2109
گفتار درمانی و تمرینات گفتار درمانی

گفتار درمانی و تمرینات گفتار درمانی

1402/09/27 بازدید557

گفتار درمانی به شما به عنوان یک فرد یک ساله یا یک فرد ۱۰۰ ساله کمک میکنه تا بتوانید بهتر صحبت بکنید. گفتار درمانی یکی از رشتههای توانبخشی که زیر مجموعه وزارت بهداشت است.

چه زمانی برای بهتر صحبت کردن به متخصص گفتار درمانی مراجعه کنید ؟

 

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چه زمانی باید به متخصص گفتار درمان مراجعه کنید. قطعا پاسخ به این سوال نمیتواند تنها یک جواب داشته باشد؛ در ادامه برخی از زمان های مناسب برای مراجعه به متخصص گفتار درمان به تفکیک توضیح داده شده است.

  • اگر کودکی دارید که بیش از یک سال و نیم سن داره ولی هنوز شروع به صحبت کردن نکرده
  • اگر کودکی دارید که رشد گفتارش مثل کودکان هم سنش نیست و از آن ها ضعیفتر، کوتاه تر و کمتر صحبت میکند شما می بایست به متخصص گفتار درمانی مراجعه بکنید .
  • اگر کودکی دارید که مهارتهای ارتباطی ضعیفی دارد؛ به طور مثال تماس چشمی ضعیفی دارد، درخواست از اطرافیان ندارد، نیازهای خودش را به صورت کلامی بیان نمیکند، اعتراض خودش را به صورت جیغ و یا پرخاشگری بیان میکند و اعتراض کلامی ندارد. این کودکان برای بهتر صحبت کردن باید به متخصص گفتار درمانی مراجعه کنند
  • اگر کودکی دارید که حداقل سه سال سن دارد و زمانی که صحبت میکند، کسی متوجه صحبتهای کودک نمیشود و به خاطر مشکلات تلفظی و اشتباه بیان کردن صداهای گفتاری وضوح گفتارش پایین هست و اطرافیان نیاز دارند پدر و مادر صحبتهای کودک را ترجمه کنندف این افراد باید به متخصص گفتار درمانی مراجعه بکنند تا بتوانند بهتر صحبت کنند
  • اگر کودک یا نوجوان یا بزرگسالی در اطرافتان است که مهارتهای ارتباط اجتماعی ضعیفی دارد، نمیداند نسبت به هر فرد چطور باید رفتار بکند، به شنونده توجه نمیکند، گفتار حاشیه ای زیادی دارد از این شاخه به اون شاخه میپرد، نمیتواند در مورد یک موضوع ثابت صحبت بکند یا به نتیجه برسد، معمولاً رفتارهای رسمی و کلام رسمی مناسبی ندارند معمولاً متوجه شوخی و کنایه نمیشوند و یا شوخیهای نامرتبط در جمعهای رسمیتر دارند این افراد هم برای بهبود مهارتهای ارتباطی نیاز دارند که به یک متخصص گفتار درمانی مراجعه کنند. متخصصی که در حوزه مهارتهای ارتباطی تخصص دارد.
  • اگر کودکتان یا فرد بزرگسالی در اطرافتان است که دارای لکنت می باشد این افراد برای راحتتر صحبت کردن میتوانند به متخصصین گفتار درمانی مراجعه کنند. متخصصین گفتار درمانی با استفاده از روشهای علمی به آن ها کمک میکنند تا لکنتشان را درمان کنند و راحتتر بتوانند به ارتباط در جامعه ادامه بدهند.
  • اگر کودکتان مشکوک به اوتیسم هست و یا تشخیص اوتیسم گرفته یکی از متخصصینی که باید در کنار شما باشند تا به فرزندتان کمک کنند که شروع به صحبت کند و یا مهارتهای ارتباطی بهتری داشته باشد گفتار درمانها هستند. متخصصین گفتار درمانی سالها درس خواندند تا بتوانند به شما کمک کنند تا راحتتر صحبت کنید و بهتر در جامعه ارتباط برقرار بکنید.

چند اشتباه رایج درباره رشته گفتار درمانی

رشته گفتار درمانی زیر مجموعه وزارت بهداشت است و این رشته یکی از رشتههای توانبخشی است که برای تحصیل در آن می توان در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ادامه تحصیل داد.

 برای تحصیل در رشته گفتار درمانی نیازی به قبولی در مقطع پزشکی عمومی نیست به همین دلیل اصطلاح فوق تخصص گفتار درمانی کودکان در ارتباط با رشته گفتار درمانی اشتباه است و رشته گفتار درمانی در مقطع پزشکی عمومی، تخصص و یا فوق تخصص گفتار درمانی اشتباه رایج است که در واقع در دانشگاهها این مقطعهای تحصیلی وجود ندارد‌.

 اشتباه دوم یکی دانستن رشته گفتار درمانی و رشته روانشناسی است. رشته گفتار درمانی به شما کمک میکند تا از نظر ساختار زبان، درک زبان، و بیان و در حیطههای مهارتهای ارتباط کلامی بهتر عمل کنید. اما رشتهروانشناسی به ذهن و روان شما میپردازد رشته روانشناسی به شما کمک میکند تا حس بهتری نسبت به خود و زندگی داشته باشید و بتوانید انطباق بیشتری با موقعیتهای زندگی داشته باشید.

 اما رشته گفتار درمانی کاملاً با مهارتهای ارتباطی و کلامی شما مواجه است و به شما به عنوان یک نوزاد، کودک و یا بزرگسال کمک میکند بتوانید مهارتهای ارتباطی و توانایی کلامی بهتری داشته باشید که توانایی های کلامی شامل جمله بندیها، تلفظ، درک گفتههای دیگران و مهارتهای ارتباط کلامی است. دو رشته کاملاً متفاوت و مجزا هستند که در دانشگاههای مختلف دانشجو میپذیرند و تدریس میشوند.

 رشته روانشناسی با اختلالات ذهن و روان مثل با افسردگیها انواع اختلالات اضطرابی دو قطبی و غیره مواجه است اما رشته گفتار درمانی با اختلالات مربوط به گفتار زبان مثل لکنت، اختلالات تلفظی، اوتیسم و اختلالات رشدی مواجه است.

اشتباه سوم اینکه افراد فکر می کنند فقط برای درمان اختلالات گفتار و زبان به گفتاردرمان مراجعه می کنند در حالی که گفتاردرمان می تواند در مسیر رشد کودک به عنوان یک مشاور در کنار شما باشد رشد کودکتان را چک کند و بهترین روش ها برای رشد بهتر و بیشتر مهارت های گفتار و زبان را به شما آموزش دهد.

 تمرینهای گفتار درمانی

 متخصص گفتار درمانی با توجه به ویژگی های فرد مراجع کننده مانند نوع اختلالی که دارد و سنی که دارد تمرینهای مناسب را طراحی و اجرا میکند. قطعاً تمرینها برای هر فرد متفاوت و تخصصی است. یک گفتار درمان متبحر با توجه به ویژگیهای کودک، سطح رشدی فرد، علاقه فرد، مشکلات جانبی که در فرد وجود د دارد، سطح بازی کودک، سطح تاب آوری کودک و نیازهای کودک تمرینات گفتار درمانی را طراحی و اجرا میکند.

 به طور کلی تمرینات گفتار درمانی تمرینات تخصصی برای هر کودک است که با توجه به سطح مهارتهای شناختی کودک، حافظه، توجه، بازی، مهارتهای زبانی و کلامی طراحی و اجرا میشوند. در نتیجه تمرینهای کودکان نمیتوانند برای یکدیگر تا حد زیادی قابل اجرا باشند.

 بهترین متخصص گفتار درمانی

 با توجه به تمام مطالب گفته شده بهترین متخصص گفتار درمانی متخصصی است که سطح علمی خوبی داشته باشد، به ویژگیهای کودکان آگاهی کامل داشته باشد، بتواند با کودکان مختلف با نیازهای مختلف و ویژگیهای خلقی مختلف ارتباط برقرار بکند، بتواند خانواده را در مسیر بهتری برای رشد کودک قرار بدهد و به صورت تیمی کار بکند.

تمام موارد گفته شده در یکی از بهترین کلینیکهای توانبخشی تهران قابل دسترسی است کلینیک توانبخشی هینا کلینیکی هست که به صورت تیمی از مجموعهای از درمانگران گفتار درمان، کاردرمان و بازی درمان کمک میگیرد که کودک در همه جنبهها مورد بررسی قرار بگیرد. تمام حیطههای درمانی به صورت تخصصی کار میشود و کودک شما با توجه به اختلالی که دارد مورد درمان توسط درمانگر متخصص قرار میگیرد.

 هر حیطه سوپروایزر تخصصی خود را دارد که به بررسی دورهای کودک میپردازند. خانواده به طور کامل آموزش م

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

5 پوزیشن خواب برای نوزاد

نوشته

1 هفته پیش
|
6707 بازدید

آب انار برای زردی نوزاد (مفید یا مضر؟)

ریپورتاژ

2 روز پیش
|
5254 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 هفته پیش
|
14358 بازدید

معلم عزیزم روزت مبارک!

نوشته

4 روز پیش
|
5031 بازدید