2109
اقدامی که مرگ نوزاد رو 23% کاهش میده!

اقدامی که مرگ نوزاد رو 23% کاهش میده!

1402/07/22 بازدید236

راهکارهایی برای کاهش مرگ و میر نوزادان

در دوازدهمین سمینار «سلامت مادر، جنین و نوزاد» سلامت جسم فقط یکی از ابعاد سلامت اعلام شد و گفته شد: سلامت روان مادر و پدر روی سلامت معنوی و اجتماعی نوزاد تاثیر مستقیم داره.

اهمیت تغذیه

رژیم غذایی خیلی اهمیت داره و تغذیه حلال برای حفظ و ارتقای سلامت معنوی نوزاد نیاز هست. حتما باید به میزان نمک، شکر و چربی‌ها در مواد غذایی توجه کرد و مصرف پروتئین، سبزیجات، میوه، ریز مغذی‌ها و ویتامین‌ها به ویژه برای مادر در دوران شیردهی رو در سبد غذایی قرار داد.

یک متخصص کودکان و فوق تخصص نوزادان از آمریکا با اشاره به نقش عوامل اجتماعی زندگی، شخصی و شغلی مادر در تامین و حفظ سلامت معنوی و سلامت فیزیکی نوزاد، گفت: رژیم غذایی، فعالیت بدنی، پرهیز از دخانیات، الکل و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر روی سلامت معنوی، جسمی و روانی تمامی انسان‌ها به ویژه مادران که گروه‌های آسیب‌ پذیر هستن، تاثیر مستقیم داره.

حتی اگر نوزاد نارس هم به دنیا بیاد، با نوازش مادر، پزشک و پرستار ارتباط برقرار می‌کنه و این ارتباط مطلوب و امن تاثیر مستقیم روی تحریک حواس و در نتیجه سلول‌های عصبی داره. هرچه این تحریکات بیشتر باشه، سیناپس‌های مغز کاملاً به هم متصل می‌شن و نوزاد در آینده از هوش لازم شخصیتی، کلامی و فکری برخوردار خواهد بود.

با اشاره به اهمیت تغذیه با شیر مادر، گفته شد: اگر شیردهی طی ۲۴ ساعت اول زندگی نوزاد شروع بشه، مرگ و میر در نوزادان به میزان ۱۶.۵درصد و اگر از ساعت اول شروع بشه، به میزان ۲۳.۵ درصد کاهش پیدا میکنه!

مادر باردار و شیرده باید به تغذیه خود اهمیت بده و ورزش سنگین نکنه. حتما توجه داشته باشین نوزاد از ثانیه نخست به دنیا اومدن، یادگیری رو شروع میکنه. پس بازی کردن، قصه گفتن و کتاب خوندن برای نوزادان از اهمیت ویژه‌ای در رشد فکری و ذهنی برخوردار هست.

تجزیه تحلیل داده های حاصل از بررسی خانوارها در کشورها نشان میده که میزان مرگ کودکان زیر5 سال مناطق روستایی بیشتراز مناطق شهری هست. بعنوان مثال مرگ کودکان زیر 5 سال 27 درصد از فقیرترین خانوارها تقریبا 2 برابر بیشتر از مرگ کودکان خانوارهای ثروتمند هست.
کاهش آمار مرگ نوزادان نی نی سایت

آموزش

آموزش و سواد مادری، یک عامل قوی و تعیین کننده این نابرابری هاست.کودکان مادران تحصیل کرده،حتی مادران با سواد ابتدایی، احتمال بیشتری برای زنده موندن نسبت به فرزندان مادرانی که هیچ آموزشی ندیدن، دارن.

22روز اول زندگی «دوره نوزادی» آسیب پذیرترین زمان زندگی کودک هست. این زمانی هست که مادر و کودک باید تحت مراقبتهای پیشگیری و درمان باشن.نزدیک به سه میلیون کودک هر سال در ماه اول زندگی می میرن وبه همین تعداد مرده هم بدنیا میان.

علل اصلی مرگ دوره نوزادی

مدتی در سطح جهان یک چهارم مرگ نوزادان به علت مننژیت(12درصد)، پنومونی (17درصد) و اسهال (2درصد) بوده. این بیماری ها قابلیت پیشگیری ساده ای داشتن و با امکانات ساده درمانی که در دسترس هستن، میتونن از مرگ تعداد زیادی از نوزادان جلوگیری کنن.

مرگ بدلیل حوادث، پنومونی، سرطان، ناهنجاری های مادرزادی کاهش یافته.بهبود شرایط زندگی، تغذیه، پیشرفت های پزشکی و درمانی از عوامل مهم کاهش دراز مدت مرگ کودکان بویژه در خصوص مرگ هایی با علل بیولوژیکی و پزشکی مثل سرطان، ناهنجاری های مادرزادی، پنومونی و ... هستن.

به امید روزی که همه ی نوزادان و کودکان سراسر جهان فارغ از امکانات آموزشی، محل زندگی، فرهنگ و ثروت، به امکانات پزشکی دسترسی داشته باشن تا بتونن زنده بمونن و زندگی کنن.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

5 پوزیشن خواب برای نوزاد

نوشته

1 هفته پیش
|
7114 بازدید

آب انار برای زردی نوزاد (مفید یا مضر؟)

ریپورتاژ

2 روز پیش
|
5945 بازدید

معلم عزیزم روزت مبارک!

نوشته

5 روز پیش
|
5094 بازدید

فیلم بهترین هدیه روز معلم

نوشته

5 روز پیش
|
5035 بازدید