رفاه و راحتی را به زندگی می‌آورد. سفر رفتن راحت‌تر و ارزان‌تر می‌شود و رفت‌وآمد در سطح شهر ما را از شر شلوغی‌های وسایل نقلیه عمومی راحت می‌کند.

اما قاعده زندگی این است که هیچ رفاهی بدون هزینه نیست. لذت رانندگی در جاده‌ها می‌تواند با یک لحظه غفلت و وقوع حادثه، تبدیل به خاطره‌ای تلخ شود.

بهترین راه مقابله با این خاطره تلخ احتمالی، خرید بیمه شخص ثالث است. این بیمه به صاحب ماشین کمک می‌کند تا خسارت وارد شده به شخصی که در اثر تصادف با ماشین دچار زیان شده، جبران شود.

در ایران، خرید بیمه شخص ثالث برای تمامی وسیله‌های نقلیه موتوری اجباری است. به همین خاطر این بیمه سهم بزرگی در صنعت بیمه کشور دارد.

مهم‌ترین ویژگی این بیمه اجباری، تخفیف‌هایی است که سر سال، برای راننده‌های قانون‌مداری که از بیمه‌شان استفاده نکرده‌اند در نظر گرفته می‌شود.

این تخفیف‌ها امتیازی است که چشم‌پوشی از آن سخت است.

اما با شروع سال ۱۴۰۰ تغییراتی در نحوه استفاده از این تخفیف‌ها ایجاد شده که دانستش خالی از لطف نیست.

از خودرو محور به شخص محور

تخفیف بیمه شخص ثالث امتیازی مخصوص راننده قانون‌مداری است که در طول یک سال از بیمه‌اش استفاده نکرده‌باشد. به همین دلیل در موعد تمدید، می‌تواند از تخفیف آن سال استفاده کند.

تخفیف‌های قانون‌مداری بیمه شخص ثالث می‌تواند از یک سال یا بیشتر از آن باشد. نکته مهم اینجاست که برای یک سال، تخفیف ۵ درصد تخفیف در نظر گرفته می‌شود؛ برای دو سال، تخفیف ۱۰ درصدی، برای سه سال تخفیف ۱۵ درصدی و این روند بنا بر تعداد سال‌های بدون تصادف به همین ترتیب ادامه پیدا می‌کند.

تا پیش از سال ۱۴۰۰ اگر راننده‌ای قصد فروش ماشینش را داشت؛ تخفیف‌های بیمه‌اش را باید به صاحب بعدی ماشین انتقال می‌داد.

این تخفیف‌ها خودرو محور بودند و از اساس مبنای عادلانه‌ای نداشتند. در چنین موردی ممکن بود راننده‌ای برای سال‌ها قانون را رعایت کرده‌باشد اما حالا باید تخفیف‌های حاصل از  آن را به راننده‌ای بدهد که ممکن بود آنچنان که باید اهل رعایت قانون نباشد.  

اما از سال ۱۴۰۰ نحوه انتقال این تخفیف‌ها «شخص محور» شده‌اند. به این ترتیب که صاحب ماشین می‌تواند تخفیف‌های بیمه شخص ثالثش را به ماشین جدیدی که خریده انتقال دهد. صاحب جدید ماشین هم نمی‌تواند از تخفیف راننده قبلی خودرو استفاده کند و باید تمدید بیمه‌ شخص ثالث را با تخفیف‌های متعلق به خودش یا اگر ندارد، بدون تخفیف، تمدید کند.

نکته قابل توجه این است که از این به بعد، این تخفیف‌ها قابلیت انتقال به شخص دیگری را ندارند و در صورت انجام چنین کاری، تخلف محسوب می‌شود و مجازات در پی دارد.

اما یک استثنا در این زمینه وجود دارد. در صورتی که فردی بخواهد تخفیف بیمه شخص ثالث را به فردی دیگر منتقل کند تنها می‌تواند این انتقال را به «یکی از اعضای درجه یک خانواده و فرزند بالای ۱۸ سال» انجام دهد.

موارد دیگری هم وجود دارد که برای انتقال این تخفیف‌ها باید در نظر گرفت:

  • خودروی جدیدی که خریداری می‌شود صفر کیلومتر نباشد: ماشین‌های صفر کیلومتر در کارخانه بیمه می‌شوند و باید تا رسیدن زمان سررسید بیمه‌شان صبرکرد.
  • این انتقال از خودروی فرسوده به خودروی جدید به شرط آنکه کارکرده باشد انجام‌پذیر است.
  • اگر فروشنده پلاک ماشین را به نام خودش تعویض کند؛ تمامی تخفیف‌های متعلق به او حذف می‌شود.
  • انتقال تخفیف به خودروی دیگر به شرطی که نوع کاربری‌شان یکسان باشد انجام می‌شود: از خودروی شخصی به خودروهای بارکش امکان انتقال تخفیف وجود ندارد.

آخرین تغییر سال ۱۴۰۰ برای بیمه شخص ثالث مربوط به ثبت گواهینامه در بیمه‌نامه است. از آنجا که این بیمه راننده محور شده‌است؛ در نتیجه گواهینامه رانندگی همه افرادی که از یک ماشین استفاده می‌کنند باید در بیمه‌نامه ثبت شود. البته، در حال حاضر، منعی برای پرداخت خسارت به سایر کسانی که از خودرو استفاده می‌کنند وجود ندارد.

برای خرید آسان و تمدید بی‌دردسر بیمه شخص ثالث می‌توانید از بیمه‌بازار استفاده کنید. این سایت فروش آنلاین با اکثر شرکت‌های ارائه دهنده بیمه همکاری دارد و در صورت داشتن هرگونه سوال و مشکلی می‌تونید آن را با پشتیبانی سایت در میان بگذارید.

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها