2109
روزه‌داری و دیابت بارداری

روزه‌داری و دیابت بارداری

1403/01/12 بازدید192

دیابت بارداری 

روزه گرفتن در ماه رمضان برای بسیاری از زنان باردار یک تجربه مهمه که ممکنه با برخی ابهامات همراه باشه. اما به طور کلی، اگه زن بارداری سالم و دچار بیماری‌های مزمن مانند دیابت بارداری یا فشار خون بالا نباشه و جنین نیز عقب‌ماندگی در رشد نداشته باشه، روزه گرفتن در دوران بارداری به طور کلی ضرری نداره. اما قبل از تصمیم‌گیری برای روزه گرفتن، بسیار مهمه که سلامت عمومی خودتون رو بررسی کرده و با پزشک یا ماما مشورت کنین. این مطلب رو هم بخونین: دیابت بارداری.

پزشک‌ها می‌تونن با توجه به وضعیت شما، اطلاعات و راهنمایی‌های لازم رو ارائه بدَن. همچنین، اگه در طول روزه‌داری احساس ضعف، خواب‌آلودگی یا علائم نامطلوب دیگری داشتین، مهمه که خودتون رو مجبور به روزه گرفتن نکرده و از روزه‌داری خودداری کنین.

روزه‌داری و دیابت بارداری

مادران مبتلا به دیابت بارداری می‌تونن روزه بگیرن؟

زنان باردار در برخی موارد باید از روزه گرفتن خودداری کنن تا سلامت خود و جنین‌شون حفظ بشه. اگه مادر باردار دچار مشکلاتی مانند دیابت، دیابت بارداری یا فشار خون بالا باشه، ممکنه روزه گرفتن منجر به بروز عوارض جدی بشه. در واقع، روزه گرفتن برای زنان باردار با این شرایط بسیار خطرناکه و می‌تونه منجر به مشکلاتی برای جنین و مادر بشه. همچنین، افرادی که زخم معده دارن، بیماران کبدی و افرادی که از اسهال رنج می‌برن نیز نباید روزه بگیرن.

 این افراد به دلیل وضعیت‌های پزشکی خاص خود (مانند دیابت بارداری) نمی‌تونن ریسک روزه گرفتن رو برای سلامتی‌شون بپذیرن و باید از روزه گرفتن خودداری کنن تا به وضعیت سلامتی خود و نوزادشون آسیبی نرسه. در صورت وجود هرگونه مشکل یا شرایط پزشکی ویژه، بهتره با پزشک‌تون مشورت کنین.

چرا روزه‌داری روی زنان باردار تأثیر منفی می‌ذاره؟

روزه گرفتن روی زنان باردار تأثیرات منفی داره زیرا ساعات طولانی روزه‌داری می‌تونه عوارض مختلفی رو به همراه داشته باشه. این عوارض می‌تونن شامل خستگی، سردرد و تحریک پذیری باشن به خصوص اگه قند خون زن باردار پایین بیاد. همچنین، در بیماران مبتلا به مشکلات معده، ممکنه تولید اسید معده افزایش پیدا کنه و باعث افزایش درد معده بشه. به طور کلی، روزه گرفتن برای زنان باردار باید با دقت و توجه به وضعیت سلامتی اون‌ها و توصیه‌های پزشکان انجام بشه.

ننوشیدن آب هنگام روزه گرفتن چه تاثیری روی زنان باردار داره؟

ننوشیدن آب هنگام روزه گرفتن می‌تونه روی زنان باردار تأثیرات منفی داشته باشه به خصوص در روزهای گرم. در این روزها با افزایش تعریق، نیاز به آب برای حفظ وضعیت هیدراتاسیون بدن بیشتر احساس می‌شه و اگه زنان باردار آب کافی ننوشن، ممکنه با کمبود آب مواجه بشن. کمبود آب بدن باعث احساس غش و خستگی می‌شه و می‌تونه به مشکلاتی همچون زمین خوردن منجر بشه.

دیابت بارداری

مصرف ویتامین های اضافی برای زنان باردار روزه‌دار:

مصرف ویتامین‌های اضافی برای زنان باردار روزه‌دار باید مورد بررسی قرار بگیره. اغلب زنان باردار با مصرف ویتامین‌هایی که در دوران بارداری توصیه می‌شه، نیازهای غذایی خود رو تامین می‌کنن و به ویتامین‌های اضافی نیازی ندارن. برای مثال، مصرف مکمل‌های اسید فولیک و ویتامین‌های دیگر مانند ویتامین D در دوران بارداری توصیه می‌شه تا سلامتی مادر و نوزاد رو تضمین کنه.

در صورتی که زن باردار نیاز به ویتامین‌های اضافی داره، مثلاً به دلیل کمبود مواد مغذی در رژیم غذایی، بهتره با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنه تا میزان مصرف ویتامین‌ها مشخص و از هرگونه عوارض جانبی جلوگیری بشه. بنابراین، همیشه بهتره قبل از شروع مصرف هرگونه مکمل یا ویتامین اضافی با پزشک مشورت کرده و راهنمایی‌های لازم رو دریافت کنین. خوندن این مطلب هم برای شما مفیده: سلامت کودک و تغذیه دوران بارداری.

نتیجه گیری:
دیابت بارداری یک وضعیت پزشکیه که در اون سطح قند خون زن باردار بالا می‌ره. این وضعیت ممکنه برای مادر و نوزاد خطرناک باشه و در صورت عدم کنترل، مشکلاتی مانند افزایش وزن نوزاد، زایمان زودرس و کاهش سطح گلبول‌های قرمز در نوزاد ایجاد بشه. افرادی که دچار دیابت بارداری هستن، نباید بدون مشورت با پزشک روزه بگیرن، زیرا ممکنه نیاز به مصرف مکمل قند داشته باشن تا سلامتی خود و جنین‌شون رو حفظ کنن.

در مواردی که دیابت بارداری تحت کنترله و تغذیه مناسبی به همراه داروهای مورد نیاز توسط پزشک تجویز شده، ممکنه روزه گرفتن برای زن باردار ممکن باشه. اما حتماً لازمه که با توجه به وضعیت فردی خودتون و راهنمایی پزشک، این تصمیم رو بگیرین.


 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

آب انار برای زردی نوزاد (مفید یا مضر؟)

ریپورتاژ

4 روز پیش
|
7254 بازدید

فیلم بهترین هدیه روز معلم

نوشته

6 روز پیش
|
5200 بازدید

معلم عزیزم روزت مبارک!

نوشته

6 روز پیش
|
5175 بازدید

5 پوزیشن خواب برای نوزاد

نوشته

1 هفته پیش
|
7808 بازدید