2109
جلوگیری از تحلیل رفتن عضلات در سالمندی

جلوگیری از تحلیل رفتن عضلات در سالمندی

1 هفته پیش بازدید331

تحلیل رفتن  عضلات در سالمندی یه مشکل شایع است که با بالا رفتن سن بروز پیدا می‌کنه یعنی توده‌های عضلانی انسان‌ها شروع به تحلیل می‌کنن. این تحلیل رفتن عضلات در سالمندی رو سارکوپنی می‌گن که معمولا از شصت سالگی شروع می‌شه. تحلیل عضلات به غیر از افزایش سن علت‌های دیگه‌ای هم داره که تو این مطلب با همدیگه بررسی می‌کنیم. در ضمن قصد داریم دربارۀ راه‌های پیشگیری از سارکوپنی هم حرف بزنیم. با نی نی سایت همراه باشین.

تحلیل عضلانی با افزایش سن بروز می‌کنه که به خاطر کاهش تولید پروتئین کافی در بدن برای رشد عضلات رخ می‌ده.

چرا در سالمندی توده‌های عضلانی بدن تحلیل می‌رن؟

با افزایش سن، بدن تغییرات خاصی رو پیدا می‌کنه، مثلا بدن دیگه نمی‌تونه پروتئین کافی برای رشد عضلات تولید کنه و به خاطر همین سلول‌های عضلانی رفته‌رفته کوچیک‌تر می‌شن. از طرف دیگه وقتی ترشح هورمون تو بدن کاهش پیدا می‌کنه، فیبرهای عضلانی تحت تاثیر قرار می‌گیرن و به‌مرور ضعیف‌تر می‌شن.

علائم تحلیل رفتن عضلات در سالمندی چیا هستن؟

تحلیل عضلات در سالمندی علائم خاصی داره که بهتره با بالا رفتن سن خودتون یا مادر و پدرتون به اونا توجه کنین.

  • عدم تعادل که باعث می‌شه تا سالمند بدون دلیل زمین بخوره.
  • اندازه عضلات کاهش پیدا می‌کنن.
  • انجام امور روزانه دشوار می‌شه.
  • استقامت بدن کاهش پیدا می‌کنه.
  • بالا رفتن از پله‌ها برای سالمند سخت می‌شه.

تحلیل رفتن عضلات در سالمندی علائم خاصی رو داره که یکی از اونا کوچیک شدن عضلات است.

تحلیل رفتن عضلات در سالمندی بیشتر تو چه کسانی شایع‌تره؟

ضعف عضلانی اغلب تو افرادی که 60 سال دارن دیده می‌شه. معمولا شدت این بیماری با بالاتر رفتن سن فرد افزایش پیدا می‌کنه. نباید فکر کنین که این بیماری رو فقط یکی از جنسیت‌ها می‌گیرن. هر دو جنسیت به یه اندازه با خطر ابتلا به ضعف عضلانی روبرو هستن. از طرف دیگه سالمندهایی که بیماری‌های مزمن دارن بیشتر تو معرض ابتلا قرار می‌گیرن.

علت‌های ابتلا به ضعف عضلانی در سالمندی

  • علت اصلی تحلیل رفتن عضلات در سالمندی همون افزایش سن هست و در واقع یک روند طبیعی تو دوران سالخوردگیه اما بعضی از عارضه‌ها این روند رو سریع‌تر می‌کنن.
  • کم شدن ترشح هورمون‌ها: یکی از چیزهایی که باعث می‌شه تا با افزایش سن توده عضلات تحلیل بره، کاهش سطح هورمون‌هاست.
  • بعضی از بیماری‌ها مثل دیابت، ترومبوز عمقی وریدی، بیماری‌های قلبی و عروقی، آلزایمر و پارکینسون و همچنین نارسایی مزمن قلب باعث تحلیل رفتن عضلات در سالمندی می‌شن. شاید بپرسین که راه پیشگیری از ضعف عضلانی در سالمندی چیه؟ بریم با همدیگه مطالب بعدی رو بخونیم.

4 راه‌ تقویت عضلات و پیشگیری از ضعف آنها در سالمندی

  1. مهم‌ترین راه تقویت عضلات در دوران سالمندی تغییر دادن سبک زندگی و انجام دادن فعالیت‌های فیزیکی است. ورزش کردن رو هیچ‌وقت و در هیچ سنی فراموش نکنین. ورزش کردن باعث می‌شه که روند تحلیل عضلات در سالمندی به حداقل مقدار خودش برسه و حتی به تقویت کردن عضلات هم کمک می‌کنه.
  2. سالم‌تر کردن رژیم غذایی هم یکی دیگه از راه‌های پیشگیری است. مصرف پروتئین، مکمل‌های ویتامین D و امگا 3 رو تو رژیم غذایی‌تون بیشتر کنین. از خوردن غذاهای دریایی، تخم‌مرغ، گوشت مرغ و ماهی، سویا و مواد غنی از پروتئین غافل نشین.
  3. اگه سیگار می‌کشین، ترک کنین.
  4. مصرف نمک‌ رو هم باید کمتر بکنین. از غذاهای پرچرب هم خودداری کنین.

چرا در دوران سالمندی قدرت پاها کاهش پیدا می‌کنه؟

اگه زیاد می‌شینین باید این عادت رو ترک کنین؛ چون باعث می‌شه تا فیبرهای عضلانی‌تون تخریب بشن و با گذشت زمان به ضعف عضلانی مبتلا بشین. برای پیشگیری از این حالت بهتره تو برنامه روزانه‌تون پیاده‌روی ‌رو بگنجونین.

بهترین مکمل برای کمک به تقویت عضلات در دوران سالمندی چیه؟

همین‌طور که گفتیم با افزایش سن به ویژه بعد از 60 سالگی با تحلیل رفتن عضلات مواجه می‌شیم؛ به همین دلیل بهتره از مکمل‌های زیر استفاده کنیم تا عضلات‌مون تو دوران سالمندی بهتر تقویت بشن.

بهترین مکمل‌ها:

  • ویتامین C
  • منیزیم برای بالا بردن سلامت توده‌های عضلانی.
  • مکمل‌های پروتئینی.
  • زردچوبه و زنجبیل.

حرف آخر

برای تقویت عضلات تو دوران سالمندی و کندتر کردن روند تحلیل عضلات حتما به تناسب اندام‌تون اهمیت بدین. ورزش کردن، مصرف کردن مکمل‌های تقویت‌کننده عضلات، انتخاب رژیم غذایی سالم و غنی از پروتئین می‌تونن بهترین راه پیشگیری از تحلیل رفتن عضلات در سالمندی باشن.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

آب انار برای زردی نوزاد (مفید یا مضر؟)

ریپورتاژ

3 روز پیش
|
6596 بازدید

5 پوزیشن خواب برای نوزاد

نوشته

1 هفته پیش
|
7454 بازدید

معلم عزیزم روزت مبارک!

نوشته

5 روز پیش
|
5132 بازدید

فیلم بهترین هدیه روز معلم

نوشته

5 روز پیش
|
5109 بازدید