2109
رمضان در عید و آداب دید و بازدید

رمضان در عید و آداب دید و بازدید

1403/01/10 بازدید374

آداب دید و بازدید در ماه رمضان

رمضان در عید نوروز اتفاق خاص و جذابیه. برای ما ایرانیا که به آداب و رسوم عید نوروز خیلی معتقدیم این وضعیت کمی گیج کننده است. اما تجربه نشون داده با ذوق و خلاقیت ایرانیا یه ترکیب جذاب در انتظارمونه. ماه رمضان سال ۱۳۷۱ آخرین باری بود که رمضان در عید نوروز افتاده بود. خیلی از اونایی که الان مادر و پدر شدن اون موقع نوجوان بودن و خاطره اون سال رو یادشونه. با این وجود ما فکر کردیم مرور اون خاطرات و اینکه چیکار کنیم این ترکیب یه خاطره خوب برای بچه‌هامون بشه برای خیلیا مفیده.

رمضان در عید و آداب دید و بازدید

رمضان در عید افتاده رسم و رسوم عید چی میشه؟

تقارن ماه رمضان و عید نوروز تقارن دو مناسبته که ما ایرانیا برای هر دو برنامه‌های خاصی داریم. سفره هفت سین و عیدی و این داستانا که سرجاش هست و لزومی نداره تغییر کنه. در هر دو مناسبت هم رسم مهمانی دادن و مهمانی رفتن هست. برای همین خوندن مطلب چطور در دید و بازدیدهای عید چاق نشویم؟ امسال هم لازمه. البته قدیما آداب دید و بازدید نوروزی خیلی با الان تفاوت داشت. اون موقع خونواده‌ها مقید بودن به دیدن همه اقوام دور و نزدیک برن. اما الان سالهاست رفت و آمدهای خانوادگی خیلی کمتر شده. دوران کرونا هم که تیر خلاص بود به این رفت و آمدهای نصفه و نیمه. الان خیلی کم هستند خانواده‌هایی که مثل قدیم توی عید به دیدن همه برن. این دید و بازدیدهای محدود رو هم خیلی راحت میشه بعد افطار انجام داد. پس ظاهراً‌ خیلی راحت میشه سحر تا افطار روزه بود و بعد افطار هم به دید و بازدید و گشت و گذار رفت.

می‌مونه یک سیزده به در که میشه رفت خارج از شهر و روزه رو باز کرد یا اینکه با تدارک افطار توی فضای سبز یک خاطره جذاب ساخت. البته از من می‌شنوید یک روز قبل یا بعد از روز سیزده هم پناه ببرید به دامان طبیعت به هیچ جایی بر نمی‌خوره. تازه از شلوغی جمعیت پارک‌ها هم کلافه نمی‌شید.

آداب دید و بازدید در نوروز ۱۴۰۳

رمضان در عید با خیلی از آداب و رسوم نوروز تناقضی نداره اما می‌تونه بعضی از آداب دید و بازدید عید رو تغییر بده. ما در مطلب آداب مهمانی رفتن با تندرستی توضیحات کاملی در مورد آداب مهمانی رفتن دادیم. اما اینجا با هم تغییرات امسال رو مرور می‌کنیم که ببینید اتفاق بدی قرار نیست بیفته.

برای دید و بازدید بی‌خبر نرید.

اگه هنوز مثل قدیما عادت دارید بدون خبر دادن به عید دیدنی برید بهتره امسال کمی ملاحظه کنید. دید و بازدید در طول روز مشکلی نداره ولی شاید صاحب خونه از اینکه نمی‌تونه پذیرایی کنه معذب باشه. خیلیا هم برنامه خواب و بیداری‌شون توی تعطیلات و ماه رمضان کلاً فرق می‌کنه. پس بی‌خبر خونه کسی رفتن توی ماه رمضان اصلاً کار خوبی نیست.

شرایط اقتصادی رو در نظر بگیرید.

رمضان در عید اتفاقاً برای وضعیت اقتصادی مردم فرصت مناسبیه. یادمون باشه الان بیشتر مردم روزای سختی رو می‌گذرونن. چرا باید به خاطر یک رسم و رسوم قدیمی همدیگرو تحت فشار بذاریم. تقارن ماه رمضان و عید نوروز فرصت خوبیه برای ساده گرفتن پذیرایی عید. اگه قراره بعد افطار بریم عید دیدنی پس لازم نیست حجم زیادی از تنقلات برای پذیرایی عید آماده کنیم. آدمی که تازه افطار کرده نه می‌تونه و نه باید چیز زیادی بخوره. حتی اگه می‌خوایم از مهمونامون با سفره افطار پذیرایی کنیم می‌تونیم یک سفره افطار ساده پهن کنیم و از شام صرف‌نظر کنیم. یادمون باشه هیچی به اندازه تداوم دید و بازدیدها اهمیت نداره چون این رفت و آمدها فواید زیادی داره. آموزش آداب معاشرت به کودکان در دید و بازدیدهای نوروزی یکی از اوناست. شاید همه توی فامیل منتظرن تا یک نفر سنت‌شکنی کنه تا اونا هم از خرج سنگین مهمونی راحت بشن و رفت و آمد بیشتری داشته باشند.

آداب دید و بازدید در ماه رمضان

عیدی بچه‌ها رو خاص کنید.

یکی از بدترین اتفاقاتی که ممکنه در رمضان در عید اتفاق بیفته اینه که یک خاطره بد تو ذهن بچه‌ها بمونه که ماه رمضان شد و عیدمون خراب شد. اتفاقاً باید از این فرصت برای علاقه‌مند کردن بچه‌ها به ماه رمضان استفاده کنید. پس نه تنها عیدی بچه‌ها رو حذف نکنید بلکه یک چیزی هم به بهانه ماه رمضان بهش اضافه کنید. می‌تونید یک کتاب یا بسته‌های مذهبی این ماه رو به عیدی بچه‌ها اضافه کنید. برای بچه‌های بزرگتر می‌تونید قرآن یا جانماز قشنگی کنار عیدی بهشون هدیه بدید. این روزا حتی قرآن مخصوص جوان‌ها و نوجوان‌ها (قرآن پیام‌رسان) هست که ترجمه خیلی ساده و روانی داره. خلاصه که با یک ایده جذاب عیدی امسال رو براشون خاص کنید.

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

آب انار برای زردی نوزاد (مفید یا مضر؟)

ریپورتاژ

2 هفته پیش
|
15781 بازدید

5 پوزیشن خواب برای نوزاد

نوشته

2 هفته پیش
|
14139 بازدید

خورشید زندگی روزت مبارک!

نوشته

5 روز پیش
|
4035 بازدید