2109
نحوه تمیز کردن انواع لکه های فرش

نحوه تمیز کردن انواع لکه های فرش

1396/12/13 بازدید3651
این بار وقتی لکه‌ای روی فرشتان ایجاد شد قبل از اینکه برای شست‌وشو به یک قالی‌شویی زنگ بزنید و هزینه‌ای پرداخت کنید نگاهی به دور و اطراف خانه بیندازید تا با موادی که در دسترستان است، از شر این لکه‌ها خلاص شوید. این لکه‌ها که اعصابتان را به‌هم‌ریخته ممکن است هر چیزی باشد؛ از آبمیوه گرفته تا رنگ‌های انگشتی فرزند کوچکتان. راهکارهای زیر به شما کمک می‌کند تا ساده‌تر ازآنچه فکر می‌کنید لکه‌های فرش را از بین ببرید.

پیش از پاک کردن لکه‌ها:

پیش از آنکه هر لکه‌ای را پاک‌کنید بهتر است با دستمالی مرطوب سطح لکه- به‌ویژه لکه‌هایی که به‌تازگی ایجادشده‌اند- را پاک‌کنید. دستمال را خیلی محکم بر روی لکه نکشید تا در عمق بافت فرش نرود یا پخش نشود. بهتر است در ابتدا نوع لکه‌تان را از لیست زیر انتخاب کنید و متناسب با آن برای پاک کردنش تلاش کنید!

لکه‌های حلال در آب:

انواع توت‌های قرمز، نوشابه، مواد غذایی مانده، بستنی، ژله، شیر، گِل، جوهر قابل شست‌وشو و لکه تازه رنگ‌روغنی.
برای از بین بردن این لکه‌ها راه‌حل ساده‌ای وجود دارد. در ابتدا لکه‌ها را با دستمال از روی فرش به‌آرامی پاک‌کنید. سپس از ترکیب ¼ قاشق چای‌خوری مایع ظرف‌شویی یا شوینده فاقد سفیدکننده یا سرکه سفید با 4 پیمانه آب گرم استفاده کرده و روی لکه‌ها بزنید. با دستمال به‌خوبی پاک‌کنید و بعد اجازه دهید تا خشک شود.

برای پاک کردن لکه فرش از این محلول استفاده کنید

لکه‌های خاص حلال در آب:

خون، شکلات، قهوه، خردل، چای، استفراغ و... از این لکه‌ها هستند. برای پاک کردنشان یک قاشق چای‌خوری از آمونیاک را با 1 پیمانه آب ترکیب کنید. (به‌جز فرش‌های پشمی، برای این فرش‌ها می‌توانید از ترکیب شوینده‌های ملایم با آب استفاده کنید). اگر این روش تأثیری نکرد می‌توانید از ترکیب سفیده کننده کلراید با 5 برابر آب استفاده کنید. البته بر روی فرش‌هایی که الیاف مصنوعی نظیر پروپلی پیلن در بافتشان استفاده‌شده است؛ زیرا استفاده از سفیده کننده به سایر فرش‌ها آسیب می‌زند.
  • لکه چربی، روغن و شمع
یک دستمال‌کاغذی حوله‌ای یا کاغذ روغنی بر روی لکه قرار دهید و با اتوی گرم بر روی آن بکشید. لکه شمع، چربی یا روغن از روی فرش پاک‌شده و به دستمال می‌چسبد.
  •  سوختگی با سیگار
این لکه را به‌آرامی با ساییدن لبه یک چاقوی کند از روی فرش پاک‌کنید.
  •  شمع و آدامس
برای پاک کردن این لکه‌ها از روی فرش باید مقداری یخ روی آن‌ها قرار دهید تا سفت شوند. سپس با شی‌ء کندی مانند قاشق یا چاقو روی آن را بتراشید. باقی‌مانده لکه را تا دوباره نرم نشده با استفاده از جاروبرقی بگیرید. با حوله‌‌ای سفید لکه را پاک‌کنید. به علاوه می‌توانید بعد از تراشیدن سطح رویی لکه، یک حوله کاغذی روی لکه بگذانید و با اتو(درجه پایین) روی لکه بکشید تا لکه آب شده و جذب دستمال شود. 

پاک کردن لکه شمع از روی فرش
​​​​​​
  • لکه لاک
برای پاک کردن لکه لاک از روی فرش، دستمالی را به پاک‌کننده لاک یا الکل آغشته کنید و به‌آرامی بر روی لکه بکشید.
  •  چسب
دستمال یا پارچه‌ای نرم را مرطوب و به مقداری الکل آغشته کنید و روی لکه قرار دهید. وقتی تمامی لکه چسب مرطوب شد قسمت‌هایی از آن را بکنید. این کار را چند بار ادامه دهید تا لکه به‌طور کامل پاک شود.

نکاتی که باید بدانید:

  • حتی اگر هیچ اتفاقی هم برای فرشتان نیفتد و کثیف نشود باید هر 12 تا 18 ماه یک‌بار آن را تمیز کنید. قالی‌شویی‌های حرفه‌ای زیادی در شهرمان وجود دارد که می‌توانید از خدماتشان استفاده کنید.

  •  می‌توانید خودتان این کار را انجام دهید و با شامپو فرش آن را تمیز کنید. اگر دلتان خواست فرشتان را در حیاط با آب بشویید یادتان باشد تا تمامی مواد شوینده را به‌خوبی از روی آن بشویید.
  • فرش را در مقابل آفتاب یا وسایل خشک‌کننده‌ قرار دهید تا خشک شود. به‌علاوه اگر فرشتان بیشتر از 24 ساعت خیس باقی بماند ریسک رشد باکتری و ایجاد کپک بیشتر بر روی آن می‌شود.
  • جنس فرش خود را بشناسید و متناسب با دستور آن برای پاک کردن فرش اقدام کنید.

ارسال نظر شما

login captcha

من اون روش شمع رو یبار امتحان کردم خیلی خوب جواب داد مرسی،  

/


لکه بر های فوری رو استفاده کنید، برای لکه هایی مثل خودکار و جوهر، چای و کافی و نوشیدنی، لکه بر شکلات و لوازم آرایشی، لکه بر سس و کچاب و روغن سرخ کردنی، لکه بر رنگ و لاتکس، لکه بر چسب و  استیکر و آدامس

جالب اینه فقط با چندبار اسپری کردن لکه ها پاک میشه ونیاز به شستشو نداره، مثل وایتکس حساسیت نداره و مضر نیست


پربازدیدترین ها

آب انار برای زردی نوزاد (مفید یا مضر؟)

ریپورتاژ

6 روز پیش
|
10186 بازدید

چطور بعد از زایمان شکم تخت داشته باشیم؟

ریپورتاژ

5 روز پیش
|
8847 بازدید

5 پوزیشن خواب برای نوزاد

نوشته

1 هفته پیش
|
9237 بازدید

فیلم بهترین هدیه روز معلم

نوشته

1 هفته پیش
|
5532 بازدید