2109
مقابله با خوابالودگی در بهار

مقابله با خوابالودگی در بهار

1 ماه پیش بازدید182

خوابالودگی در بهار

خوابالودگی بهار چیه و چرا با وجود خلق و خوی مثبت در این فصل، بعضی وقتا احساس فرسودگی و خستگی میکنیم؟ این پدیده با اسم بی‌حالی بهاری در بین مردم شناخته شده. این پدیده یک نوع بیماری محسوب نمیشه. ارگانیسم بدن در فصل بهار در حال تطبیق با ساعات طولانی روز و تغییرات آب و هواست و به همین خاطر در این فصل دچار کسلی خواهید شد. در فصل بهار ریتم بدن تغییر میکنه. همچنین در این فصل با زیاد شدن نورخورشید تغییرات هورمونی در بدن ایجاد میشه. با وجود تمام مواردی که گفتیم، این بی‌حالی و خواب‌آلودگی فقط چند هفته طول میکشه و بعد از گذشت این چند هفته از بین خواهد رفت. در ادامه این مقاله میخوایم در مورد روش‌های درمان خوابالودگی در بهار صحبت کنیم.

 رفع خوابالودگی در بهار

علت خوابالودگی در بهار

قبل از صحبت در مورد روش‌های درمان خوابالودگی در بهار، به بررسی علت ایجاد کسلی در این فصل میپردازیم. با شروع شدن فصل بهار، خوابالودگی در این فصل هم شروع میشه. اگر در این فصل به اطرافیانتون نگاهی بندازید، اکثرا رو در حال خمیازه کشیدن و چرت زدن می‌بینید. حتی در این فصل دانش‌آموزان هم تمرکز کافی برای درس خوندن ندارن و دائما در حال چرت زدن هستن. خواب‌ما مثل فرآیندهای فیزیولوژی بدن، تحت تاثیر فصل‌ها و محیط‌ خارجی قرارمیگیره. این یعنی با تغییر ساعات، میزان خواب هم تغییر میکنه. همچنین با تغییر سطح نور، در فصل بهار و تابستان چرخه خواب هم تغییر میکنه. در این فصل‌ها، میزان ملاتونین ( هورمونی که باعث خوابالودگی میشه ) افزایش پیدا میکنه. کمبود آهن یکی از دلایل خوابالودگیه. زنان به علت دوره قاعدگی، بیشتر در معرض کمبود آهن قرار میگیرن. هر کدوم از فصل‌ها با اومدن خود، عامل حساسیت‌های جدیدی میاورن. 

درمان خوابالودگی در بهار

در این بخش به بررسی روش‌های درمان خوابالودگی در بهار میپردازیم. اگر در فصل بهار دچار خوابالودگی میشوید، مطالب این مقاله کمک بسیاری به شما عزیزان میکنه.

رفع استرس

رفع استرس یکی از روش‌های درمان خوابالودگی در بهار به حساب میاد. کسانی که استرس از دست دادن یک ساخت خواب رو دارن، در واقع خودشون رو از داشتن یک خواب آروم و بی استرس محروم کردن. بدون هیچ استرسی به بدن خود اجازه بدید تا با شرایط جدید خودش رو تنظیم کنه. 

استفاده از نور خورشید

برای درمان خوابالودگی در بهار بهتره که بیشتر در معرض نور خورشید قرار بگیرید؛ این کار باعث ترشح بیشتر هورمون سروتونین یا همان هورمون شادی در بدن میشه. زمانی که در بدن هورمون شادی وجود داشته باشه، از ترشح هورمون ملاتونین ( هورمون خواب) جلوگیری میشه. در نهایت حس خوابالودگی شما عزیزان از بین میره. در ساعات صبح به جای استفاده از ماشین و وسایل نقلیه میتونید پیاده به محل کار خود بروید. در ساعات صبح و ظهر میتونید به صورت منظم بیرون از خانه باشید تا بدنتون با نور خورشید شارژ شه. این کار باعث میشه تا تمام ساعات روز،  با انرژی و سرحال باشید.

چرا همش خوابم میاد؟

دوش گرفتن ، رفع خوابالودگی در بهار

یکی از روش‌های درمان خوابالودگی در بهار، دوش گرفتنه. برای تحریک گردش خون، میتونید در ساعات صبح دوش آب گرم و سرد بگیرید. دوش گرفتن، جریان خون رو در پوست بهبود می‌بخشه. بهتره که دوش خود رو با آب سرد تموم کنید؛ زیرا با انجام این کار میتونید بدنتون رو همیشه بیدار نگه دارید.

مصرف غذای سالم و تازه

مصرف غذای سالم و تازه یکی دیگه از روش‌های درمان خوابالودگی در بهار محسوب میشه. بسیاری از فرآیند‌های متابولیکی بدن در فصل بهار با شدت بیشتری فعال میشن؛ به همین خاطر بدن در این فصل به مواد مغذی بیشتری نیاز داره. زمانی که رژیم غذایی سبک شما عزیزان در طول روز به چندین بخش کوچک تقسیم شه، هضم غذای میل شده برای بدن آسان‌تر خواهد شد. در فصل بهار میتونید انواع سالاد، میوه، سبزیجاتی که دارای فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستن رو در لیست غذایی خود قرار بدید؛ زیرا بدن در فصل بهار نسبت به سایر فصل‌ها به موادغذایی نام‌برده شده نیاز بیشتری داره. در فصل بهار آب به مقدار زیاد بنوشید و بدن خود رو هیدراته نگه‌دارید. مصرف فیبر، انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی به درمان خوابالودگی در بهار کمک بسیاری میکنن. مصرف غذای سنگین در هنگام شب و دیر وقت ممنوعه، زیرا باعث خواب بیشتره شما عزیزان میشه.

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

آب انار برای زردی نوزاد (مفید یا مضر؟)

ریپورتاژ

4 روز پیش
|
8013 بازدید

چطور بعد از زایمان شکم تخت داشته باشیم؟

ریپورتاژ

3 روز پیش
|
5481 بازدید

فیلم بهترین هدیه روز معلم

نوشته

6 روز پیش
|
5287 بازدید

معلم عزیزم روزت مبارک!

نوشته

6 روز پیش
|
5211 بازدید