2794

ترس کودک

نام ارسال کننده محرمانه می باشد 79 بازدید

پسر 10 ساله ایی دارم که اصلا حاضر نیست یه لحظه تنها باشه از جدا شدن از من و باباش میترسه شب جدا نمیخابه مداممم فکرهای الککی میکنه اگه بابام یا مامانم بمیرن برا رفتن به جای جدید استرس داره نمیتونه اونجوری که هست هیجاناتشو کنترل کنه

اطلاعات تکمیلی

سن 37 جنسیت زن شغل خانه دار وضعیت تاهل متاهل
پاسخ مشاور

مشاوره خانواده

سلام و عرض ادب

کودکان با توجه به مجموعه عوامل درونی و بیرونی( محیطی) ترس های متفاوتی را تجربه می کنند و به آن ها  به شیوه های متنوعی پاسخ می دهند.
در وهله اول باید ریشه این ترس ها بررسی شود و به این پرسش ها پاسخ داده شود: شروع زمان این ترس ها کی بوده و چه عواملی بر شکل گیری آن ها اثر گذاشته- فراوانی بروز ترس و ایجاد اختلال چقدر است و شدت ترس تا چه میزان است.

در وهله دوم باید به شیوه ای تدریجی و با استفاده از تشویق و پاداش (( پاداش های مادی ( مثل خرید یک جایزه) ، فعالیتی ( مثل رفتن به پارک) یا اجتماعی ( مثل تشویق کلامی و آفرین‌گفتن) )) رفتار جداخوابیدن را در او شکل دهید. 

منظور از تدریجی بودن این است که تغییر را به گام های کوچکتر و کمتر ترسناک برای کودک تبدیل کنید. مثلا اول کنار تخت خودتان روی زمین برایش رخت خواب بیندازید، بعد فاصله رخت خواب را با تخت خودتان بیشتر کنید و به همین ترتیب کم کم فاصله را بیشتر کنید و در هر مرحله با تشویق و جایزه آن تغییر را تثبیت کنید و پس از مدتی ماندن در آن مرحله سراغ مرحله بعدی بروید.

برای شکل دهی رفتار لازم است رفتار شما، پدرش و احیانا سایر مراقبت کنندگانی که با شما زندگی می کنند همسو و هماهنگ باشد.

اگر تمایل به مطالعه و کسب اطلاعات بیشتر دارید مطالعه کتاب (( sos کمک برای والدین)) اثر پرفسور رضا رستمی را به شما توصیه می کنم.

تجربه شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha