2109
ارائه گزارش‌های سونوگرافی بدون امضای رادیولوژیست در البرز

ارائه گزارش‌های سونوگرافی بدون امضای رادیولوژیست در البرز

1394/09/01 بازدید2476

نی نی سایت:دکتر علیرضا سرزعیم اظهارداشت: بخش خصوصی در حوزه بهداشت و درمان کرج بسیار فعال عمل کرده و در مقابل، بخش دولتی به خاطر نزدیکی کرج به تهران و نداشتن دانشگاه علوم پزشکی در سال های گذشته بسیار ضعیف بوده است. در واقع، بیمارستان های دولتی کرج هم از لحاظ تجهیزات و هم نیروی انسانی دچار کمبود جدی بودند.رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز با همین استدلال، قصد فعال کردن مراکز رادیولوژی در بخش دولتی را داشت که البته فکر خوبی بود. اما، مشکلی که وجود داشت این بود که مراکز رادیولوژی بخش دولتی به بخش خصوصی اجاره داده شده بود و این افراد عمدتا دنبال منافع مادی هستند، نه اینکه بخواهند مشکلات مردم را در بخش دولتی برطرف کنند.

سرزعیم ادامه داد: بر همین اساس و رویکرد، بخش خصوصی با تعرفه دولتی از رزیدنت های سال دوم و سوم برای بخش دولتی استفاده کرد و چون مرکز آموزشی بود، معتقد بودند این کار قانونی است ولی این مرکز در جهت آموزش رادیولوژی نبود.رئیس انجمن رادیولوژی استان البرز اظهار داشت: این مراکز شروع کردند به کار کردن و روز به روز فعالیت آنها افزایش یافت، چون بیشتر منافع اقتصادی برای آنها مهم بود. از طرف دیگر، رزیدنت ها هم تعداد زیادی بیمار پذیرش می کردند. این در حالی بود که پذیرش تعداد زیاد بیماران، با توجه به اینکه رزیدنت ها تجربه کمتری دارند، با افزایش اشکالات و خطاهای زیادی در ارائه گزارش های رادیولوژی همراه بود.سرزعیم افزود: البته اخیرا سعی کردند تعدیل انجام دهند و تعداد رزیدنت ها را کم کنند، اما هنوز یک بیمارستان در کرج به این شکل به مردم خدمات رادیولوژی ارائه می دهد.

وی در پاسخ به این سئوال که رزیدنت ها با مجوز دانشگاه علوم پزشکی اقدام به پذیرش بیماران می کنند، تاکید کرد: ما مجوز رسمی از آنها ندیده ایم، ولی وقتی که دانشگاه این قبیل موارد را می بیند و مخالفت نمی کند، نشان می دهد حداقل راضی به این کار هستند. هرچند در حال حاضر، درمانگاه های دولتی از این فرصت استفاده کرده اند و کاملا غیرقانونی رفتار می کنند. در حالی که می بایست مجوزهای وزارت بهداشت را داشته باشند. اما بدون حضور متخصص، رزیدنت ها به شدت مشغول فعالیت هستند.رئیس انجمن رادیولوژی استان البرز در توضیح آسیب های این قبیل اقدامات، اظهارداشت: رزیدنت ها هیچ نام و نشانی از خود بر جای نمی گذارند. در حالی که برای ارائه گزارش رادیولوژی، مهر و امضای رادیولوژیست زیر برگه هست که مسئولیت کار را قبول می کند. حتی اگر فرض کنیم، رزیدنت سال دوم است و کاربلد باشد، اما چون نام و نشانی از خود بر جای نمی گذارد، بنابراین بی مسئولیت کار می کند و همین مسئله باعث می شود کار بیشتری انجام دهد و در نتیجه، احتمال بروز خطا بالا می رود.

سرزعیم ادامه داد: تشخیص ندادن بیماری های مهم در نتیجه بی دقتی در کار، باعث شود بیمار، اقدامات درمانی و جراحی زیادی انجام دهد که اصلا نیاز به این کار نبوده است.به گفته عضو انجمن رادیولوژی ایران، این رزیدنت ها اغلب کارهای روتین مثل سونوگرافی را انجام می دهند.

 

منبع: خبرگزاری مهر

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

5 پوزیشن خواب برای نوزاد

نوشته

1 هفته پیش
|
6986 بازدید

آب انار برای زردی نوزاد (مفید یا مضر؟)

ریپورتاژ

2 روز پیش
|
5737 بازدید

معلم عزیزم روزت مبارک!

نوشته

4 روز پیش
|
5084 بازدید

فیلم بهترین هدیه روز معلم

نوشته

4 روز پیش
|
5003 بازدید