2783
 چک لیست وسایل قبل از زایمان

چک لیست وسایل قبل از زایمان

1402/05/04 بازدید4680

پروسه زایمان هم مثل مسافرت، نیازمند ساک و وسایل مخصوص به خودش است؛ زیرا شما باید چند روزی در بیمارستان بمانید. اگر باردار هستید، با نزدیک شدن به ماه هشتم بارداری باید یک ساک برای زمان زایمان مهیا کنید. بهتر است یک ساک نوزاد و همچنین یک ساک مادر به صورت جدا تهیه کنید که وسایل مورد نیاز مادر و نوزاد را در آن قرار دهید. در ادامه با وسایل مورد نیاز ساک مادر برای زایمان و همچنین وسایل ضروری برای ساک نوزاد آشنا خواهیم شد.

 

 

چک لیست وسایل بیمارستان برای زایمان

اگر برای اولین بار است که باردار می‌شوید، باید بدانید که ماه‌های آخر زایمان، کودک هر لحظه ممکن است به دنیا بیاید و شما باید کاملا آماده باشید. درست است که بیمارستان برخی از وسایل مورد نیاز برای مادر و کودک را در اختیار شما قرار می‌دهد، اما لازم است که شما هم وسایل مورد نیازتان را با خود به همراه داشته باشید.

شاید فکر کنید که آماده کردن و جمع کردن ساک زایمان کار راحتی است، اما باید بدانید که محتویات و وسایل مورد نیاز برای زایمان، پر از وسایل کوچک و ضروری است که باید آنها را با دقت لیست کرده و جمع آوری کنید. برای این کار، شما به دو عدد ساک یا کیف برای مادر و نوزاد نیاز دارید. ساکی که انتخاب میکند بهتر است سبک، جادار و دسته دار باشد که جابه‌جایی آن سخت نباشد. حتما کیفی را انتخاب کنید که دسترسی به جیب‌ها و محفظه‌های آن راحت باشد تا بتوانید به راحتی از آن استفاده کنید. در ادامه به مواردی مهم و ضروری که هم برای ساک نوزاد و هم ساک مادر نیاز است، اشاره خواهیم کرد.

 

 

چک لیست وسایل نوزاد

 

  • لباس نوزادی

 

اولین چیزی که نوزادتان به آن نیاز دارد لباس است. بهتر است یک ست لباس بیمارستانی نوزاد که معمولا شامل: لباس دکمه دار، کلاه، دستکش، پاپوش، پیشبند، تیشرت و شورت عینکی است را در ساک قرار دهید. همچنین 2 دست لباس نخی و سبک به همراه داشته باشید که شاید مجبور به تعویض لباس نوزاد شدید.

 

  • پوشک

 

پوشک یکی از موارد لازم و ضروری برای کیف نوزاد است. به دلیل قیمت زیاد پوشک، بیمارستان شاید تعداد محدودی پوشک در اختیار شما بگذارد، پس بهتر است که حداقل یک پک کامل پوشک سایز نوزاد به همراه داشته باشید.

 

  • پتو

 

چه در زمستان و چه در تابستان همراه داشتن پتو برای نوزاد الزامی است. در تابستان هم هنگام شب هوا خنک میشود و ممکن است که نوزاد احساس سرما کند.  بعضی ست‌های بیمارستان‌  دارای دورپیچ هستند، اما بهتر است محض اطمینان یک پتو در ساک نوزاد داشته باشید.

 

  • حوله

 

بعد از شستشوی نوزاد، به یک حوله نرم و لطیف نیاز است. یک حوله نرم و تمیز درون کیف نوزاد قرار دهید.

 

 

نوزاد در طول روز بعد از تعویض پوشک نیاز به چندین بار پاکسازی دارد. به دلیل حساس بودن پوست نوزاد تازه‌متولدشده، این کار باید با دقت و حساسیت بیشتری انجام شود. بایستی از دستمال مرطوب‌های بدون عطر و اسانس برای پاکسازی کودک استفاده کنید.

 

دستمال مرطوب کودک دافی با فرمولاسیونی بر پایه آب، مخصوص پوست لطیف نوزاد طراحی شده و با ترکیباتی از مواد مغذی و انواع ویتامین، فاقد هرگونه الکل یا مواد عطری و شیمیایی است و کاملا مناسب پاکسازی و شستشوی پوست حساس نوزاد تولید شده است. بعد از تعویض پوشک می‌توانید پوست کودک خود را با دستمال مرطوب دافی، بدون ایجاد هیچ‌گونه حساسیتی پاکسازی کنید.

 

 

  • لوسیون و شامپو

 

مواد شستشوی نوزاد باید کامل باشد. به جای اینکه شامپوی سر و شامپوی بدن نوزاد را جداگانه بردارید، از یک شامپو که مناسب استفاده برای سر و بدن نوزاد است، استفاده کنید.

 

  • ناخن‌گیر

 

شاید برایتان جالب باشد که بعضی از نوزادان هنگام تولد ناخن بلندی دارند. ممکن است نوزاد با ناخن به خود صدمه بزند، به همین دلیل داشتن ناخن‌گیر مخصوص کودک در بیمارستان الزامی است.

 

  • شیشه شیر

 

به دلیل اینکه در محیط بیمارستان هستید، بهتر است از شیشه شیرهای یکبار مصرف استفاده کنید و بعد از مصرف آن را دور بیاندازید. حتی اگر خودتان میخواهید به نوزاد شیر بدهید، باز هم لازم است شیشه شیر همراه خود ببرید.

 

  • قنداق فرنگی

 

قنداق فرنگی از جمله وسایلی است که هم نوزاد در آن احساس راحتی میکند و هم موقع در آغوش گرفتن نوزاد به او حس امنیت می‌دهد. به دلیل نرمی و ظرافت قنداق فرنگی، از آن به جای تشک و پتوی نوزاد نیز می‌توان استفاده کرد.

 

  • صندلی یا کریر کودک

 

توجه داشته باشید که بعد از زایمان بدن‌تان خسته است و ممکن است نگه داشتن کودک برای شما سخت باشد، همچنین به دلیل حساس بودن پوست و شرایط نوزاد، سپردن آن به شخص دیگر هم کار مناسبی نیست. صندلی کودک راحت‌ترین راه برای حل این مشکل است به‌خصوص اگر مسافت بیمارستان تا منزل هم، مسافت زیادی باشد.

 

ساک مادر برای زایمان

 

حالا که با خیال راحت ساک نوزاد را فراهم کردید، وقت آن رسیده است که ساک مناسب خودتان که شامل وسایل ضروری است، را جمع کنید زیرا شما برای چند روز ماندن در بیمارستان به وسایلی نیاز دارید. توجه کنید که هم ساک نوزاد و هم ساک مادر نباید خیلی سنگین باشد که بتوان به راحتی آنها را جابه‌جا کرد.

 

  • لباس

 

حتما یک یا دو دست لباس خواب راحت و تیشرت نخی به همراه خود داشته باشید که هم برای خواب راحت باشد و هم اینکه اگر لباس‌تان در بیمارستان لکه‌دار شد، بتوانید آن را تعویض کنید. معمولا بعضی از خانم‌ها بعد از زایمان احساس سرما می‌کنند، که این امری طبیعی است. پس بهتر است که یک جفت جوراب ضخیم برای مواقعی که احساس سرما کردید، به همراه خود داشته باشید.

برای زمانی که از بیمارستان ترخیص می‌شوید هم یک دست لباس نیاز است که می‌توانید از لباس‌هایی که در شش ماهگی بارداری میپوشیدید، استفاده کنید.

 

  • سوتین شیردهی

 

چند روز قبل و بعد از زایمان به دلیل اینکه شیر به سینه‌های شما وارد شده، سینه متورم و بزرگ می‌شود. بهتر است همراه خود سوتین‌های سایز بزرگ داشته باشید. اگر قصد شیردهی به نوزاد از سینه دارید، بهتر است سوتین شیردهی و پد پستان به همراه داشته باشید تا اگر شیر نشت کرد  بتوانید به وسیله پد پستان، از خیس و تر شدن سوتین جلوگیری کنید.

 

  • شورت یکبار مصرف

 

تعدادی شرت یکبار مصرف به همراه خود داشته باشید که بتوانید آنها را تعویض کنید و بعد از مصرف آنها را دور بیاندازید.

 

  • نوار بهداشتی

 

یک بسته نوار بهداشتی سایز بزرگ همراه خود داشته باشید، و ترجیحا از نوار بهداشتی‌های دارای اسانس استفاده نکنید. اگر به هر دلیلی نمی‌توانید از نوار بهداشتی استفاده کنید، برای جایگزین آن از پوشک‌های کودک (مدل‌های بدون چسب) استفاده کنید.

 

  • شیردوش

 

اگر مایل به شیر دادن از طریق سینه به کودک خود نیستید، حتما یک شیردوش همراه خود داشته باشید.

 

  • بالش گوه‌ای

 

داشتن این بالش هم برای استراحت مادر و هم برای شیر دادن بسیار مناسب است. اگر صندلی بیمارستان برایتان مناسب نبود، می‌توانید از بالش گوه‌ای برای استراحت استفاده کنید.

 

  • کیف لوازم آرایشی و بهداشتی

 

یک کیف کوچک از لوازم آرایشی و بهداشتی که نیاز است مثل: بادی اسپلش، رژ لب، لوسیون بدن و کرم ضد آفتاب همراه خود داشته باشید. مسواک و خمیردندان و همچنین نخ دندان برای داشتن بهداشت فردی خود را فراموش نکنید.

 

  • مرطوب کننده

 

به دلیل اینکه در دوران زایمان بدن شما مقدار زیادی آب از دست میدهد، پوست شما مستعد خشک شدن است، به همین دلیل استفاده از کرم مرطوب کننده باعث نرمی و لطافت پوست شما می‌شود و از خشک شدن پوستتان جلوگیری می‌کند.

 

 

  • فلاسک و تنقلات

 

اگر اهل خوردن چایی یا قهوه هستید داشتن یک فلاسک برای راحتی کارتان نیاز است. همچنین زایمان کار سختی است و انرژی زیادی میگیرد، مقداری تنقلات مفید مثل انواع مغزها و شکلات می‌تواند انرژی ازدست‌رفته شما را به بدن‌تان برگرداند.

 

  • مدارک شناسایی و پزشکی

 

مدارک پزشکی اعم از آزمایش‌ها، سونوگرافی اول و آخر دوران بارداری و برگه پذیرش بیمارستان را داخل ساک قرار دهید. همچنین اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید هم داخل کیسه در ساک قرار دهید. مدارک شخصی مثل شناسنامه و کارت ملی را حتما همراه خود داشته باشید.

 

  • سایر وسایل شخصی

 

درست است که از بردن وسایل غیرضروری باید بپرهیزید، اما اگر وسیله‌ای به شما آرامش می‌دهد و از استرس‌تان کم می‌کند، مثل کتاب یا موزیک‌پلیر، حتما آن را درون کیف خود قرار دهید. تلفن همراه یکی از وسایلی است که این روزها تبدیل به یک نیاز شده است. تلفن همراه و شارژر گوشی را هم همراه خود داشته باشید. حتما یک دوربین عکاسی هم درون ساک خود قرار دهید تا بتوانید این لحظات شیرین را ثبت کنید.

 

کلام آخر

روزهای پایانی بارداری روزهای پراسترسی است اما می‌تواند به روزهای شیرینی تبدیل شود. آماده کردن ساک نوزاد خود قبل از زایمان، می‌تواند باعث اطمینان خاطر و آرامش شما شود. معمولا کودکان چند هفته قبل یا چند هفته بعد از زمان پیش‌بینی شده برای زایمان، به دنیا می‌آیند. پس بهتر است حداقل 3 هفته قبل از زمان پیش‌بینی‌شده برای زایمان آماده باشید.

توجه داشته باشید که بیمارستان‌ها معمولا بخشی از وسایلی که بعد از زایمان برای کودک و مادر مورد نیاز است را فراهم می‌کنند. بهتر است از بیمارستان مربوطه در این مورد بپرسید و با در نظر گرفتن لیست وسایلی که در اختیار شما قرار می‌دهند، ساک خود و نوزادتان را جمع‌آوری کنید.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha
2788

پربازدیدترین ها

پیش‌بینی زمان مرگ با یک روش ساده

نوشته

5 روز پیش
|
2829 بازدید

روز ملی کودک مبارک

نوشته

1 هفته پیش
|
5666 بازدید

بهترین هدیه برای کودکان

نوشته

1 هفته پیش
|
2545 بازدید

علل و درمان سوراخ شدن رحم

نوشته

4 روز پیش
|
1311 بازدید