2783
یلداتون مبارک!

یلداتون مبارک!

1402/09/30 بازدید615


شب یلدا

چله و جشن‌هایی که در این شب برگزار می‌شه، یک سنت باستانیه. مردم روزگاران دور و گذشته، که کشاورزی، بنیان زندگی اونارو تشکیل می‌داد و در طول سال با سپری شدن فصل‌ها و تضادهای طبیعی خو گرفته بودن، بر اثر تجربه و گذشت زمان تونستن کارها و فعالیت‌هاشون رو با گردش خورشید و تغییر فصول و بلندی و کوتاهی روز و شب و جهت و حرکت و قرار ستارگان تنظیم کنن!

اون‌ها میدونستن که در بعضی ایام و فصول روزها بسیار بلند می‌شن و در نتیجه تو اون روزها، از روشنی و نور خورشید بیشتر می‌تونستن استفاده کنن. این اعتقاد پدید اومد که نور و روشنایی و تابش خورشید نماد نیک و موافق بوده و با تاریکی و ظلمت شب در نبرد و کشمکش هستن...

مردم دوران باستان و از جمله اقوام آریایی، از هند و ایرانی – هند و اروپایی، دریافتن که کوتاه‌ترین روزها، آخرین روز پاییز و شب اول زمستانه و بلافاصله بعد از اون روزها به تدریج بلندتر و شب‌ها کوتاه‌تر می‌شن، به همین خاطر اون‌ها آخرین شب رو، شب زایش خورشید (مهر) اسم گذاشتن و آغاز سال قرار دادن، کریسمس مسیحیان هم ریشه در همین اعتقاد داره. در دوران کهن فرهنگ اوستایی، سال با فصل سرد شروع می‌شد و در اوستا، واژه‌ای Sareda, Saredha «سَرِدَ» یا «سَرِذَ» که مفهوم «سال» رو معنا می‌کنه، خود به معنای «سرد» هست  و این یعنی بشارت پیروزی. پیروزی اهریمن و روشنی بر تاریکی!.

در گذشته معتقد بودن که شب یلدا به علت طولانی بودنش، تاریک‌تر از باقی شب‌هاست پس یعنی اهریمن نفوذ بیشتری بر زمین داره و اگر در این شب مردم دور هم جمع نشن و شاد نباشن اهمرین بر اون‌ها پیروز می‌شه!

از 7000 سال پیش نیاکان ما با شمارش روزها بصورت تجربی این شب رو بنابر اعتقاداتشون، شب تولد ایزدمهر میدونستن و بعد ازون واژه یلدا رو جایگزین کردن.

یلدا یعنی یادمون باشه زندگی انقدر کوتاهه که یک دقیقه بیشتر باهم بودنمون رو باید جشن بگیریم...

 

ارسال نظر شما

login captcha

سلام. 

یلدا خیلی خوبه و دور هم آشنایان بزرگتر ها می نشینند و صحبت می کنند و بیشتر شب زنده داری می کنند و دیده اید که سماور زغالی هم در کنارش قرار می دهند. و شب یلدای شما هم مبارک باشه. با تشکر... 

2788

پربازدیدترین ها

روز ملی کودک مبارک

نوشته

1 هفته پیش
|
5488 بازدید

پیش‌بینی زمان مرگ با یک روش ساده

نوشته

3 روز پیش
|
1920 بازدید

بهترین هدیه برای کودکان

نوشته

1 هفته پیش
|
2354 بازدید

علل و درمان سوراخ شدن رحم

نوشته

2 روز پیش
|
755 بازدید