2109
 چگونه از کودکان خود یک مدیر و رهبر بسازیم؟

چگونه از کودکان خود یک مدیر و رهبر بسازیم؟

1402/06/04 بازدید1285

 

شاید برای شما سوال پیش بیاید که، هدف شما از تربیت فرزندتان چیست؟ آیا دوست دارید که انسان خوبی در آینده باشد؟ آیا میخواهید انسان موفقی در زندگی‌ و جامعه باشد؟ و یا اینکه میخواهید در شغلی که دارد فردی درستکار باشد؟ در میان شما افرادی هستند که دوست دارند فرزندشان در آینده به یک مدیر و رهبر در زندگی شخصی و کاری‌اش تبدیل شود. لازمه رسیدن به مدیریت و رهبری، داشتن مواردی مثل قدرت، صداقت، تعهد، خلاقیت و شجاعت می‌باشد، که آموزش آن بایستی از سنین پایین‌تر و کودکی انجام شود تا فرد با افزایش سن بتواند این صفات را گسترش داده و تقویت کند. در این راستا یکی از ساده‌ترین راه‌های جلب توجه و آموزش به کودک از طریق انیمیشن می‌باشد. همچنین نکات و روش‌های دیگری نیز وجود دارد، که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

 

روش‌های پرورش یک کودک رهبر و مدیر

 

همه والدین دوست دارند که فرزندانشان موفق باشند و معتقدند که اگر در آینده به یک مدیر تبدیل شوند، میتوانند برای چالش‌های زندگی آماده شده و از پس سختی‌های زندگی بر بیایند. اما لازمه پرورش حس رهبری و مدیریت در سن کودکی، داشتن حوصله و صبر میباشد. درست است که پرورش یک کودک امری اکتسابی میباشد، اما آموزش این صفات و مهارت‌ها را نباید

 فقط مختص به مدرسه دانست، بلکه والدین به عنوان اولین الگو نقش پر رنگی در پرورش کودک دارند. مهم‌ترین نقشی که والدین در پرورش حس رهبری و مدیریت در کودک دارند، این است که محیطی گرم و آرام برای کودک فراهم کنند. مطمئنا در محیط خانواده‌ای که پرتلاطم و آشفته است و پدر و مادر نقش خود را به خوبی انجام نمیدهند، کودک احساس حمایت و امنیت را از والدین دریافت نکرده و پرورش کودک تقریبا غیر ممکن میباشد. در ادامه با روش‌ها و مهارت‌هایی آشنا میشویم که میتواند از فرزند شما یک مدیر و رهبر خوب بسازد.

 

 

· کودک باید بتواند شکست را در زندگی قبول کند


گاهی اوقات رویاها و آرزوهای خوبی که والدین برای فرزندشان دارند باعث میشود که آنها هیچوقت در زندگی شکست نخورند. درست است که هیچ پدر و مادری طاقت دیدن شکست فرزندش در زندگی را ندارد، اما باید بدانید که این لحظات، لحظات مهم زندگی یک کودک میباشد که میتواند در زندگی او تاثیر گذار بوده و باعث رشد ذهنی و هوش کودک شود. بهترین مهارتی که شما میتوانید به کودکتان بیاموزید این است که بداند شکست جزئی از زندگی هر فرد میباشد و بتواند بعد از شکست بلند شده و هدف خود را مجدد دنبال کند.

 

 

· کودک باید از سن کم مسئولیت‌ پذیر باشد

 

اولین الگوی هر کودک پدر و مادر او است. وقتی شما حرفی میزنید و قولی میدهید باید سر حرفتان بمانید تا فرزندتان مسئولیت پذیری را یاد بگیرد. واگذاری مسئولیت باید از سنین کم شروع شود. شما نمیتوانید وقتی فرزندتان بزرگ شد و به نوجوانی رسید ناگهان مسئولیت کاری را بر عهده او بگذارید، زیرا وقتی که او از سنین پایین تر نتوانسته که از مسئولیت‌های کوچکتر بر بیاید، پس در سنین بالاتر هم برای انجام و بر عهده گرفتن مسئولیت‌های ساده هم به مشکل برمیخورد. پس اگر در کودکی به فرزندتان مسئولیت ندادید در بزرگسالی هم نباید انتظار بر عهده گرفتن وظایف را از او داشته باشید.

 

 

· قدرت نه گفتن به کودکتان را داشته باشید

 

افراط در برآورده کردن همه نیازهای کودک باعث توقف رشد شخصیتی او میشود. یک رهبر مدبر و مدیر باید بتواند لذت پاداش را به تاخیر انداخته و برای داشتن آن سخت کوشی کند. نه گفتن به فرزند و کودکتان شاید در ابتدای امر آنها را نا امید کند، اما با گذشت زمان به آن عادت کرده و برای آنها منفعت دارد.

 

 

· کودکان خود را بیش از اندازه تشویق نکنید

 

لازمه داشتن اعتماد به نفس کودکان، تشویق آنها میباشد. اما توجه داشته باشید که تشویق بیش از اندازه اعتماد به نفس آنها را بیشتر نمیکند. کودکان برای تبدیل شدن به یک مدیر نیاز دارند که ابتدا خود را باور کنند. با تشویق بیش از اندازه کودک می‌آموزد که هدف و گرفتن جایزه فقط برای شخص خودش میباشد و این یک اعتماد به نفس کاذب برای او به وجود می‌آورد. به کودکان خود بیاموزید که تلاش کردن و موفقیت نباید به صورت تکروی انجام شود.

 

 

· به کودکتان حق انتخاب دهید

 

به کودک و فرزندتان اجازه دهید برای مسائل مربوطه، خودش تصمیم بگیرد. به او اجازه دهید که خودش تصمیم بگیرد که چه بپوشد، چگونه موهای خودش را مرتب کند و یا چه وسایلی را برای مدرسه خودش بگیرد حتی به آنها بگویید که برای میان وعده بین نوشیدنی و یک غذای سالم کدام را انتخاب میکند. متاسفانه خیلی از والدین بیشتر تصمیمات زندگی یک کودک را خودشان انجام داده و تصمیم میگیرند و اجازه انتخاب به کودک را نمی‌دهند. با حق انتخاب ندادن به کودک، او حق انتخاب را نمی‌تواند یاد بگیرد. در صورتی که با داشتن قدرت انتخاب عزت نفس کودکان بیشتر میشود.

 

 

· مهارت ارتباطی کودکتان را تقویت کنید

 

کودکتان باید رفتار شما نسبت به افراد را ببیند و یاد بگیرد که شما چطور سخاوتمندانه از شادی بقیه افراد خوشحال شده و آنها را تحسین میکنید و همچنین با ناراحتی و درد دیگران غمگین میشوید. از کودکتان بخواهید که احساسات خود را بیان کند. او باید بتواند اگر از چیزی ناراحت میباشد، به زبان آورده و درباره آن صحبت کند. یک رهبر دانا و موفق باید بتواند با بقیه افراد ارتباط برقرار کرده و برای آنها الهام بخش باشد.

 

 

· از کودکان برای رسیدن به مسیر درستشان حمایت کنید

 

کودکان شما کسانی هستند که دوست دارند به دنبال علایق و آرزوهای خودشان بروند، نه آن چیزهایی که شما برای آنها میپسندید و علاقه دارید. آنها احتمالا سلیقه متفاوتی نسبت به شما دارند و باید برای رسیدن به خواسته‌ها و علایق خودشان تلاش کنند نه برای علایق شما. کودکان با تلاش برای رسیدن به خواسته‌هایشان به رهبرانی قوی و مدبر تبدیل میشوند. شما به عنوان الگوی آنها باید از کودک برای رسیدن به این اهداف در مسیر درست حمایت کنید تا بتوانند به اهداف بلند پروازانه خود برسند.

 

 

وبسایت ویدان با توجه به اهمیت پرورش مهارت‌ و خلاقیت کودکان، دوره‌های آموزشی به صورت انیمیشن تهیه کرده است که میتواند باعث افزایش خلاقیت، مهارت‌های زندگی و مهارت‌های مالی و کسب کار برای کودکان و نوجوانان شود. همچنین هلدینگ سیلانه سبز با هدف مسئولیت اجتماعی، از وبسایت ویدان برای افزایش مهارت کودکان و پرورش آنها حمایت کرده است.

 

 

· بر موفقیت فردی کودک تمرکز نکنید

 

موفقیت فردی در کودک باعث افزایش اعتماد به نفس او میشود، اما توجه داشته باشید که تمرکز بر موفقیت فردی برای کودک مشکلاتی هم به وجود می‌آورد. کودکان از سنین پایین میبینند و توجه میکنند که بطور مثال یک بازیکن جایزه بهترین بازیکن زمین را برنده شده و یا از یک مدیر موفق که خبرساز شده است قدردانی و تشکر میشود. کودک تصور میکند که بازیکن منتخب و مدیر موفق به تنهایی و به صورت فردی به این مرحله رسیده است و زمانی که بزرگتر شده و به حقیقت این موضوع پی میبرد، دچار سردرگمی میشود. کودک باید بداند که بهترین و موفق‌ترین مدیران کسانی هستند که کارآزموده ترین افراد را دور خود جمع میکنند، چون میدانند که موفقیت به تنهایی رقم نمیخورد.

 

 

· تجربه‌ها و اشتباهات گذشته تان را از کودکتان پنهان نکنید

 

شما به عنوان پدر و مادر اولین الگوی فرزندتان هستید. وقتی شما اشتباهی مرتکب شده‌اید و یا از کاری خجالت زده هستید از کودک خود مخفی میکنید، زیرا بیم آن را دارید که کودک شما هم مرتکب همان خطا و یا اشتباه بشود. وقتی شما به کودکتان نشان میدهید که هیچگونه خطا و یا اشتباهی در زندگی نداشته اید، باعث میشود که اگر روزی کودکتان اشتباهی مرتکب شد، شدیدا از این بابت احساس گناه کند و تصور کند که کار خیلی بد و وحشتناکی انجام داده است. کودک باید بداند که اشتباه جزئی از زندگی است و مدیران موفق نیز مرتکب اشتباه میشوند و با تحلیل اشتباهشان از آنها درس گرفته و آن را جبران میکنند. کودکان برای تحلیل اشتباهاتشان به یک فرد با تجربه نیاز دارند، و چه کسی بهتر از پدر و مادر که میتوانند به آنها بگویند که در گذشته چه اشتباهاتی داشته و برای مدیریت آن چه کارهایی انجام داد‌ه‌اند.

 

 

· کودکتان را تشویق به کار گروهی کنید

 

بخشی از مدیریت و رهبری، بازی کردن به صورت یک بازیکن و رهبری آن میباشد. بیشتر اوقات به کودکان صرفا یاد داده میشود که بهترین باشند، اما بایستی در ذهن کودک این موضوع شکل بگیرد که من بهترین فرد در تیم هستم. آموزش کار گروهی به کودک باعث میشود که او یاد بگیرد از دیگران حمایت کند و برای مواجه شدن با یک مشکل، با افراد دیگری همکاری کرده و به صورت گروهی آن را حل کند. تشویق به کار گروهی باعث حفظ ارتباط کودک با محیط و افزایش مهارت تصمیم گیری او در برابر مشکلات میشود.

 

 

کلام آخر

 

بسیاری از مدیران و رهبران موفق ذاتا رهبر و مدیر نبوده‌اند، بلکه با پرورش رهبری و مدیریت کردن توانسته اند به این مرحله برسند. کودکان امروز رهبران فردای ما هستند. همه کودکان پتانسیل رهبر و مدیر شدن را دارند و میتوانند در کنار رشد مهارت‌های زندگی، مهارت رهبر شدن را نیز بیاموزند. برای این کار فقط لازم است که یک الگوی مناسب مثل پدر و مادر به آنها در تصمیم گیری و نحوه ارتباطشان با محیط اطراف کمک کرده و آنها را برای پیشروی در راه درست تشویق بکند.

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها