2109
روش برخورد با کودکی که خودارضایی میکنه

روش برخورد با کودکی که خودارضایی میکنه

1402/07/13 بازدید1629

تربیت جنسی کودک

می‌خوایم در مورد یک موضوع حساس صحبت کنیم: خودارضایی کودکان. برای خیلی از والدین، این مسئله نگران‌کننده است. این مقاله رو برای والدین نوشتیم تا بدونین چطور باید با این موضوع برخورد کنین و بفهمین چرا کودکتون این کارو می‌کنه.

خودارضایی کردن کودک   نی نی سایت

علل خودارضایی در کودکان

اول از همه، باید بگیم که خودارضایی کودک یه چیز طبیعیه. خیلی از بچه‌ها توی دوران کودکی‌شون این کارو می‌کنن. این کار یه جورایی بازی با بدنشونه و نشونه‌ای از کشف کردن دنیای اطرافشون.

ممکنه کودکتون کارایی مثل مالیدن آلت تناسلیش یا بازی با اون رو انجام بده که بهش می‌گن خودارضایی. تقریبا همه کودک‌ها یه موقع‌هایی این کارو می‌کنن و این خیلی طبیعیه بنابراین نگران نشید اگه کودکتون خودارضایی کرد.

کودکان در چه سنی خودارضایی میکنند؟

کودکان تا دو سالگی کاملا کنجکاو و علاقه‌مند به همه قسمت‌های بدن خودشون هستن. برای مثال، ممکنه پاها و دستهاشون رو بمالن یا به سر و صورت خودشون بزنن. این کارا در دوران کودکی تا دو سالگی به عنوان یه قسمت طبیعی از رشد و کنجکاوی بچه‌ها می‌مونه. ولی نگرانی نداشته باشید، تو این دوران هیچ تحریک جنسی خاصی وجود نداره. بچه‌ها صرفا دارن بدن خودشون رو می‌شناسن. اما بعد از دو سالگی، بچه‌ها به تدریج به اندام‌های جنسی خودشون علاقه‌مند می‌شن و ممکنه با لمس کردن یا بازی کردن با این قسمت‌ها، احساس لذت کنن.

این عملکرد‌ها معمولا تا حدود پنج سالگی ادامه دارن و در دوران پنج سالگی به اوجشون میرسن. خودارضایی در دختر بچه‌ها بیشتر از پسرا دیده می‌شه.

تو دوران 6 تا 12 سالگی، بچه‌ها علاقه بیشتری به درک مسائل جنسی و تغییرات تو بدنشون پیدا می‌کنن. ممکنه با دوستاشون در مورد این موضوعات صحبت کنن و اطلاعات بیشتری بگیرن.

بعد از 12 سالگی که به دوران نوجوانی می‌رسن، تغییرات جدی تو بدنشون رخ میده و اهمیت مسائل جنسی براشون بیشتر می‌شه. تو این دوره خودارضایی هم به شدت رایج می‌شه و بخشی از رشد طبیعی تو این دوره است.

روش برخورد با خودارضایی کودک

علت خودارضایی کودک:

همونطور که گفتیم خودارضایی در کودکان یه چیز طبیعیه و معمولا در سنین کودکی شروع می‌شه. کودکان کنجکاون و وقتی بدنشون رو کشف می‌کنن، این رفتار رخ میده. اونا به خاطر کشف بدنشون و لذتی که ازش می‌برن، این کار رو انجام می‌دن.

زمانی که باید نگران شیم:

اگه این رفتار به مدت طولانی‌تری ادامه پیدا کنه و تبدیل به یه عادت بشه که کودک نتونه ازش دست بکشه، ممکنه به مشکل تبدیل بشه. این موقعیت‌ها نیاز به کمک یه مشاور کودک دارین.

نحوه برخورد:

  1. اگه کودکتون خودارضایی می‌کنه و نگران هستین، اولین گام اینه که با یه روانشناس کودک مشورت کنین. اونها می‌تونن بهتون کمک کنن تا بهتر بفهمین چی داره توی ذهن کودکتون می‌گذره.
  2. هرگز با فریاد و دعوا به کودک نگین که اشتباه کرده چون ممکنه کودک شرمنده بشه و به صورت مخفیانه خودارضایی بکنه.
  3. اگر کودک رو وقتی داره خودارضایی می‌کنه دیدین، به آرومی اونجارو ترک کنین. شوکه کردن کودک توی این موقعیت‌ها ممکنه خیلی بهش آسیب بزنه.
  4. بهتره که سعی کنین شرایط رو عوض کنین. مثلا اگه کودکتون توی یه اتاق خاصی این کارو می‌کنه، شما می‌تونین اون اتاق رو به یه جای دیگه برای بازی یا فعالیت‌های دیگه تغییر بدین.
  5. بیشتر به کودکتون توجه کنین. بعضی از کودکان بخاطر جلب توجه این کار رو انجام می‌دن.
  6. اگه کودک بزرگ شده و توی دوران بلوغ جنسی هستش، پدر و مادر باید اطلاعات مهم در مورد مسائل جنسی و حریم شخصی رو به کودکشون آموزش بدن و سوال‌هاش رو برطرف کنن.

روش برخورد با خودارضایی کودک   نی نی سایت

نتیجه گیری

خودارضایی کودک یه چیز طبیعیه که والدین باید با دقت و آگاهی کامل نسبت بهش واکنش نشون بدن. اصولا وقتی کودکان بزرگ می‌شن، مسائل جنسی تو ذهنشون جلب توجه می‌کنه. والدین باید توجه داشته باشن که حریم خصوصی کودکان مهمه و نباید اونو زیر سوال ببرن. بهتره که با کودکانتون ارتباط خوب و دوستانه برقرار کنین که بتونن باهاتون در مورد مسائل مختلف صحبت کنن. همچنین والدین می‌تونن نقش‌آفرینی مثبت داشته باشن و به کودکانشون در درک بهتر از تغییرات جسمی و جنسی کمک کنن. یادتون باشه که بهترین راه برای کمک به کودک در این موقعیت‌ها ایجاد یه محیط آرام در خونه است. از اون حمایت کنین و بهش اعتماد داشته باشین تا از این مرحله از رشدش به درستی عبور کنه.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 هفته پیش
|
14019 بازدید

5 پوزیشن خواب برای نوزاد

نوشته

5 روز پیش
|
5564 بازدید

فیلم بهترین هدیه روز معلم

نوشته

2 روز پیش
|
3606 بازدید

معلم عزیزم روزت مبارک!

نوشته

2 روز پیش
|
3536 بازدید