2709
مراقب باشید زبان بدنتان شما را لو ندهد!

مراقب باشید زبان بدنتان شما را لو ندهد!

1396/11/18 بازدید3711
زبان بدن یا اشارات غیرکلامی از قدرت زیادی در محیط‌های اجتماعی برخوردار هستند؛ تا حدی که می‌توانند باعث شوند شما یک بیگانه را دوست خودتان در نظر بگیرید یا دشمن. روان‌شناسان اذعان می‌کنند که زبان بدن بیش از نیمی از ارتباطات را تشکیل می‌دهد به همین دلیل هم عجیب است که ما اغلب اوقات نسبت به زبان بدن بی‌توجه هستیم. معمولاً قبل از یک سخنرانی، مصاحبه شغلی یا حتی ملاقات با همسر یا نامزدمان تمام پاسخ‌هایمان به سؤالات را مرور می‌کنیم، اما به‌ندرت حالات و حرکات مربوط به اشارات بدن و اهمیت آن را در نظر می‌گیریم.
زبان بدن خوب یا بد وجود ندارد اما خیلی مهم است که بدانیم مردم چطور حرکات بدن ما را تعبیر و تفسیر می‌کنند.

1. وضعیت بدن

صاف بنشینید
مادرمان زمانی که می‌گفت «صاف بنشین» حق داشت. نشستن و برخاستن با پشت صاف و کشیده کمک می‌کند تا شانه‌ها کمی به عقب و پایین کشیده شوند که همین امر شما را آرام و بدون اضطراب و استرس نشان می‌دهد. هنگام نشستن قرار نیست که پاها و پشت شما یک زاویه دقیق و کامل به وجود بیاورند. مطالعات نشان می‌دهند که کمی عقب رفتن پشتتان هنگام نشستن، وضعیت مناسبی است که فشار زیادی هم به ستون فقرات وارد نمی‌کند.
وضعیت بدنی مناسب نه‌تنها بر درک دیگران از شما تأثیر می‌گذارد بلکه بر روی حالت و اعتمادبه‌نفس خودتان نیز تأثیر مثبتی دارد. محققین همچنین دریافته‌اند که برای دو دقیقه در وضعیت دست‌به‌کمر بودن و همچنین لم دادن روی صندلی درحالی‌که دست‌ها را در پشت سر قفل کرده‌اید می‌تواند باعث افزایش حس تسلط و برتری و کاهش استرس شود.

2. وضعیت سر

سر تکان دادن به نشانه تائید
طی یک گفتگو، تائید سر می‌تواند به‌صورت خودبه‌خودی اتفاق بیفتد. چارلز داروین این تائید با سر را در نوزادان و افراد نابینا نیز مشاهده کرد. او به این نتیجه رسید که این حرکت یک امر ذاتی است.
سر تکان دادن یک نشانه غیرکلامی ساده برای تائید فرد مقابل و تشویق او به ادامه صحبت است؛ اما مثل سایر چیزها افراط در این امر نیز خوشایند نیست. عامل جنسیت در تائید با سر دخیل است؛ به این معنا که زنان تمایل بیشتری به تائیدهای بیشتر در حین گفت‌و‌گو با فرد مقابل دارند تا مردان.

3. وضعیت چشم‌ها

خیره نشوید
چه معناهایی که در یک نگاه قفل‌شده می‌تواند ردوبدل شود. چشم‌ها ابزارهای قدرتمندی در یک رابطه هستند. برای دریافتن همدلی و یا طعنه اولین جایی که نگاه می‌کنیم چشم‌های افراد است. به یاد داشته باشید که خیره شدن طولانی می‌تواند حس بدی به‌طرف مقابل منتقل کند. بد نیست در یک گفت‌و‌گو گاهی به سمتی دیگر نگاه کنید، بخصوص زمانی که نیاز است درباره چیزی که می‌خواهید بگویید فکر کنید. اینکه ارتباط چشمی مناسب هم نداشته باشید و حین صحبت به اطراف نگاه کنید نیز مشکل دیگری است. عده زیادی بر این باورند که کسانی که دروغ می‌گویند نمی‌توانند به چشم‌ها نگاه کنند. اگرچه تحقیقات چیز دیگری می‌گویند اما ازآنجایی‌که این باور خیلی فراگیر شده، بهتر است ارتباط چشمی را در طول مکالمه حفظ کنید تا طرف مقابلتان فکر نکند که در حال دروغ گفتن هستید. نکته مهم دیگر اینکه بیش‌ازاندازه پلک نزنید. پلک زدن بیش‌ازاندازه حس استرس و اضطراب را منتقل می‌کند.

4. وضعیت دهان

لبخند زدن
لبخند زدن یک نشانه جهانی برای دوستی است و برمی‌گردد به زمانی که اجداد ما باید به‌سرعت می‌فهمیدند که فرد غریبه دوست است یا دشمن؛ و حالا بعد از نسل‌ها تجربه به‌خوبی می‌فهمیم که لبخندی که دریافت می‌کنیم معتبر است یا نه. علاوه بر لب‌ها باید به چشم هم دقت کنیم. شما هم این جمله معروف را شنیده‌اید که با چشم‌هایت هم لبخند بزن. یکی از نشانه‌های فهمیدن لبخند حقیقی این است که زمانی که کسی واقعاً لبخند می‌زند عضلات گونه بالا می‌آیند و چروک‌های کوچکی در گوشه‌های چشم ظاهر می‌شود.
در هر شرایطی که باشید لبخند زدن می‌تواند شما را خوشحال‌تر کند پس نه‌تنها به دیگران بلکه به خودتان هم لبخند بزنید.

5. وضعیت دست‌ها

دست دادن
محکم دست بدهید
در طول تاریخ دست دادن نشانه‌ای از صلح و آرامش بود، وقتی دو گروه باهم دست می‌دادند به این معنا بود که آن‌ها باهم در صلح هستند. امروزه نیز دست دادن از قدرت قابل‌توجهی در جامعه برخوردار است. مردم در شرایط متفاوتی از خوش‌وبش و احوال‌پرسی گرفته تا توافق بر سر موضوعات مهم باهم دست می‌دهند. لمس کردن قدرتمندترین نشانه اولیه غیرکلامی است. دست دادن خوب است که محکم باشد البته نه در حد خرد کردن استخوان‌ها. هنگام دست دادن ارتباط چشمی داشته باشید و چیزی بگویید؛ مانند از ملاقات با شما خوشبختم.

6. وضعیت پاها

ضربدر نسازید
وقتی روی صندلی نشسته‌اید و پاها را به‌صورت ضربدری قرار می‌دهید و آن‌ها را جمع می‌کنید چیزی که به دیگران منتقل می‌کنید این است که تحت‌فشار هستید و استرس دارید. در مقابل زمانی که آن‌ها را با آرامش کنار هم قرار داده‌اید، پیام مخالفی را منتقل می‌کنید؛ اینکه آرام و بر اوضاع مسلط هستید.
بهترین روش این است که پاهایتان را بافاصله سه تا پنج سانتی‌متر از هم بر روی زمین به‌آرامی قرار دهید. هر حرکتی که با پا انجام دهید از قبیل ضربه زدن و کشیدن پا بر روی زمین می‌تواند حس خستگی و ملالت و بی‌قراری را به فرد مقابل منتقل کند. اگر دوست دارید جزئیات بیشتری درباره زبان پاها بدانید مطلب معنی حالت پاها در زبان بدن کمکتان می‌کند.
 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها