2109
غذاهایی که نباید در بارداری خورد!

غذاهایی که نباید در بارداری خورد!

2 هفته پیش بازدید205

غذاهایی ممنوعه در بارداری 

دوران بارداری برای هر خانمی خیلی خاص و مهمه و یه خطای کوچیک می‌تونه تو سلامت مامان و بچه‌ تاثیر داشته باشد. از اونجایی که کیفیت غذا خیلی تو سلامت تاثیر دارد باید تو دوران بارداری بیشتر به این مورد توجه کرد. خیلی از این غذاها می‌تونند باکتری‌های خطرناک مثل سالمونلا و لیستریا داشته باشند که بهتره ازشون دوری کنیم. تو این مقاله، قراره غذاهایی که نباید در بارداری خورد رو بررسی کنیم و به اهمیت جلوگیری از مصرف این غذاها تو این دوران ‌بپردازیم. مواردی مثل ماهی خام، گوشت نیمه پخته، مواد دریایی خام یا بقیه مواد غذایی که ممکنه باکتری‌های مضر داشته باشند رو بررسی می‌کنیم. هدف اصلی این مقاله اطلاع‌رسانی درباره غذاهایی است که بهتره مامان‌ها تو دوران بارداری از مصرفشون پرهیز کنند.

آشنایی با غذاهای ممنوعه در دوران بارداری

براساس توصیه‌های پزشک‌ها، دوران بارداری یکی از مهم‌ترین زمان‌هاییه که باید به تغذیه‌ی سالم توجه ویژه‌ای داشته باشید. از اونجایی که بدن مادر و جنین تو این مدت نیازهای خاصی دارند، بعضی از غذاها و مواد غذایی باید کاملاً از رژیم غذایی حذف شوند تا مشکلی پیش نیاد. تو این قسمت از مقاله غذاهایی که نباید در بارداری خورد رو معرفی می‌کنیم.

  1. یکی از موادی که باید از مصرف اون تو دوران بارداری خودداری کنید، گوشت خام یا نیمه پخته است. باکتری‌هایی مثل سالمونلا تو گوشت خام ممکنه برای مادر و جنین مضر باشند و مشکلات زیادی رو به‌وجود بیارند.
  2. غذاهای دریایی خام هم باید از لیست غذایی مادر باردار حذف شوند. مصرف ماهی‌هایی مثل سوشی یا ماهی خام می‌تونه باعث ایجاد عفونت‌های باکتریایی شود.
  3. از موارد دیگه‌ای که باید در نظر داشته باشید، پنیرهایی هستند که نرم و پاستوریزه نشده‌اند. این نوع پنیرها ممکنه باکتری‌هایی مثل لیستریا داشته باشند که برای مامان‌های باردار مضره.
  4. مصرف تخم مرغ خام هم تو دوران بارداری ممنوعه. تخم مرغ خام ممکنه باکتری سالمونلا داشته باشد که می‌تونه عفونت‌های جدی رو ایجاد کند.
  5. بیشتر ماهی‌ها هم باید با احتیاط مصرف شوند، مخصوصا ماهی‌هایی که مقدار زیادی جیوه دارند. مثلا ماهی‌های بزرگ دریایی مثل ماهی‌های شنگرف یا ماهی کبد سفید بهتره که مصرف نشوند.

در نهایت برای حفظ سلامت مادر و جنین، بهتره که این غذاها رو از رژیم غذایی خودتون حذف کرده و به جای اونها از مواد غذایی سالم و بی‌خطر استفاده کنید.

غذاهایی که نباید در بارداری خورد

آشنایی با داروهای غیر مجاز در دوران بارداری

دوران بارداری، یکی از مهم‌ترین مراحلیه که باید به غذاها و داروهای مصرفی مادر توجه زیادی داشت. بعضی از داروهای معمولی و بی‌خطر تو دوران بارداری می‌تونند برای مامان و جنین مشکل‌ساز باشند. در ادامه داروهای ممنوعه در دوران بارداری معرفی شده‌اند:

  • آسپرین: این دارو که معمولا برای درد و تب کاربرد دارد، تو بارداری ممنوعه. استفاده‌ زیاد از این دارو می‌تونه باعث سقط جنین یا زایمان زودرس شود.
  • ایبوپروفن: ایبوپروفن هم مثل آسپرین نوعی مسکنه که برای مامان‌های بارداری خوب نیست و استفاده از اون می‌تونه برای جفت خطرناک باشد.
  • ناپروکسن: این دارو ضد التهابه که برای کم کردن درد استفاده می‌شود. استفاده زیاد از این دارو ممکنه به نارسایی قلب جنین منجر شود.
  • فلوکونازول (فلوکونازول): این یک داروی ضد قارچه که برای عفونت‌های قارچی مثل عفونت‌های دهان و واژن استفاده میشود.
  • داروهای گیاهی بدون مشورت پزشک: حتی داروهای گیاهی هم ممکنه تو دوران بارداری به نوزاد و مادر آسیب برسانند و مشکل‌ساز شوند. بعضی از گیاهان مثل رزماری، جینسینگ و دارچین بهتره که تو دوران بارداری استفاده نشوند.

غذاهای ممنوعه در بارداری

غذاهای غیرمجاز در دوران شیردهی

خیلی‌ها این باور رو دارند که فقط باید تو دوران بارداری مراقبت مصرف مواد غذایی باشند اما این باور غلطه و همونقدر که تغذیه مادر تو دوران بارداری مهمه باید به تغذیه مادر تو دوران شیردهی هم توجه کرد و غذاهایی که ممکنه به نوزاد مشکل وارد کنند رو حذف کرد. تو این قسمت به معرفی غذاهای ممنوعه در دوران شیردهی می‌پردازیم.

الکل و نوشیدنی‌هایی مثل قهوه که کافئین دارند ممکنه برای بچه ضرر داشته باشند. کافئین این نوشیدنی‌ها از طریق شیر خوردن روی نوزاد تاثیر می‌گذارد و باعث استرس و اضطراب نوزاد می‌شوند.

خیلی‌ها گیاهان مختلف رو برای بهبود شیردهی استفاده می‌کنند، اما این گیاهان بعضی وقت‌ها برعکس عمل می‌کنند و ممکنه شیردهی رو کمتر کنند. مثلا، گیاهانی مثل نعناع، جعفری و مریم گلی ممکنه به جای کمک به شیردهی، باعث کاهش تولید شیر شوند.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

آب انار برای زردی نوزاد (مفید یا مضر؟)

ریپورتاژ

1 هفته پیش
|
15669 بازدید

خورشید زندگی روزت مبارک!

نوشته

4 روز پیش
|
3840 بازدید

5 پوزیشن خواب برای نوزاد

نوشته

2 هفته پیش
|
13382 بازدید