2783
10 تا از جذاب‌ترین مکان‌های تاریخی تهران

10 تا از جذاب‌ترین مکان‌های تاریخی تهران

1403/05/02 بازدید197

مکان‌های تاریخی تهران از محبوب‌ترین جاهای دیدنی کشورمان هستند که باید حتماً از آن‌ها دیدن کنید. در این مقاله لیستی از بناهای تاریخی ایران تهیه کرده‌ایم تا بیشتر با آن‌ها آشنا شوید.

بهترین مکان‌های تاریخی تهران

  • کاخ گلستان
  • کاخ‌موزه نیاوران
  • بازار بزرگ تهران
  • شمس‌العماره تهران
  • عمارت مسعودیه
  • میدان و بازار تجریش
  • باغ‌موزه هنر ایرانی
  • باغ‌موزه نگارستان تهران
  • خانه هنرمندان
  • برج آزادی

مکان‌های تاریخی تهران، کاخ گلستان

کاخ گلستان یکی از محبوب‌ترین مکان‌های تاریخی تهران است که حدود 4.5 قرن قدمت دارد. کاخ گلستان در زمان سلسله صفوی ساخته شد و در دوران قاجار تیز تغییراتی در آن ایجاد شد. کاخ گلستان به عنوان یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی تهران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

کاخ‌موزه نیاوران از بناهای تاریخی ایران

کاخ‌موزه نیاوران از مکان‌های تاریخی تهران است که به دستور محمدرضا شاه پهلوی ساخته شده است. البته در زمان فتحعلی‌شاه قاجار نیز کاخ کوچک‌تری به جای کاخ فعلی وجود داشت. این کاخ با دستور شاه دوم پهلوی خراب شد و یک کاخ جدید به جای آن ساخته شد. امروزه از کاخ نیاوران به عنوان موزه استفاده می‌شود؛ اما در دوران پهلوی به عنوان یک اقامتگاه تابستانی سلطنتی کاربرد داشت.

بازار بزرگ تاریخی تهران

بازار بزرگ تهران که به آن بازار 15 خرداد نیز گفته می‌شود، قلب تجارت و اقتصاد در تهران است. این بازار با توجه به قدمتی که دارد به یکی از آثار تاریخی تهران تبدیل شده است و بسیاری از توریست‌ها صرفاً برای بازدید از آن به این بازار می ایند. دسترسی بازار بزرگ تهران به ایستگاه مترو بسیار خوب است؛ اما با توجه به ازدحام و شلوغی مترو، پیشنهاد می‌کنم از اجاره خودرو سعادت رنت برای بازدید این بنای تاریخی استفاده کنید.

شمس‌العماره از بناهای تاریخی ایران

شمس‌العماره یکی دیگر از مکان‌های تاریخی تهران است که در گذشته نماد تهران محسوب می‌شد. این بنا از آن جهت که مرتفع‌ترین سازه تهران در دروان خود بود به یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی تهران تبدیل شده است. برای بازدید از این بنا تاریخی می‌توانید همه روزه از 9 صبح الی 5:30 عصر به مجموعه کاخ گلستان مراجعه کنید.

عمارت مسعودیه از بناهای تاریخی تهران

عمارت مسعودیه از بزرگ‌ترین مکان‌های تاریخی تهران است که در میدان بهارستان واقع شده است. این بنا در زمان قاجار به حاکم اصفهان و فرزند ناصرالدین شاه قاجار تعلق داشت. این عمارت در حال حاضر به یکی از جاهای دیدنی تهران تبدیل شده است که می‌توانید از آن بازدید کنید.

مکان‌های تاریخی تهران، میدان و بازار تجریش

یکی از کهن‌ترین و قدیمی‌ترین محله‌های تهران، میدان تجریش است که گفته می‌شود بیشتر از 10 قرن قدمت دارد. نام این محله تهران در گذشته‌های دور طجردست بوده و از گذشته‌های دور یکی از مکان‌های تهران برای تجمعات مهم بوده است. پیشنهاد می‌کنم حتماً در بازار تجریش تهران گشت و گذار کنید و یکی از وعده‌های غذایی خود را در رستوران‌های این بازار صرف کنید.

بازار تجریش از مکان‌های تاریخی تهران

باغ‌موزه هنر ایرانی در تهران

باغ‌موزه هنر ایرانی یکی از زیباترین و باصفاترین مکان‌های تاریخی ایران است که نام آن در گذشته باغ سپهبد تهران بوده است. این باغ در شمال تهران قرار دارد و دارای جذاب‌ترین گالری‌های صنایع دستی در تهران است. قدمت بنای باغ‌موزه هنر ایرانی حدود 100 سال است و از سال 1384 به عنوان موزه از آن استفاده می‌شود.

باغ‌موزه نگارستان در تهران

باغ‌موزه نگارستان که اکنون به یکی از مکان‌های تاریخی تهران تبدیل شده است، در ابتدای دوران ساختش یکی از اقامتگاه‌های تابستانی شاهان قاجاری بود. این بنای تاریخی به دستور یکی از شاهان سلسله قاجار در سال 1222 ساخته شد. باغ‌موزه نگارستان دو عمارت دلگشا و تالار قلمدان دارد که سبک معماری آن‌ها کلاه فرنگی است.

باغ موزه تاریخی نگارستان در تهران

خانه هنرمندان در تهران

امروزه خانه هنرمندان تهران یکی از بهترین مجموعه‌های فرهنگی شهر است که رویدادها و اتفاقات فرهنگی بسیار مهمی در آن رقم می‌خورد. قدمت این بنای تاریخی به دوران ناصرالدین شاه قاجار برمی‌گردد و از آن به عنوان انبار مهمات در دوران جنگ استفاده می‌شد. پس از پایان جنگ نیز از این بنا هیچ استفاده‌ای صورت نگرفت و پس از انقلاب به خانه هنرمندان تبدیل شد.

برج آزادی، نماد شهر تهران

برج آزادی با بیش از 50 سال قدمت به عنوان نماد شهر تهران شناخته می‌شود. برج آزادی که یکی از بهترین مکان‌های تاریخی تهران در عصر معاصر است، توسط یکی از بهترین معماران دوره پهلوی ساخته شده است. معماری این برج جذاب از دوران هخامنشیان و ساسانیان الهام گرفته شده است و هدف ساخت آن نیز برگزاری جشن‌های 2500 ساله بوده است.

در آخر

تهران یکی از کهن‌ترین شهرهای ایران است که با توجه به اینکه سال‌ها پایتخت کشورمان بوده، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. مکان‌های تاریخی تهران جزئی از تاریخ و گذشته این شهر هستند که حتماً باید از آن‌ها دیدن کنید. آثار تاریخی تهران شامل خانه‌های باستانی سنتی، باغ‌ها، کاخ‌های پادشاهی و... می‌شوند. در این مقاله بهترین بناهای تاریخی ایران را به شما معرفی کردیم.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha
2798
2788

پربازدیدترین ها

حقوق زنان شامل چه چیزهایی است؟

نوشته

1 هفته پیش
|
10881 بازدید

حقوق زن در زمان طلاق

نوشته

1 هفته پیش
|
7687 بازدید

آخرین نوشته سفیر عشق

نوشته

1 هفته پیش
|
2336 بازدید

از نجف به سمت کربلا راهی شدم

نوشته

2 هفته پیش
|
18496 بازدید