2109
چگونه می‌توان زودرنجی را کم کرد؟

چگونه می‌توان زودرنجی را کم کرد؟

1402/12/19 بازدید309

درمان زود رنجی

درمان زودرنجی چیه؟ آیا قرصی برای زودرنجی وجود داره؟ چیکار کنیم تا حساس نباشیم؟ همه این سوال‌ها تو زمانی که زودرنج می‌شیم سراغمون میان و فقط می‌خواییم با یه قرصی یا دوایی حالمونو خوب کنیم. قبل از اینکه بریم سراغ درمان زودرنجی بهتره اول بدونیم که اصلا زود‌رنجی چیه و چرا سریع به هر اتفاقی یا هر حرفی حساسیت نشون می‌دیم.

چگونه می‌توان زودرنجی را کم کرد؟

زودرنجی چیه؟

زودرنجی یه جور احساس رنجشی هستش که ما رو به مرز تحریک‌پذیری می‌بره. در واقع این احساس باعث میشه تا آستانه تحمل‌مون پایین بیاد و خیلی راحت در برابر هر رفتار یا اتفاق تحریک‌کننده حالت تدافعی به خودمون بگیریم و واکنش‌های نسنجیده‌ای رو از خودمون نشون بدیم. تو این حالت همه اطرافیانمون رو مقصر می‌دونیم و با رفتارهای آنی و بدون فکر اونارو از خودمون می‌رنجونیم. الان حتما می‌پرسین که دلیل این حالت چیه؟

10 دلیل زودرنجی

زودرنجی بیماری یا اختلال نیست. در حالت طبیعی معمولا آستانه تحمل خیلی از افراد بالاست اما بعضی از وقت‌ها به خاطر بعضی از شرایط زود عصبانی میشن و به هر چیز کوچیکی واکنش نشون میدن. بعضی از دلایلی که باعث میشن تا افراد مختلف سریع تحریک بشن و جوش بیارن رو براتون توضیح می‌دیم.

  1. اگه زن و شوهری از زندگی‌ مشترکشون رضایت کافی رو نداشته باشن، زودرنج می‌شن و به هر چیز کوچیکی واکنش نشون میدن.
  2. یکی دیگه از دلایل زودرنجی داشتن مشکل تو روابط شخصی با اطرافیانمونه.
  3. نداشتن خواب کافی و با آرامش
  4. تغذیه ناسالم یا نامناسب
  5. استرس و نداشتن مهارت کافی برای رفع کردن استرس
  6. مشکلات اقتصادی خیلی شدید
  7. بیماری‌های روانی مثل افسردگی، استرس و اضطراب
  8. خانم‌هایی که پلی‌کیستیک هستن یا دوران یائسگی‌شون رو می‌گذرونن
  9. بی‌توجهی اطرافیان
  10. بعضی از بیماری‌ها مثل پرکاری تیروئید

اینا فقط بعضی از دلایل زودرنجی هستن. خیلی از بیماری‌ها و دردها باعث میشن تا شخص مبتلا آستانه تحملش پایین بیاد و نتونه احساسات خودشو خوب کنترل کنه. حالا ببینیم که علائم زو‌درنجی چیا هستن.

علائم زود‌‎رنجی چیه؟

علائم زود‌رنجی خیلی زیادن و ممکنه تو هر کسی متفاوت باشن. بعضی از این علائم رو با همدیگه بررسی می‌کنیم.

  • احساس عصبانیت: وقتی به چیزی که باعث رنجشمون شده فکر می‌کنیم یه احساس عصبانیت مستمر رو تجربه می‌کنیم.
  • بی‌قرار می‌شیم.
  • تمرکزمون دچار مشکل میشه.
  • بدخُلق، ناراحت و ناامید می‌شیم.
  • حالت تهاجمی پیدا می‌کنیم.
  • احساس آشفتگی داریم.
  • ضربان قلبمون بالا می‌ره.

حالا هم دلایل و هم علائم زودرنجی رو دونستیم که چیا هستن اما درمان زودرنجی چیه و اصلا چطوری می‌تونیم به این احساس غلبه کنیم؟

 درمان زود رنجی

راه‌های پیشگیری از زودرنجی

اولین راهکار برای غلبه بر رنجش سریع تقویت کردن مهارت‌های خودآگاهیه. برای مثال طبیعیه که بعد از گذشتن چند روز از روزهای پراسترس و پراضطراب تو زندگیمون، زودرنج بشیم. آگاهی داشتن از احساساتی که داریم، حرف زدن درباره اون احساسات و کنترل کردنشون باعث می‌شن تا دفعات زودرنجی‌مون کمتر بشن. علائم هشداردهنده زودرنجی مثل افزایش تعریق و احساس تنش تو عضلاتمون رو باید بشناسیم و سعی کنیم که احساساتمون رو کنترل کنیم.

دور شدن از شرایطی که باعث رنجش‌مون میشن می‌تونه یکی دیگه از راهکارهای غلبه بر زودرنجی باشه. وقتی تو شرایطی قرار می‌گیریم که باعث میشن تا سریع واکنش نشون بدیم، به‌سرعت از اون موقعیت تحریک‌کننده فاصله بگیریم تا بعدا پشیمون نشیم.

حرکات بدنی در غلبه بر زود‌رنجی رو جدی بگیریم. حتما شنیدین که موقع عصبانیت حالت بدن خودتون رو تغییر بدین. وقتی متوجه میشین که دارین تحریک میشین، سریع موقعیت بدنی خودتون رو تغییر بدین تا تنش بدن‌تون کمتر بشه.

روش درمان زودرنجی

اگه می‌خوایین احساس زود‌رنجی رو تو خودتون درمان کنین، اولین قدم اینه که بدونین چی باعث میشه تا زود تحریک بشین. باید بدونین که عامل اصلی رنجش سریع شما درونیه یا بیرونی.

اگه عامل زود‌رنجی‌تون بیرونی است مثلا به خاطر مشکلاتتون تو روابط مشترکه، بهتره با یادگیری مهارت‌های مقابله‌ای با عوامل استرس‌زا به جنگ با این احساس برید. ورزش کردن، حرف زدن با همسرتون درباره شرایط به وجود اومده و مدیتیشن می‌تونن کمک کنن تا این شرایط رو بهتر کنترل کنین.

اگه زود‌‌رنجی‌تون به خاطر بیماری‌هایی مثل افسردگی، استرس بیش از حد یا بیماری‌های دیگه‌ است، بهتره با مشاور، روانشناس و پزشکتون حرف بزنین. شاید لازم باشه که داروی خاصی‌ رو مصرف کنین.

جمع‌بندی

زودرنجی رو جدی بگیرین. این حالت باعث میشه تا به مرور زمان استرس، اضطراب و تنش‌تون بیشتر بشه. در نهایت ممکنه دیگه نتونین به‌راحتی تو شرایط بحرانی خودتون رو کنترل کنین.

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

5 پوزیشن خواب برای نوزاد

نوشته

2 هفته پیش
|
14775 بازدید

شنبه ها شنیدنی‌ست...

نوشته

2 روز پیش
|
3701 بازدید

آب انار برای زردی نوزاد (مفید یا مضر؟)

ریپورتاژ

2 هفته پیش
|
15883 بازدید