2109
تاثیر زن بر سینمای ایران!

تاثیر زن بر سینمای ایران!

1402/06/21 بازدید1993

ظهور سینما در ایران

شاید براتون جالب باشه که بدونید تنها 5 سال بعد از اختراع سینما توسط برادران لومیر در جهان گذشته بود که اولین سالن سینمای ایران سال 1279 در شهر تبریز تاسیس شد. بعد از آن هم در سال 1283 در خیابان چراغ گاز تهران سینمایی افتتاح شد.

مردها و انتقال مرد سالاری

همانطور که تصور میره از همون ابتدا سینما به دست مردها بوجود اومد و قاعدتا تمام کارهای سینمایی از نویسندگی تا کارگردانی هم به عهده مردها بوده!

اما ماجرا به اینجا ختم نشد و زن‌ها راهشون رو برای ورود به سینما پیدا کردن.

نه به عنوان کارگردان و یا نویسنده، صرفا به عنوان یک بازیگری که نقشی به غیر از یک مادر و یا همسر نداشت.

چرا که در آن زمان ایران یک جامعه سنتی و مرد سالار بوده و چون سینما نوعی ابزار انتقال ایده و داستان و حتی ایجاد فرهنگ بوده، مردم و دست اندر کاران ترجیح میدادن که این انتقال داستان و فرهنگ به دل جامعه، توسط مردها صورت بگیره تا جامعه فرم مرد سالارانه‌اش رو حفظ کنه...

تاثیر زنان

فیلمنامه رو مردها مینوشتن، مردها بازی میکردن و حتی مردها از طبقه مرفه جامعه میدیدن! اما چیزی نگذشت که با اعتراض زن‌ها و حمایت بعضی از مردها، در سال 1295 سالنی مختص خانم‌ها در خیابان فردوسی افتتاح شد.

تماشاچی بودن کافی نیست!

بعد از ورود زن به داخل سالن‌های سینما، تحولی دیگر رخ داد. زن‌ها معتقد بودن تنها تماشا کردن و یا حتی بازی کردن براشون کافی نیست و خواستار رسیدن به جایگاه ایده پرداز، نویسنده، تهیه کننده و کارگردان بودن!

که در نهایت این اتفاق با وجود چالش‌ها و مشکلاتی مثل محدودیت‌های فرهنگی و قانونی، افتاد.

تحول سینما

با ورود زن به عنوان کسی که فیلم رو میسازه و به جامعه عرضه میکنه، انقلاب اجتماعی‌ عظیمی رخ داد. این تحولات منجر به از بین بردن تبعیض جنسیتی در فیلم‌ها و در نهایت حذف نگاه مرد سالارانه جامعه بود.

بازنمایی زنان در سینمای ایران

پس از اینکه زن‌ها دست به فیلم ساختن زدن، از این راه تونستن مشکلات، دغدغه‌هایی که در جامعه و یا در خانواده و زندگی شخصیشون تجربه میکنن رو به جامعه نشون بدن. مشکلاتی مثل: بیماری زنان، نیازها، محدودیت‌های فرهنگی، میل به پیشرفت و درس خوندن و حتی شاغل بودن.
بازیگران زن ایرانی نی نی سایت

اولین‌ها

در این میان بهتره به شهناز تسلیم و فریبا کوثری به عنوان اولین نسل بازیگران زن و  مریم کیانی به عنوان یکی از کارگردانان برجسته و تهمینه میلانی و فرزانه کیان‌افشار به عنوان اولین نوسینده‌ها که تونستن داستان‌های جذابی رو به نمایش بذارن و باعث تحولاتی در دید جامعه نسبت به زن بشن، اشاره کنیم.

نتیجه گیری

حضور زنان در صنعت سینما چه به عنوان بازیگر و چه به عنوان نویسنده و کارگردان تونسته باعث تنوع محتوا و تغییر و تحولات نوینی در جامعه بشه و قطعا در آینده این انتقال ایده و تاثیر زن‌ها بیشتر خواهد شد.


- نی نی سایت/ راهنمای بارداری و بچه داری

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

چه آبمیوه‌هایی برای نوزادان بهتره؟

نوشته

1 هفته پیش
|
8509 بازدید

بدون رییس جمهور چه خواهد شد؟

نوشته

1 روز پیش
|
7276 بازدید

نی نی کست

نوشته

3 روز پیش
|
4841 بازدید