2109
معایب سبزیجات سرخ‌شده فریزری/ بیماری را به خورد خانواده ندهید

معایب سبزیجات سرخ‌شده فریزری/ بیماری را به خورد خانواده ندهید

1394/11/11 بازدید13897

نی‌نی سایت: فریزر یکی از اساسی ترین وسایل آشپزخانه برای زنان ایرانی است، اهمیتی که فریزر در فرآیند درست شدن غذا دارد، گاهی حتی اجاق گاز هم ندارد! چون درب فریزر هر کدام از ما را که باز کنند یک کوه از سبزیجات پخته یا سرخ شده خودنمایی می‌کنند. بعضی از خانم‌ها خیلی هم به خودشان می‌نازند و از کدبانوگری‌شان تعریف می‌کنند که همه چیز را، از پیاز و سیر گرفته تا انواع و اقسام سبزی‌ها مثل سبزی قرمه، بادمجان، کرفس، لوبیاسبز و خلاصه هر چه را که فکر کنید، به صورت سرخ‌شده و یخ‌زده در فریزر دارند. تنها حسن این ماجرا این است که آنها با صرف زمان کمتر می‌توانند غذای‌شان را آماده کنند اما آیا این مزیت به معایب این کار می‌چربد؟

با دکتر سمیه کمالیان، کارشناس تغذیه و پژوهشگر حوزه سلامت غذایی این موضوع را مطرح می‌کنیم و او می‌گوید: «این روش از نظر سلامت مواد غذایی به هیچ وجه تایید نمی‌شود، چون فرآیند سرخ کردن و فریز کردن باعث اکسیداسیون اسیدهای چرب خواهد شد و مواد مضر سرطان‌زا در سبزیجات تولید می‌شوند.» او درباره چگونگی زیان این روش توضیح می‌دهد: «اسیدچرب‌های موجود در روغنی که سبزیجات را با آن سرخ می‌کنیم در معرض اکسیژن هوا قرار می‌گیرند و به اصطلاح اکسیده می‌شوند. این فرآیند اکسیداسیون بسیار مضر هست و تولید رادیکال‌های آزاد می‌کند که منجر به سرطان خواهد شد. البته در مورد سرطان‌ها تعداد زیادی از عوامل موثر هستند، ولی خب مسلما تولید رادیکال‌های آزاد و مصرف آن‌ها بسیار تاثیرگذار هستند. بنابراین، چون در تمام سرطان‌ها یک فاکتور خطر به حساب می‌آید، نمی‌شود بگوییم رادیکال آزاد اختصاصا روی سرطان خاصی موثر است، بنابراین خوردن سبزیجات سرخ شده فریزری باعث این نوع خاص از سرطان می‌شود.»
دکتر کمالیان درباره روش درست مصرف سبزیجات بیان می‎‌کند: «بهترین روش مصرف سبزیجات، مصرف به صورت تازه است که کلیه خواص آنها حفظ می‌شود، درصورتی که مجبور به نگهداری سبزیجات هستیم اگر به صورت خام فریز بشوند باز هم خیلی بهتر است. در این روش قطعا خواص‌شان بیشتر از حالتی که سبزیجات را بپزیم و فریز کنیم، حفظ می‌شود ولی به طور کلی یکسری از ویتامین‌ها با فریز شدن از بین می‌روند.»
سمیه کمالیان، کارشناس تغذیه در نهایت توصیه می‌کند: «در صورتی که نمی‌توانیم سبزی قرمه یا هر نوع سبزی دیگری را خام نگه داریم بهتر است فقط آن را بپزیم تا آبش گرفته شود و بعد آن را فریز کنیم و موقع مصرف تفت بدهیم. به طور کلی ما در تغذیه سالم سرخ کردن هیچ نوع ماده غذایی را توصیه نمی‌کنیم و فقط در حد تفت دادن توصیه می‌شود.»

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

آب انار برای زردی نوزاد (مفید یا مضر؟)

ریپورتاژ

4 روز پیش
|
8205 بازدید

چطور بعد از زایمان شکم تخت داشته باشیم؟

ریپورتاژ

3 روز پیش
|
5753 بازدید

فیلم بهترین هدیه روز معلم

نوشته

6 روز پیش
|
5305 بازدید

معلم عزیزم روزت مبارک!

نوشته

6 روز پیش
|
5216 بازدید