2109
محتوای زرد در فضای مجازی به چه محتوایی می‌گویند؟

محتوای زرد در فضای مجازی به چه محتوایی می‌گویند؟

1402/04/09 بازدید301


محتوای زرد در فضای مجازی به چه محتوایی می‌گویند؟
محتوای زرد در فضای مجازی به محتوایی گفته می‌شود که فاقد استانداردهای کیفی می‌باشد. همچنین هدف از طراحی و تولید این محتوا تحریک هیجانات مخاطب، جذب بیشتر مخاطب و ترغیب به بازنشر و نقل محتوا است. بنابراین تولید و ارائه محتوای زرد به منظور کسب سود مالی از طریق همین هیجان زدگی می‌باشد. پس رسانه‌هایی که قسمت اعظم محتوای آن‌ها با همان محتوای زرد نمایش داده می‌شوند به رسانه‌های زرد معروف هستند. ناگفته نماند که برای توصیف و تعریف فعالیت این رسانه‌ها، واژه روزنامه نگاری زرد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تولید محتوای زرد در فضای مجازی چگونه است؟

جهت تولید محتوای زرد در فضای مجازی به دو اصل مهم و کلیدی یعنی حاشیه و بزرگنمایی نیاز است. زیرا در همه موضوعات محتوای زرد بر مبنای همین دو اصل اساسی شکل می‌گیرد. همچنین در جریان حوادث حساس رسانه‌های زرد احساسات مردم را تحریک می‌نمایند تا بیشتر با موضوع محتوای زرد درگیر شوند. البته این نوع محتوا بسته به نیاز هر جامعه یا کشور کاملاً متفاوت بوده و موج‌هایی با کمک چهره‌های مشهور جامعه به وجود می‌آورند. بنابراین رسانه‌های زرد از طریق تاکتیک‌هایی همچون شایعه، جنجال آفرینی خبری و استفاده از گرایش‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بهره می‌برند. پس برای تولید و ارائه محتوای زرد علاوه بر بزرگنمایی و حاشیه از موارد زیر نیز استفاده می‌کنند.

  • تیترهای خاص
  • استفاده از تصاویر توجه برانگیز در تعداد بالا
  • نشر اخبار احساسات برانگیز و جنجالی
  • حوادث تکان دهنده و خشونت بار سیاسی و جنجالی
  • ترور و تخریب شخصیت افراد
  • ورود به حریم شخصی افراد مختلف جامعه
  • داستان پردازی های دراماتیک، شگفت انگیز و کشدار بر پایه احساسات تب دار و زودگذر جامعه

انواع محتوای زرد در فضای مجازی

در فضای مجازی محتوای زرد بسته به نوع رسانه و نیاز مخاطبان در انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شود که محتوای بصری تا محتوای متنی را در برمی‌گیرد. پس در رسانه‌ها یا فضاهای مجازی، خبرگزاری‌ها و رسانه‌های تصویری بیشترین تمرکز بر روی محتوای ویدئویی و تصویری است. اما در رسانه‌های چاپی همچون مطبوعات بیشترین تمرکز بر روی لید و تیتر خبر می‌باشد. برای مثال در قسمت اکسپلور اینستاگرام تعدادی ویدئوی زرد مشاهده می‌شود که به مباحث حاشیه‌ای می‌پردازد. از دیگر انواع محتواهای زرد می‌توان به فتوتیترها یا محتواهای تصویری اشاره کرد. پس اکثر رسانه‌ها جهت دستیابی به اهداف خود در فضای اجتماعی از این نوع محتوا بهره می‌برند.

جذب مخاطب از طریق محتوای زرد

دلیل محبوبیت محتوای زرد در بین مخاطبان به دو عامل اهمیت موضوع و ابهام در موضوع مدیون می‌باشد. زیرا به محض افزایش ضریب اهمیت هر موضوع به همان میزان ضریب نفوذ آن هم بالا می‌رود. همچنین هرچقدر میزان ابهام در مسئله بیشتر باشد ضریب نفوذ زرد نویسی نیز افزایش می‌یابد. البته روزانه محتوای زرد بی‌شماری در رسانه‌های اجتماعی سراسر جهان پخش می‌شود که تنها بخشی از این اخبار مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرد. پس در انتخاب مطالب زرد بایستی شرایط موجود در جامعه و نیاز آن را در اولویت قرار داد. ناگفته نماند سوژه مورد علاقه مخاطبان بیشتر به حواشی می‌پردازد و مدام به‌روزرسانی می‌شود.

اخبار زرد

اخبار زرد در فضای مجازی همان محتواهای خبری هستند که در تقسیم بندی اخبار حوادث، ورزشی، فرهنگی و ... واقع نمی‌گردند. پس این اخبار اعتبار نداشته و بیشتر به موضوعات حاشیه‌ساز می‌پردازد. همچنین موضوعات خود را بزرگ‌نمایی و برجسته کرده تا مخاطبان بیشترین دسترسی را به آن داشته باشند. پس از مهم ترین موضوعات مورد علاقه و توجه اخبار زرد همان نشر اخبار زندگی خصوصی ورزشکاران، خوانندگان و سلبریتی ها می‌باشد. بنابراین انتشار خبرهایی همچون حضور یک چهره مشهور در مهمانی های شبانه و رسوایی‌های اخلاقی این شخص می‌تواند از مباحث مدنظر اخبار زرد باشد. در برخی مواقع نیز این نوع اخبار به جناح بندی‌ها و مباحث سیاسی نفوذ کرده و حاشیه آفرینی را به دنبال دارد.

ویژگی‌های محتوای زرد در فضای مجازی

محتوای زرد از بدنه و تیتر یک رپورتاژ یا مقاله گرفته تا عکس، تصاویر گرافیکی و ویدئوها در فضای مجازی وجود دارد. پس برای افزایش محبوبیت و کارایی بیشتر باید از ویژگی‌های جلب توجه بصری، بزرگنمایی، تکیه بر هیجان و احساسات، جنجال سازی و شایعه پراکنی نیز برخوردار باشد.

منبع 
mayoclinic.org
منبع : محتوای زرد در فضای مجازی به چه محتوایی می‌گویند؟

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

آب انار برای زردی نوزاد (مفید یا مضر؟)

ریپورتاژ

6 روز پیش
|
10186 بازدید

چطور بعد از زایمان شکم تخت داشته باشیم؟

ریپورتاژ

5 روز پیش
|
8847 بازدید

5 پوزیشن خواب برای نوزاد

نوشته

1 هفته پیش
|
9237 بازدید

فیلم بهترین هدیه روز معلم

نوشته

1 هفته پیش
|
5532 بازدید