2109
اگر قصد بارداری دارید این مقاله رو بخونید

اگر قصد بارداری دارید این مقاله رو بخونید

1402/10/27 بازدید544

بارداری سالم

بارداری یه اتفاق مهم در زندگی خانم‌هاست، اگر خانمی قصد بارداری داره برای اینکه این دوره رو به خوبی بگذرونه باید اطلاعاتی درباره بارداری داشته باشه. به مدت 9 ماه در بدن یه زن موجود دیگه‌ای رشد می‌کنه که بعد از گذشت این دوره، زایمان صورت می‌گیره. در طول دوران حاملگی بدن تغییراتی می‌کنه. گذشته از جنبه فیزیکی که تو این دوران باید بهش اهمیت داد از لحاظ روحی و روانی هم باید بررسی‌هایی انجام بشه. بچه‌دار شدن علاوه بر تشکیل خانواده برای پدر و مادر در زندگی خانوادگی و اجتماعی فرد هم تاثیر می‌زاره، و با خودش تغییرات و مسئولیت هایی برای والدین به وجود میاره. خانمی که قصد بارداری داره، برای حفظ سلامتی خودش و جنین و آمادگی بهتر باید قبل از بارداری یه سری آزمایش و معاینات رو انجام بده.

 نکات لازم برای داشتن بارداری سالم

علائم خطر در بارداری :

وجود علائم خطر برای زنانی که قصد بارداری دارن، این کمک رو به اونا می‌کنه تا هم از مادر و هم از جنین مراقبت بشه و در صورت نیاز به پزشک مراجعه بکنه. این علائم خطر عبارتند از :

1 _ خونریزی در این دوران : لکه بینی در 8 هفته اول طبیعیه ولی خونریزی شدید در این دوران خطرناک هست.

2 _ درد شکم : درد شکم همراه با خونریزی و علائم دیگه نگران کننده هست و باید سریع به مراکز درمانی مراجعه بشه.

3 _ افزایش ناگهانی وزن و تورم دست و پا : هرگونه ورم غیرطبیعی و ورم بیش از حد دست و پا و بالا رفتن وزن بیشتر 8/1 کیلوگرم در هفته می‌تونه نشان دهنده ابتلا به پره اکلامپسی باشه.

4 _ دیابت بارداری و علائم اون : تغییر هورمون در این دوران باعث می‌شه انسولین کمتر ترشح بشه و پایین اومدن انسولین باعث دیابت می‌شه. برای همین غربالگری دیابت در هفته‌های 24 تا 28 حاملگی باید انجام باشه.

اگه قصد بارداری دارید اقدامات زیر را انجام دهید :

اقدامات قبل از حاملگی خیلی مهمه چون قراره که 9 ماه جنین در بدن مادر بمونه و رشد کنه. این اقدامات عبارتند از :

  • مشورت با پزشک : قبل از بارداری باید درباره چربی خون، فشارخون، وزن، بیماری‌های زمینه‌ای، نسبت فامیلی و مصرف داروهای خاص با پزشک مشورت بشه.
  • انجام آزمایشات قبل از حاملگی : سلامتی در پیش برد بهتر حاملگی تاثیر می‌زاره. انجام یه سری آزمایش‌ها برای مطلع شدن پزشک از وضعیت سلامتی مهمه. پزشک با توجه به نتیجه آزمایش مکمل و مولتی ویتامین تجویز می‌کنه.
  • معاینات قبل از بارداری : معاینه لگن و تست پاپ اسمیر قبل از حاملگی مهمه و باید سلامت رحم به اثبات برسه.
  • آزمایش ژنتیک : این آزمایش‌ها هرچند هزینه بر و گرون هستن ولی باید انجام بشن، چون می‌تونن ضامن سلامت فرزند بشن.
  • پرهیز از الکل و سیگار : مصرف این مواد در بارداری برای جنین خیلی ضرر داره.

اقدامات قبل از بارداری :

  • معاینه دهان و دندان : تغییرات هورمونی تو این دوران به سلامت دهان و دندان آسیب می‌زنه، چون در دوران بارداری مراجعه به دندانپزشک سخته، بهتره خانمی که قصد بارداری داره قبل از حاملگی این کار رو انجام بده.
  • پیروی از رژیم غذایی سالم و مقوی : استفاده از مواد مغذی قبل از بچه‌دار شدن مهمه. داشتن رژیم غذایی سالم باعث می‌شه مواد مغذی بدن تامین بشن.
  • ورزش : ورزش روزانه معمولی باعث می‌شه حاملگی آرام و خوبی داشته باشین.
  • واکسیناسیون : قبل از بچه‌دار شدن باید واکسن‌های سرخک، سرخجه و اوریون انجام بشه چون ابتلا به اونا در ابتدای بارداری باعث سقط جنین می‌شه. 1 ماه قبل از بارداری واکسن آبله مرغان باید تزریق بشه چون ابتلا به اون باعث نقص جنین می‌شه.
  • مصرف فولیک اسید : برای جلوگیری از نقص لوله عصبی در جنین باید حداقل یک ماه قبل از بچه‌دار شدن و 2 تا 3 ماه اول بارداری فولیک اسید مصرف بشه.

علائم بارداری

چگونه می‌توان از بارداری مطمئن شد؟

با اندازه‌گیری سطح گونادوتروپین کوریونیک می‌شه از بارداری مطلع شد. بعد از اینکه لقاح صورت گرفت هورمون hcg در بدن تولید شده و این هورمون با آزمایش خون یا ادرار تشخیص داده می‌شه. در آزمایش خون هورمون hcg اندازه گیری خواهد شد. 6 روز پس از تخمک گذاری میشه با آزمایش خون جواب مثبت رو گرفت. بعد از مطمئن شدن از آزمایش باید با پزشک مشورت بشه. هرچی زودتر از بارداری آگاه بشید بهتر می‌توان از سلامت خود و کودک مطمئن شد.

بهترین زمان برای اقدام به بارداری

بهترین سن برای بچه دار شدن برای خانم ها 20 تا 30 سالگی و برای مردان 30 تا 40 سالگی هست. فقط سن مهم نیست بلکه زوج ها باید از نظر روحی و احساسی به سطحی از رشد و صمیمیت برسن. همچنین تفاهم لازم برای زندگی و بچه دار شدن هم داشته باشن.

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

چطور بعد از زایمان شکم تخت داشته باشیم؟

ریپورتاژ

1 هفته پیش
|
11652 بازدید

آب انار برای زردی نوزاد (مفید یا مضر؟)

ریپورتاژ

1 هفته پیش
|
11702 بازدید

5 پوزیشن خواب برای نوزاد

نوشته

1 هفته پیش
|
10140 بازدید