2109
همه چیز درباره بریج بودن جنین

همه چیز درباره بریج بودن جنین

2 هفته پیش بازدید167

وضعیت جنین در رحم

بریج بودن جنین چیه؟ به چه نکاتی تو این مورد باید دقت کنید؟ درست قبل از تولد، اکثر نوزادها در موقعیت "اول سر" در رحم مادر قرار دارن. گاهی اوقات، نوزاد در موقعیت اول پایین (یا اول پا) در رحم قرار می‌گیره. به این نوع زایمان "زایمان بریج" یا تولد نوزاد بریج می‌گن. جنین‌ها تو رحم مادرشون می‌تونن در اوایل بارداری به صورت بریچ قرار داشته باشن. اما اکثر اون‌ها خود به خود تا زمان تولد به سر شده و آماده زایمان "اول سر" می‌شن. با نزدیک‌تر شدن به موعد زایمان، پزشک می‌تونه تشخیص بده که آیا نوزاد شما بریچ هست یا نه. متخصصین این کار رو می‌تونن با معاینه فیزیکی، سونوگرافی یا توسط هر دوی این روش‌ها بررسی کنن. برای آشنایی بیشتر با این موضوع مطلب قبلی ما تحت عنوان " وضعیت قرارگیری جنین در رحم" رو ببینید.

بارداری سالم

بریج بودن جنین تو این موارد بیشترین احتمال رو داره:

  • زایمان زودرس
  • تولد چند قلو (دو یا چند نوزاد)
  • سطح غیر طبیعی مایع آمنیوتیک
  • در صورت به کار گرفتن یه رحم غیر طبیعی

حل مشکل بریج بودن جنین

برای حل مشکل بریج بودن جنین مهمه که در طول دوران بارداری به طور منظم به پزشک‌تون مراجعه کنید. پزشک شما می‌تونه تشخیص بده که آیا کودک داخل رحم‌تون بریچ هست یا نه و به شما کمک کنه که این مشکل رو حل کنید. راه‌های مختلفی برای تلاش جهت حل مشکل و چرخوندن نوزاد وجود داره. پزشک ممکنه روش‌هایی رو برای کمک به چرخش طبیعی نوزاد پیشنهاد بده. البته اگه هنوز زوده و هیچ مشکل یا نگرانی سلامتی وجود نداره، ممکنه نیازی به حل تخصصی مشکل و ارائه راه حل نباشه. چرا که کودک ممکنه خودش به صورت خود به خود تا موعد زایمان تو رحم مادر بچرخه. اما اگه لازمه که راهکاری برای این مشکل ارائه بشه، پزشک شما ممکنه انجام عملی به نام نسخه خارجی سفالیک (ECV) رو پیشنهاد بکنه. همچنین ممکنه پزشک شما بخواد که برای تولد نوزاد روی زایمان سزارین، برنامه‌ریزی کنه.

ما قبلا هم تو این مورد تو مقاله "اگر جنین هنوز نچرخیده، چه کنم؟" صحبت کردیم که مطالعه اون می‌تونه براتون مفید باشه.

نسخه سفالیک خارجی چیه؟

ECV یکی از راه‌های حل مشکل بریج بودن جنین یا چرخاندن نوزاد از حالت بریچ به حالت سر پایینه. تو این روش، پزشک به معده شما فشار می‌آره تا کودک رو از بیرون در داخل رحم بچرخونه. گاهی از سونوگرافی هم به صورت همزمان استفاده می‌کنه. البته اگه موارد زیر رو دارید، نباید ECV رو انجام بدید:

  • خونریزی واژن
  • جفتی که نزدیک یا پوشاننده دهانه رحمه
  • سطح کم مایع در کیسه‌ای که کودک رو احاطه کرده و ازش محافظت می‌کنه
  • ضربان قلب غیر طبیعی جنین
  • پارگی زودرس غشاها
  • بارداری دوقلو یا چند قلو

روش‌های طبیعی برای حل مشکل بریج بودن جنین

وضعیت جنین در رحم

برخی از افراد به دنبال راه‌های طبیعی برای حل مشکل بریج بودن جنین و چرخاندن نوزاد خود هستند. این روش‌ها شامل انجام حرکات مختلف ورزشی، محرک های خاص و طب جایگزین می‌شه. این روش‌ها هر چند که ممکنه به حل مشکل کمک کنن اما هیچ مدرک علمی دال بر کارکرد اون‌ها وجود نداره.

شیب بریچ یا شیب لگن: روی زمین دراز بکشید و زانوهاتون رو خم کنید و بعد پاهاتون رو صاف روی زمین بگذارید. باسن و لگن خودتون رو در موقعیت پل قرار بدین. حدود 10 تا 20 دقیقه تو شیب بمونید. می‌تونید این تمرین رو سه بار در روز انجام بدید. ممکنه انجام اون وقتی که کودک شما به طور فعال در رحم در حال حرکته، برای حل مشکل اثرگذارتر باشه.

وارونگی برای حل مشکل بریج بودن جنین: چند حرکت وجود داره که می‌تونید انجام بدید که با استفاده از گرانش سعی کنید کودک رو بچرخونید. این حرکت‌ها به شل شدن عضلات لگن و رحم شما کمک می‌کنن. یه گزینه اینه که 10 تا 15 دقیقه تو حالت کودک استراحت کنید. گزینه دوم اینه که به آرومی روی دست‌ها و زانوهاتون به جلو و عقب تکون بخورید. همچنین می‌تونید در حین انجام این تکون ها با لگن خودتون دایره‌هایی ایجاد بکنید تا فعالیت کودک تو داخل رحم رو افزایش بدید.

موسیقی: صداهای خاصی ممکنه برای کودک شما جذاب باشه. هدفون یا بلندگو رو در انتهای رحم خودتون قرار بدین تا جنین رو تشویق کنید که بچرخه.

دما: درست مثل موسیقی، کودک شما ممکنه به دما هم واکنش نشون بده. سعی کنید چیز سردی رو در بالای شکم‌تون جایی که سر کودک قرار گرفته قرار بدید. سپس، یه چیز گرم (نه داغ) در قسمت پایین شکم‌تون قرار بدید.

طب سوزنی: این روش درمان، نوعی از روش‌های طب چینیه. این روش شامل قرار دادن سوزن تو نقاط فشار برای متعادل کردن انرژی بدن شما میشه. طب سوزنی در مورد حل مشکل بریج بودن جنین ممکنه به آرامش رحم شما و تحریک حرکت کودک کمک کنه.

از مقالات مرتبط ما همچنین می‌تونید "زایمان دیرتر از موعد چه عوارضی دارد؟" رو هم مطالعه کنید.


 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

چطور بعد از زایمان شکم تخت داشته باشیم؟

ریپورتاژ

1 هفته پیش
|
11937 بازدید

آب انار برای زردی نوزاد (مفید یا مضر؟)

ریپورتاژ

1 هفته پیش
|
11953 بازدید

5 پوزیشن خواب برای نوزاد

نوشته

1 هفته پیش
|
10313 بازدید