2109
عشایر رکورددار اهدای عضو در ایران

عشایر رکورددار اهدای عضو در ایران

1397/02/31 بازدید177

نی نی سایت به نقل از جام جم: استانهای کهگیلویه و بویراحمد، فارس و تهران در آمارگیری سال 95 در صدر استان‌های اهداکننده عضو قرار گرفتند. در این میان کهگیلویه و بویراحمد برای چند سال در صدر این فهرست بود. آمار سال 96 هنوز منتشر نشده و احتمال دارد این استان همچنان در صدر این فهرست باشد. در سال 95 یعنی آخرین سالی که آمار اهدای عضو از سوی وزارت بهداشت منتشر شده، 28نفر در کهیگیلویه و بویراحمد اعضای پیکرشان را که شامل حدود 80 عضو می‌شد، تقدیم کردند؛ از یک، سه تا پنج عضو. این استان حدود 700هزار عضو دارد و قرار گرفتن آن در صدر استان‌های اهداکننده عضو بر اساس شاخصی به نام پی‌ام‌پی (‌تعداد اهدای عضو به یک میلیون نفر) است که براین اساس رتبه کهگیلویه و بویراحمد 50 یعنی بالاترین عدد در بین استان‌ها بوده است؛ این استان سه شهرستان مهم به نام‌های کهگیلویه، بویراحمد و گچساران دارد و به گفته ساسان عباسی، عضو انجمن اهدای عضو استان کهگیلویه و بویراحمد هر سه شهرستان در اهدای عضو پیشتاز هستند.

رضایت 82 درصدی

به طور متوسط 82/5 درصد خانواده بیماران مرگ مغزی در کهگیلویه و بویراحمد برای اهدای اعضای بیماران خود رضایت داده‌اند که این رقم در کشور، 76 درصد است.
عباسی یکی از اعضای انجمن اهدای عضو کهگیلویه و بویر احمد در این باره می‌گوید: «بیش از صد بیمار مرگ مغزی استان در چهار سال گذشته، 570 عضو خود را اهدا کردند که 95 درصد اعضا (550 عضو) پیوند شد و 5درصد باقیمانده نیز به خاطر وجود مشکل در گیرنده عقیم ماند.بیش از 5000 نفر از مردم نوعدوست و نیکوکار استان، فرم اهدای عضو بعد از مرگ را تکمیل کرده‌اند، جوان‌ترین اهدا‌کننده عضو در کهگیلویه و بویراحمد، کودک 19 ماهه و مسن‌ترین اهدا کننده عضو، فردی 71 ساله بوده است.»

کارشناسان اجتماعی معتقدند داشتن دغدغه و حساسیت زیاد نسبت به همنوع و نوعدوستی از خصلت‌های ذاتی مردمان عشایر است که امروزه و باوجود از بین رفتن نوع زندگی عشایری و کوچ‌نشینی، همچنان این خصلت با مردمان این سرزمین مانده است. این خصلت باعث شده نه‌تنها مردم خود با اطلاع از انجام یک کار خیر مثل اهدای عضو که می‌تواند به همنوعشان زندگی ببخشد، پیشقدم شوند، بلکه برخی دیگر از همین پیکره مردمی نیز در این آگاه سازی سهیم و شریک شوند.
 
 جوان‌ترین اهدا‌کننده عضو در کهگیلویه و بویراحمد، کودک 19 ماهه و مسن‌ترین اهدا کننده عضو، فردی 71 ساله بوده است

برای رضا و خشنودی پروردگار

قدرت‌ا... آذریان، معلم بازنشسته و پدر چهار فرزند است که پسر بزرگ و 24 ساله خود،هوشنگ آذریان را دوم آذر امسال براثر سکته مغزی از دست می‌دهد و پنج روز بعد در 7 آذر دو قرنیه چشم و کبد او را به سه بیمار اهدا می‌کند.
او که این کار را فقط برای خشنودی پروردگار و براساس تعالیم دینی و شرعی و فرهنگ نوعدوستی مردم کهگیلویه و بویراحمد می‌داند، او می‌گوید: «می‌دانستم با اهدای اعضای بدن پسرم، هم خداوند خوشحال می‌شود، هم ثوابی به پسرم می‌رسد و هم حیاتی دوباره به یک انسان نیازمند بخشیده می‌شود.»

محمد سلیمانی، از اهالی پاناوه در شهرستان دنا هم 4 آذر، خواهر 23 ساله‌اش را بر اثر تصادف و مرگ مغزی از دست داده و 9 آذر دو کلیه، کبد و پانکراس او را به پنج بیمار نیازمند عضو اهدا کرده است.
او هم دراین‌باره می گوید:« براساس فرموده خداوند در قرآن کریم اگر کسی یک انسان را نجات دهد، کل انسان‌ها را نجات داده است، به همین علت نه تنها همه خانواده، بلکه خود مرحوم نیز به اهدای عضو راضی بودند و این رضایت را ما پیش از فوت ایشان چند بار از او شنیده بودیم.»

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

5 پوزیشن خواب برای نوزاد

نوشته

2 هفته پیش
|
14880 بازدید

شنبه ها شنیدنی‌ست...

نوشته

3 روز پیش
|
3740 بازدید

آب انار برای زردی نوزاد (مفید یا مضر؟)

ریپورتاژ

2 هفته پیش
|
15899 بازدید