2109
آب پرتقال مغزتان را سالم نگه می‌دارد

آب پرتقال مغزتان را سالم نگه می‌دارد

1397/09/20 بازدید417
نی نی سایت: نوشیدن روزانه یک لیوان آب پرتقال می‌تواند ریسک بروز زوال عقل یا دمانس (جنون جوانی) را به نصف برساند. محققان بوستون بعد از بررسی میزان مصرف میوه و سبزیجات 28 هزار مرد برای دو دهه و تاثیرش بر قدرت مغز این افراد متوجه شدند مردانی که روزانه یک لیوان کوچک آب پرتقال نوشیده‌اند، 47 درصد کمتر از دیگران دچار کُندی حافظه، مشکل در پیگیری دستور عمل‌ها یا به سختی پیدا کردن مناطق و راه‌های آشنا می‌شوند.

مشکل در حافظه، درک و بروز گیجی و منگی از علائم زودرس تحلیل رفتن مغز است که می‌تواند در نهایت باعث زوال عقل شود و جان فرد را به خطر بیندازد.
بنا بر تخمین‌های متخصصان، در حال حاضر حدود 46.8 میلیون نفر در دنیا مبتلا به دمانس یا زوال عقل هستند و هنوز هیچ درمانی برای آن پیدا نشده اما دانشمندان سال‌هاست تلاش می‌کنند برای اختلالاتی که باعث از دست رفتن حافظه می‌شوند، درمانی پیدا کنند.

حالا با این یافته جدید دوباره اهمیت رعایت یک رژیم غذایی سالم در دفعِ تحلیل و فرسودگی مغز که با افزایش سن رخ می‌دهد، مشخص شده است.
دکتر هانا گاردنر، محقق دانشگاه میامی می‌گوید: «میوه‌ها و سبزیجات سرشار از ویتامین و مواد مغذی مثل آنتی اکسیدان‌هاست که به محافظت از مغز در برابر زوال عقل کمک می‌کنند».

این فواید سلامتی می‌تواند از مغز در برابر شکل‌گیری مولکول‌های ناخواسته و سالم ماندن محصولات خونی برای مغز کمک کند. به گفته چانگ ژنگ یوآن، سرپرست این مطالعه احتمالا مصرف میوه، سبزیجات و آب پرتقال در دراز مدت، فواید زیادی برای حفظ عملکرد شناختی دارد.

در این مطالعه مشخص شد عملکرد شناختی 6.6 درصد مردانی که بیشتر از دیگران میوه و سبزیجات خورده‌اند و 7.9 درصد مردانی که کمتر از دیگران میوه و سبزیجات مصرف کرده‌اند، ضعیف شده است؛ بنابراین به نظر نمی‌رسد که مصرف میوه‌ها، به طور کلی، بتواند تاثیری بر کاهش مشکلات شناختی داشته باشد.

اما نوشیدن آب پرتقال می‌تواند موثر باشد؛ بر اساس این مطالعه فقط 6.9 درصد افرادی که مرتب آب پرتقال مصرف کرده‌اند، عملکرد شناختی‌شان ضعیف شده که این رقم در افرادی که کمتر از ماهی یکبار آب پرتقال می‌نوشند، 8.4 درصد است و این تازه یکی از قطعات پازل درمان اختلالات تحلیل برنده مغز است.

البته به گفته دکتر یوآن، آب میوه‌ها به خاطر تمرکز قند میوه، کالری بیشتری دارند بنابراین نباید بیش از یک لیوان کوچک (110 تا 170 سی‌سی) در روز مصرف شوند.

منبع: DailyMail

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

5 پوزیشن خواب برای نوزاد

نوشته

6 روز پیش
|
6218 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 هفته پیش
|
14229 بازدید

معلم عزیزم روزت مبارک!

نوشته

3 روز پیش
|
4695 بازدید

فیلم بهترین هدیه روز معلم

نوشته

3 روز پیش
|
4691 بازدید