2733
2739
عنوان

دلیل زردی نوزاد + علائم و درمان آن

48 بازدید | 0 پست


در بین نوزادان تازه متولد شده، بیماری زردی به دلیل ضعیف بودن اندام های داخلی بدن بسیار رایج است. نوزادانی که به صورت زودرس به دنیا می‌آیند بیشتر از سایر نوزادان به این بیماری مبتلا می‌شوند. در این بیماری به علت بالا رفتن بیلی روبین و بیلی وردین در خون نوزاد، زردی در سفیدی چشم و رنگ پوست دیده می‌شود. در موارد طبیعی این حالات پس از 1 الی 2 هفته خود به خود از بین می‌روند اما در موارد وخیم، لازم است نوزاد توسط متخصص اطفال معاینه شود. لازم به ذکر است که در نوزادان با رنگ پوست تیره، تشخیص زردی سخت تر است و باید به رنگ کف دست یا پای آنها توجه شود. در ابتدای تولد در اکثر نوزادان مقداری زردی نرمال و بی ضرر است ولی در برخی از موارد خطرناک بوده و لازم است نوزاد تحت درمان قرار بگیرد.

علل زردی نوزاد
در حالت طبیعی بدن طول عمر گلبول های قرمز خون 100 تا 120 روز است و پس از آن گلبول قرمز در کبد تجزیه می‌شود. حاصل این تجزیه بیلی روبین است که در حالت طبیعی به همراه مدفوع از بدن دفع می‌شود ولی به دلیل این که در بدن نوزاد کبد به اندازه کافی رشد نکرده است، به سرعتی که بیلی روبین تولید می‌شود دفع صورت نمی‌گیرد و این ماده به خون وارد شده و باعث ایجاد زردی می‌شود. عوامل دیگری نیز در ایجاد و بروز زردی نقش دارند که به شرح زیر هستند:

. اگر در هفته اول زندگی نوزاد شیر مادر کم باشد و تغذیه نوزاد به خوبی صورت نگیرد، زردی بروز پیدا می‌کند.

. اختلالات زمینه ای نوزاد: کم خونی داسی شکل، خونریزی زیر پوستی به دلیل فشار زایمان، ناهنجاری گلبول قرمز نوزاد، روده مسدود، عفونت خون و ناسازگاری رزوس (زمانی این حالت ایجاد می‌شود که مادر و نوزاد گروه خونی متفاوت داشته باشند و آنتی بادی های بدن مادر به گلبول های قرمز نوزاد حمله می‌کنند) باعث بروز زردی در نوزاد می‌شود.

. کم کاری تیروئید

. عفونت ویروسی یا باکتریایی

. عفونت های دیگر نظیر سرخجه و سیفلیس

. التهاب کبد

. پایین بودن سطح اکسیژن

علل زردی نوزاد

مقاله پیشنهادی در این بخش : دانستنی های سلامت نوزاد.

علائم زردی نوزاد
زردی ادرار: در حالت طبیعی ادرار نوزاد باید بی رنگ باشد در حالی که در این بیماری ادرار نوزاد زرد پررنگ و تیره می‌شود.

بی رنگی مدفوع: در حالت طبیعی رنگ مدفوع نوزاد زرد رنگ است. ولی به دلیل این که بیلی روبین در بدن نوزادی که دچار زردی است تجزیه نمی‌شود، مدفوع بی رنگ می‌شود.

ضعف نوزاد در مکیدن سینه مادر: هنگامی که بیلی روبین در بدن نوزاد تجزیه نمی‌شود، این ماده در بافت های بدن او پراکنده شده و باعث بروز این ضعف می‌شود.

تب بالا: هنگامی که آنزیم های کبدی در بدن نوزاد از حالت طبیعی خارج شود و نتواند بیلی روبین را تجزیه کند، سلامت را از بدن می‌گیرد و با ایجاد التهاب در بدن، تب بروز پیدا می‌کند.

گریه با صدای بلند: به دلیل بالا بودن میزان بیلی روبین در بدن، عملکرد مغز مختل شده و کودک ناآرامی می‎کند و ممکن است با صدای گریه بلند از خواب بیدار شود.

تغذیه یکی از مهمترین عوامل دخیل در سلامت نوزادان است به همین دلیل بهتر است ه بلاگ " دستور پخت چند غذای سالم برای نوزادان " را حتما مطالعه فرمایید.

شیوه های درمان زردی در نوزادان
آب جوانه گندم: به دلیل خاصیت سم زدایی این ماده، اضافه کردن آن به شیر خشک نوزاد باعث دفع بیلی روبین اضافه بدن نوزاد می‌شود.

عرق کاسنی: مصرف عرق کاسنی توسط مادر، به افزایش شیر مادر و کاهش علائم زردی در نوزاد کمک می‌کند.

عصاره عناب: افزودن این ماده به شیر خشک نوزاد، با زیاد کردن دفعات مدفوع کردن نوزاد دفع بیلی روبین را زیاد می‌کند.

شیردهی مداوم: شیر خوردن مداوم نوزاد به دلیل تقویت بدن نوزاد به دفع زردی کمک می‌کند. نوزادی که زردی دارد و از شیر خشک تغذیه می‌کند باید 12 بار در روز شیر بخورد.

نور غیرمستقیم خورشید به کاهش نشانه های زردی نوزاد کمک شایانی می‌کند.

شیوه های درمان زردی در نوزادان

آیا در ارتباط با بیش فعالی کودک آگاهی دارید؟ به شما پیشنهاد میکنیم که بلاگ " علائم بیش فعالی در کودکان " را به دقت مطالعه فرمایید.

سخن پایانی

طبق آمار های اعلام شده، از هر 10 نوزاد، 6 نوزاد به زردی مبتلا شده و در کودکانی که در هفته 37 بارداری متولد می‌شوند و نارس هستند از  10 نوزاد 8 نوزاد به زردی مبتلا می‌شوند. لازم به ذکر است که از هر 20 نوزاد فقط یک نفر مقدار بیلی روبین آن به حد خطرناک می‌رسد که نیاز به درمان دارد.

ارسال نظر شما

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

2741
2687
پربازدیدترین تاپیک های امروز